شناسهٔ خبر: 67242627 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

غلامرضا سازگار و علی انسانی به تماشای «و او جان من است» نشستند

نمایش «و او جان من است» به کارگردانی حمید حرا در حالی اجرای خود را در تالار وحدت آغاز کرد که برخی از هنرمندان شرکت کننده در آیین افتتاحیه از توجه یک گروه نمایشی برای به صحنه بردن یک رویداد مغفول مانده از صدر اسلام سخن گفتند.  نمایش «و او جان من است» به کارگردانی حمید حرا در حالی اجرای خود را در تالار وحدت آغاز کرد که برخی از هنرمندان شرکت کننده در آیین افتتاحیه از توجه یک گروه نمایشی برای به صحنه بردن یک رویداد مغفول مانده از صدر اسلام سخن گفتند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ پروژه نمایشی «و او جان من است» به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی حمید حرا در حالی اجرای خود را شامگاه دوشنبه بیست و هشتم خرداد هم زمان با فرا رسیدن عید سعید قربان در تالار وحدت آغاز کرد که برخی از هنرمندان شرکت کننده در آیین افتتاحیه از توجه گروه نمایشی برای به صحنه بردن یک رویداد مغفول مانده از صدر اسلام قدردانی کردند. 

علی انسانی: با تماشای این نمایش در رویداد «مباهله» غرق شدم

علی انسانی شاعرو مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه این پروژه نمایشی گفت: وقتی امشب به تماشای این نمایش نشستم غرق در روح رویداد مهم «مباهله» بودم که به واسطه هنرنمایی گروه اجرایی به بهترین شکل ممکن ارائه و من به اوج رسانده شد. من معتقدم رویداد عظیم و بزرگی چون «مباهله» باید بیشتراز اینها به مردم عزیزمان شناسانده و معرفی شود. این رویداد یکی از بزرگ ترین رویدادهای صدراسلام است که احادیث مختلفی درباب اهمیت آن از امامان معصوم روایت شده است. به همین جهت اینکه یک گروه نمایشی آمده و چنین موضوعی را سوژه اجرای یک تئاتر کرده نکته ارزشمندی است.

وی افزود: عیدسعید قربان و عید سعید غدیرخم از اعیاد بزرگ شیعیان جهان است. اما مباهله هم مهم است. رویدادی که 14 قرن است غافل مانده و لازم است موثرترو بیشتر به واسطه ابزار فرهنگ و هنر برای مردم معرفی شود. البته طی سال های اخیر کتاب های شعر ارزشمندی در این موضوع به واسطه حضور شاعران جوان و پیشکسوت تولید شده که نشان گر عزم جدی اهالی فرهنگ و هنر برای معرفی این رویداد است. رویدادی که مراجع عظام هم تاکید داشتند و دارند که می تواند در وجوه گسترده تری به مردم معرفی شود. 
این شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) بیان کرد: امروزهم به واسطه اجرای این نمایش شاهد هستیم که رویداد «مباهله» رفته رفته در حال معرفی بیشتر به مردم است. مسیری که اکنون پا را فراتر از مرزهای ایران گذاشته و ما در کشورهای دیگر  می بینیم بسیاری از شاعران و اهالی فرهنگ برای معرفی این رویداد نهایت تلاش خود را انجام می دهند. 

حاج غلامرضا سازگار شاعر و مداح پیشکسوت کشورمان هم در ادامه صحبت های انسانی گفت: من تا زمان اجرای این نمایش مطالعات زیادی در حوزه مباهله داشتم ، اما اجرای این نمایش به قدری زیبا بود که تماشای آن را برای عزیزانی که در این حوزه مطالعاتی دارند توصیه می کنم. واقعا از تماشای این نمایش لذت بردم و امیدوارم بازهم هنرمندان بیشتری با زبان هنر به معرفی «مباهله » بپردازند. 

اشتری: « و او جان من است» می تواند یک دستاورد اجتماعی داشته باشد

سردارحسین اشتری مشاورعالی ستادکل نیروهای مسلح هم در حاشیه اولین اجرای نمایش«و او جان من است» گفت:  توفیقی بود که در روز عید سعید قربان تماشاگرنمایش «و او جان من است» بودم که به اعتقاد من ارائه دهنده و منعکس کننده ای ارزشمند و هنرمندانه از رویداد «مباهله» به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای صدراسلام بود. مسیری که شاید من و مخاطبان این نمایش پیش از تماشای نمایش مطالعاتی در زمینه رویداد مباهله از علما و بزرگان دین خوانده و شنیده بودیم اما طبیعتا تماشای این نمایش ، شیرینی آن را برای من دوچندان کرد و فکر می کنم باید این کار نفیس و هنرمندانه را بیشتر و موثرتر به مخاطبان جوان معرفی کرد. 

مشاورعالی ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: براین باورم اجرای چنین نمایش هایی می تواند دستاوردهای خوبی برای جامعه داشته باشد. طبیعتا بسیاری از ما اززندگی پیامبربزرگوار اسلام و ابعاد مختلف زندگانی ایشان، حضرت علی (ع) و خاندان عصمت و طهارت اطلاعات کاملی نداریم. بنابراین پروژه هایی چون «و او جان من است» به واسطه پرداخت به یک موضوع بسیار مهم اما مغفول مانده از تاریخ صدر اسلام می تواند دربرگیرنده ابعاد، برکات و دستاوردهای اجتماعی خوبی باشد که طبیعتا در کاهش آسیب های اجتماعی نیز موثر است.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من هرجا مردم عزیز مان به سمت اصالت های خود رفتند، ما شاهد کاهش آسیب های اجتماعی بودیم. این اساس سبک زندگی ایرانی اسلامی به اتکا اصالت ها و باورهای دینی ماست که می تواند در کاسته شدن آسیب ها ما را یاری کند. در این راه طبیعتا حوزه تئاتر و اجرای این نمایش های هنرمندانه  گام موثری است که باید از دست اندرکارانش قدردانی کردند که چنین کار بزرگی را با اتکا به یک رویداد کمتر شناخته شده روی صحنه بردند. اجرای چنین نمایش هایی باید روز به روز افزایش پیدا کند که قطعا اثرات مثبت خود را هم به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما