شناسهٔ خبر: 67238228 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متروی شیراز؛ از نبود واگن تا کندی در ارایه برخی خدمات

شیراز- ایرنا - قطار شهری شیراز با هزینه زیاد در لایه های زیرین شهر ایجاد شده و اکنون با ۲ خط راه اندازی شده بخشی از بار حمل و نقل شهری این کلانشهر را به دوش می کشد و در حال حاضر توسعه خدمات مترو به دلیل کمبود واگن و بروز مشکلاتی با کندی روبه رو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فاز نخست خط ۲ مترو شیراز که سالیان سال اهالی این کلانشهر انتظار آن را می‌کشیدند دهه فجر ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و مسافرگیری این خط از ایستگاه میدان امام حسین(ع) در مرکز این کلانشهر به سمت ایستگاه میدان قهرمانان (میانرود) در جنوب شهر انجام شد.

مشکلات این روزهای متروی شیراز/از نبود واگن تا کندی در ارایه برخی خدمات کمبود قطار و خدماتی که ارایه نمی‌شود

پس از افتتاح این مسیر خدمات رسانی در این خط تنها طی ساعاتی اندک از روز بین سه تا چهار ساعت انجام می‌شد که مسئولان دلیل آن را کمبود واگن و قطار می دانند.

خط ۲ مترو کلانشهر شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب این شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ع) (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع دارد، سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه در فازهای بعدی به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می‌شود.

طول فاز نخست خط ۲ قطار شهری شیراز که به بهره برداری رسیده بیش از هشت کیلومتر است.

مشکلات این روزهای متروی شیراز/از نبود واگن تا کندی در ارایه برخی خدمات مترو شیراز سهل الوصول نیست

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از مشکلات مترو شیراز سراغ شهروندانی رفته که بصورت مداوم از این خدمت شهری استفاده می کنند.

یکی از شهروندان شیرازی که مسافر هر روزه قطار شهری است به خبرنگار ایرنا گفت: شهروندان باید مسیرهای طولانی را تا محل سوار شدن مترو طی کنند و هنوز ایستگاه های و خطوط مترو در کلانشهر شیراز به سهولات در دسترس مردم قرار ندارد.

مشکلات این روزهای متروی شیراز/از نبود واگن تا کندی در ارایه برخی خدمات پله برقی های بلااستفاده ایستگاه‌های مترو شیراز

عبدالله اسکندری ایستگاه‌های مترو شیراز را مناسب‌ استفاده افراد معلول و کهنسال ندانست و افزود: بعضی ایستگاه های مترو شیراز پله برقی‌ ندارد و بعضی هم که دارد به صورت طولانی مدت خراب و غیرقابل استفاده است.

وی نبود خدمات رفاهی در ایستگاه های مترو ازجمله سوپرمارکت، سرویس بهداشتی را از دیگر معضلات این بخش اعلام کرد و ادامه داد: شهروندان باید مسافت زیادی از درب ورودی مترو تا محل سوار شدن بپیمایند که باید برای مسافرینی که در حین استفاده از مترو نیازمند خدمات اورژانسی و امدادی باشند چاره اندیشی شود.

این شهروند شیرازی همچنین گفت: خدمات رسانی در ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز در همه بخش ها شامل اتوبوس‌های شهری، مترو و تاکسی‌ها با کاستی هایی همراه است که نیازمند تدبیر است.

نگاهی به سابقه مترو شیراز

سازمان قطار شهری شیراز در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک مترو این شهر یکسال بعد در سال ۸۱ به زمین زده شد و پس از گذشت ۱۲ سال، مرحله نخست این خط به طول ۲۴.۵ کیلومتر در سال ۹۳ به بهره برداری رسید و در سال ۹۶ فاز بعدی این مسیر تکمیل شد.

مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده است که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی نزدیک به ۲ دهه‌ای که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذشت تا اواخر سال ۱۴۰۱ تنها یک خط آن و حدفاصل میدان گلسرخ تا میدان احسان به بهره برداری رسیده بود که بهمن ماه آن سال فاز نخست خط ۲ این شهر نیز به بهره برداری رسید.

خط یک قطار شهری شیراز پیش از این به طول ۲۴.۵ کیلومتر،محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز متصل کرده است.

