شناسهٔ خبر: 67235590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

قالیباف:

کاری را که شهید رئیسی آغاز کرد، باید ادامه دهیم - اکونیوز

اقتصاد ایران: محمدباقر قالیباف در اولین مناظره تلویزیونی گفت: باید کاری را که شهید رئیسی شروع کرد ادامه دهیم و نقاط قوت را تقویت کنیم و ضعف‌ها را برطرف کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای برگزاری اولین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

پس از برگزاری مراسم استقبال، در مراسم قرعه کشی، صندلی شماره ۲ به محمدباقر قالیباف اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، پس از انجام قرعه کشی مناظرات انتخاباتی و مستقر شدن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از اذان مغرب و اقامه نماز، اولین مناظره انتخاباتی آغاز شد و اقامه نماز به صورت زنده نمایش داده شد.

هر نامزد در هر مرحله ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان، ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر نامزدها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند، این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد.
در این مناظره میکروفون نامزدها قطع نخواهد شد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

سوالات بخش اول مناظره با محوریت برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی به شرح زیر مطرح شد:
داوود دانش جعفری به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آن‌چه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟

طهماسب مظاهری پرسید برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چهارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

سیدحمید پورمحمدی پرسید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی نیز پرسید: برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست؟ زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم وتورم، نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان هر روز در حال تغییر است. لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند.

باید کاری را که شهید رئیسی شروع کرد ادامه دهیم

بر اساس این گزارش، محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره گفت: انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار شما مردم شریف ایران است که بتوانید برای آینده خود و فرزندان و ایران عزیز ما تصمیم‌گیری کنید.

قالیباف افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس جمهور در این شرایط ایجاد تحول در اقتصاد به ویژه برای اقشار محروم، کارگران، پرستاران و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و کسانی است که حقوق ثابت دارند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید به گونه‌ای عمل کند و انتخاب شود که ضامن حل این مشکلات باشد، البته بدون شک با خود مردم این موضوع انجام خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: ما در دهه ۹۰ شرایط سختی را گذرانیم و رشد اقتصادی ما زیر یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ برابر بود. هم پدران و هم مادران خانواده و زنان ایرانی در کنار تربیت و آموزش، باید فرزندان خود را تأمین مالی می‌کردند. به هر صورت دورانی چون کرونا را گذراندیم و الان زمان آن است که باید جبران شود.

قالیباف بیان کرد: در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و تنها سند ما است که باید آن را اجرا کنیم معتقدم که باید قفل این توقف را بشکنیم و کاری را که شهید رئیسی شروع کرد ادامه دهیم و نقاط قوت را تقویت کنیم و ضعف‌ها را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: بر این باورم که ظرفیت‌های کشور آنقدر وجود دارد که می‌توان مشکلات را حل کرد. لذا به مردم، کارمندان، کارگران، بازنشستگان و قشر محروم عرض می‌کنم که در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با مشارکت شما و سرمایه‌گذاران اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد، قدرت خرید را حفظ کند و از رشد اقتصادی طبیعتاً باید هم سرمایه‌گذار و هم عموم مردم بهره ببرند.

مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری و سبد خانوار در همه ابعاد است

قالیباف در ادامه گفت: پزشکیان درباره برنامه هفتم گفت که انسجام باید داشته باشد که بنده منسجم بودن در همه عرصه‌ها را کاملاً قبول دارم. همچنین پورمحمدی اشاره کرد که همه چیز اقتصاد نیست و فرهنگ هم مهم است که بنده هم معتقد به این موضوع هستم.

وی ادامه داد: در سرمایه‌گذاری یک بحث درباره رشد اقتصادی و یک بحث بهره‌وری است. در برخی از کشورها که به طور متوسط سالانه ۹ درصد بهره‌وری داشتند، نصف رشد اقتصادی خود را از طریق بهره‌وری به دست آوردند؛ باید از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده و تصمیم سازی شود و معتقدم با توجه به بهره‌وری می‌توان نصف ۸ درصد رشد اقتصادی را محقق کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من کاملاً معتقدم که اگر انسجام نداشته باشیم، نمی‌شود برنامه هفتم را اجرا کرد اما برنامه هفتم سند ملی ماست و حتماً ممکن است اشکالاتی داشته باشد، اما نقاط قوت هم دارد.

قالیباف افزود: مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری و سبد خانوار در همه ابعاد است. در ماده ۱۱۸ برنامه هفتم، شورای راهبری آمده یعنی در حین اجرای برنامه هفتم اگر اشکالی باشد، کمیته‌ای پیش بینی شده به ریاست معاون اول رئیس جمهور و اگر لازم باشد، اشکالات اصلاح خواهد شد.

وی بیان کرد: برنامه هفتم قانون است و باید اجرا شود و نباید آن را کنار بگذاریم و اگر آن را کنار بگذاریم، عملاً انسجام را کنار می‌گذاریم و این بهانه‌جویی است. ما ظرفیت‌های بزرگی داریم که هدر می‌دهیم که یک مدیر قوی می‌خواهد که آن را کنترل کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکردیم و بعضاً شاهد تصمیمات سیاستی و غلط هستیم؛ دو روز قبل یک وزارتخانه بخشنامه صادر کرده و داد همه درآمده است که با این تصمیمات حتماً سرمایه‌گذار فرار می‌کند و ظرفیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. سیاست‌های ما به گونه‌ای است که صادرات را کند می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم واردات کنیم که نباید این گونه باشد.

نظر شما