مشکلات این روزهای متروی شیراز/از نبود واگن تا کندی در ارایه برخی خدمات هزینه سرسام آور زیرپوست شهر و بهره نه چندان مناسب از آن

خط یک مترو این شهر شرق و غرب شیراز که شهری طولی است را به یکدیگر متصل کرده و جای خالی یک خط مترو دیگر که پیمودن شمال تا جنوب این کلانشهر را برای شهروندان تسهیل کند همواره احساس می‌شد که افتتاح فاز ۲ مترو این شهر این رویای دیرینه اهالی شیراز را به واقعیت تبدیل کرد اما عدم وجود واگن و قطار کافی باعث شده که از این سرمایه عظیم دهها هزار میلیارد تومانی زیر پوست کلانشهر حداکثر استفاده نشود.

خط ۲ مترو شیراز که فاز نخست آن افتتاح شد، به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود با ۱۳ ایستگاه به خط یک مترو این کلانشهر متصل می‌شود که تمام ایستگاه های این محور هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.

عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز از سال ۹۳ آغاز شد و طی حدود سه اخیر تکمیل این خط با تاکید دولت سیزدهم بر توسعه حمل و نقل شهری و تخصیص به موقع اعتبارات با جدیت بیشتری دنبال شد.

۵۰ درصد هزینه توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها توسط دولت تامین می شود که این مهم در سه گذشته برای گسترش حمل و نقل ریلی در سطح کلانشهر شیراز در اولویت دولت سیزدهم قرار داشت.

از خط ۳ مترو شیراز چه خبر؟

عملیات اجرایی خط سه قطار شهری شیراز نیز مردادماه ۱۳۹۹ در آیینی آغاز شد.

مشکلات این روزهای متروی شیراز/از نبود واگن تا کندی در ارایه برخی خدمات

در آن زمان این نوید داده شد که فاز اول خط سه قطار شهری شیراز نیز به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه در طول پنج سال به بهره برداری برسد که در نهایت فاز تکمیلی این پروژه ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود.

خط سه قطار شهری شیراز در ادامه خط یک مترو قرار دارد و مزایای تکمیل آن این است که ایستگاه راه آهن شیراز - اصفهان با خط راه‌آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و همین محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند فراهم می کند.

عدم تامین واگن، سد عظیمی مقابل توسعه خدمات مترو شیراز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این باره به ایرنا گفت: مدیریت شهری شیراز همزمان چند خط مترو شیراز را شامل خط سه، خط ۲، خط چهار و تقاطع خط سوم و چهار را در دست اجرا دارد.

هادی شهدوست شیرازی افزود: نقیصه اصلی و سد مهم پیش روی توسعه مترو شیراز و افزایش خدمات رسانی این ناوگان مهم حمل و نقل شهری اکنون عدم تامین واگن است که بر همین اساس ممکن است در آینده نزدیک دچار چالش و مشکل جدی در این زمینه شویم.

وی با اشاره به تاکید بر استفاده از ظرفیت داخلی برای تامین واگن ادامه داد: شهرداری شیراز برای بهره از ظرفیت داخلی با شرکت های ایرانی مذاکره و حتی بازدیدهایی در این راستا انجام و قراردادهایی منعقد شده که در نهایت باید ۲ رام قطار در این راستا تحویل شهرداری شیراز شود که در این صورت وضعیت خدمات رسانی مترو کمی بهتر خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تاکید کرد: براساس افق ۱۴۰۹ مدیریت شهری شیراز بیش از تعداد قطار و واگن های فعلی برای خدمات رسانی مناسب به شهروندان شیرازی نیاز است.

کلانشهرهای ایران منتظر مجوزی برای واردات واگن

وی در ادامه اعلام کرد: واگن مترو قطعا در صورت امکان باید از ظرفیت داخل کشور تامین شود اما اکنون نیاز است که مصوبه و مجوزی برای واردات واگن مترو برای شهرهای دارای قطار شهری وجود داشته باشد تا بتوان به استناد آن ناوگان حمل و نقل شهری را توسعه و زیرساخت را برای استفاده عموم مردم مهیا کرد.

شهدوست شیرازی با بیان اینکه دولت در حال حاضر در تلاش برای تولید واگن ملی است،گفت: در صورت عدم تامین واگن می توان این محصول مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی را از واردات تامین کرد.

او افزود: در حال حاضر معضل کمبود واگن مشکل همه کلانشهرهای دارای قطار شهری کشور است.

در صورت وجود ظرفیت تولید واگن به میزان مورد نیاز در داخل کشور قطعا باید این امر با تکیه بر توان داخل تامین شود اما اگر در حال حاضر به هر دلیلی این امکان وجود ندارد نباید توسعه خدمات خصوصا در عرصه مهم ناوگان حمل ونقل عمومی را معطل این موضوع کرد و ضروری است هرچه سریعتر مجوز واردات این محصول مورد نیاز کلانشهرهای دارای مترو در کشور صادر و این مانع جدی برطرف شود.

مشکل کمبود پله برقی ها تا چه زمان حل می شود؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص کمبود خدمات رفاهی و خدماتی در ایستگاه های مترو شیراز گفت: هنوز بعضی از ایستگاه های شیراز بصورت کامل تجهیز نشده و مناقصه خرید پله برقی برای بخشی از ایستگاه های تازه تاسیس که هنوز مجهز نشده اند برگزار شده و تلاش داریم تا پایان شهریورماه امسال این مشکل با تجهیز کامل ایستگاه ها به پله برقی ها حل شود.

وی عنوان کرد: پله برقی بعضی ایستگاه‌ها نیز در دست تعمیر است که طی روزهای آتی این کار انجام و برای خدمات رسانی به مردم آماده می‌شوند.

شهدوست شیرازی در بخش دیگر از سخنانش عنوان کرد: در حال حاضر یکی از بهترین دستگاه های حفار کشور در شیراز و برای حفاری خط مترو شهرک گلستان در حال فعالیت است و امیدواریم با ساخت این خط خدمات مناسبی به مردم بخشی از پرجمعیت ترین مناطق کلانشهر شیراز ارایه شود و پیش بینی می شود حداقل ظرف سه سال آینده این خط به بهره برداری برسد.

او اظهار کرد: طول خط یک مترو شیراز ۲۴ کیلومتر است که طی حدود ۱۷ سال تکمیل و به بهره برداری رسیده که هم اکنون به همین میزان خط جدید مترو در شیراز در حال احداث است که با ایجاد آن طی سالهای آتی خدمات رسانی مناسبی به شهروندان ارایه خواهد شد.

شیطنت برخی شهروندان موجب غیرفعال شدن پله برقی‌ها

سخنگوی شهرداری شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه توسعه قطار شهری شیراز تا چه زمانی می تواند بار اصلی ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر را به دوش کشد، گفت: شیراز دارای طرح جامع حمل ونقل شهری است و بر همین اساس چند خط قطار شهری در حال ساخت در این کلانشهر است که با بهره برداری از این خطوط بار اصلی حمل و نقل عمومی شیراز به دوش مترو خواهد بود.

رضا جاویدی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درخصوص عدم فعالیت پله برقی در بعضی ایستگاه های مترو شیراز افزود: بعضی از پله برقی ها به دلیل نقص فنی غیرفعال است که تلاش داریم سریعا مشکل این تجهیزات رفع شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که این روزها پرتکرار شده این است که بعضی شهروندان شیرازی در هنگام استفاده از پله برقی های جدید ایستگاه های مترو این شهر دکمه اضطراری پله را می زنند که در این صورت پله برقی از حرکت باز ایستاده و متوقف می‌شود و تا رسیدن نیروی تاسیساتی و راه اندازی مجدد ممکن است مدت زمانی به طول بیانجامد.

سخنگوی شهرداری شیراز اضافه کرد: دکمه اضطراری پله برقی ها در جهت ایمنی این تجهیزات است و نمی توان آن را قطع کرد و برای زمانی که احیانا لباس افراد و یا دست کودکان در پله برقی گیر کند پیش بینی شده است.

شیطنت‌ و اخلال در خدمات رسانی به مردم پیگرد قانونی دارد

وی با اشاره به اینکه توقف خدمات به دلیل شیطنت اندکی از شهروندان موجب اخلال در خدمات شهری می شود، توصیه کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که کلید اضطراری پله برقی صرفا باید در زمان بروز خطر یا مشکل فشرده شود و قطعا کسانی که عمدی و بدون علت این کلید را بفشارند با استفاده از دوربین های مداربسته شناسایی و به دلیل اختلال در ارایه خدمات به مردم مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

یک مورد از ۱۲۶ پله برقی ایستگاه‌های خط یک مترو شیراز به دلیل مشکل فنی خراب است

جاویدی در ادامه اعلام کرد: ۱۲۶ پله برقی در ایستگاه‌های خط یک مترو شیراز فعال است که اکنون تنها یک مورد آن به دلیل مشکل فنی مدتی خراب و غیرقابل استفاده شده است که پیمانکار تعمیر و نگهداری موظف شده طی روزهای آتی این ایراد را سریعا رفع کند.

وی توضیح داد: یک مناقصه جهت اجرای ۱۶ دستگاه پله برقی جدید به ارزش ۸۲۰ میلیارد ریال شده که بزودی اجرای و این تجهیزات برای خدمت به شهروندان مورد استفاده قرار می گیرد.

سخنگوی شهرداری شیراز در پایان گفت: ساخت و اجرای هر عدد پله برقی حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

نظر شما