شناسهٔ خبر: 67354779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یادداشت میهمان:

تاریخ تکرار می‌شود

«تاریخ تکرار می‌شود» عنوان یادداشتی است که پیرامون ضرورت اجماع جبهه انقلاب نوشته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی خدابخش و سید محمد جواد طباطبایی فر در یادداشتی مشترک پیرامون ضرورت اجماع جبهه انقلاب با عنوان «تاریخ تکرار می‌شود» به ضرورت اجماع جبهه انقلاب، بر سر یک کاندید برای حفظ رویکرد دولت شهید رئیسی و رسیدن به قله‌ای که طبق فرموده مقام معظم رهبری به آن نزدیک هستیم، پرداختند.

متن یادداشت را در ادامه بخوانید:

بعد از اتفاق تلخ سقوط بالگرد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ که موجب شهادت رئیس جمهور مردمی و جمعی از خدمتگزاران ملت ایران شد، جامعه ایران در شوک عظیم فقدان رئیس جمهوری مغتنم فرو رفت. اما به هر حال ملت ایران باید در ۸ تیر، انتخاب مهم و سرنوشت‌سازی داشته باشند؛ راه شهید جمهور و برنامه‌های نیمه تمام دولت شهید رئیسی به سر منزل مقصود برسد یا سیاه‌ترین دوران سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و … کشور در دهه ۹۰ تَکرار گردد.

ریاست مذاکرات هسته‌ای در حساس‌ترین برهه تاریخی، تشکیل دولت سایه در دهه ۹۰ و سفرهای متعدد استانی و به تبع آن شناخت عظیم ظرفیت‌های کشور، دبیری شورای عالی امنیت ملی و به تبع آن ایجاد دید حکمرانی به مسائل روز کشور، تأسیس شهرهای زیرزمینی موشکی، تحول در نیروی انتظامی، عملکرد درخشان در شهرداری تهران و ریاست مجلس شورای اسلامی...

متأسفانه زمانیکه جبهه انقلاب با چنین کارنامه درخشانی وارد میدان شده است و دست طرف مقابل کاملاً خالی است، به دلیل حُب و بغض بیش از حد بعضی از طرفداران افراطی این نامزدها، باعث شده تا قشر خاکستری جامعه کم کم به این نتیجه برسد که برنامه این دو نامزد کاملاً با هم متفاوت است. آش، آن‌جا شورتر می‌شود که در این انتخابات، جبهه اصلاحات نیازی نمی‌بیند تا دو نامزد برجسته جبهه انقلاب را تخریب کند به این دلیل که زحمت این کار را طرفداران افراطی دو طرف در حال کشیدن هستند! گویی این دو نامزد از دو جبهه که از لحاظ مبنایی و اعتقادی با هم مشکل دارند در حال رقابت هستند. در حالی‌که با بررسی اظهارات نامزدها در مورد مسائل اقتصادی، سیاست خارجی، فرهنگی و … می‌توان کاملاً فهمید که برنامه این دو نامزد بسیار مشابه به هم است و شاید در بعضی از موارد نحوه اجرای آن‌ها باهم متفاوت باشد. البته سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف کاملاً شبیه به هم نیستند و ممکن است از لحاظ اجرایی با هم تفاوت‌هایی داشته باشند که مسئله‌ای طبیعی است. در مناظرات و میزگردهای سیاسی هردو نامزدها اعلام کردند که با قاطعیت و تمام توان خواهان اجرای برنامه هفتم توسعه خواهند بود. در مورد فرهنگ و فضای مجازی، هر دو نامزد اعلام کردند که با ولنگاری مجازی مخالف هستند و باید این فضا کنترل بشود. در مورد حجاب هر دو معتقد به برخورد فرهنگی به‌جای برخورد قهری هستند. در مورد سیاست خارجی هردو نامزد معتقد به روابط گسترده با جهان هستند و جهان را در دو سه کشور خلاصه نمی‌بنند. در مورد مردمی‌سازی دولت هم هردو نامزد یک عقیده مشابهی دارند.

حال چرا وقتی این دو نامزد تا این حد مشترکات زیادی دارند، در فضای مجازی رو به روی هم قرار گرفته شده‌اند؟ جواب در یک کلمه، طرفداران افراطی است! در واقع جنگ این روزها جنگ قالیباف و جلیلی نیست بلکه جنگ طرفداران قالیباف و طرفداران جلیلی است. خود این دو نامزد در واقعیت جنگ و دعوایی بین یک‌دیگر نمی‌بینند، بلکه مشاوران و طرفداران در حال ایجاد چنین فضایی هستند. هر دو گروه در واقع در انتخابات، حریف مشترک را فراموش کرده‌اند. حریف این دو نامزد جبهه انقلاب، کاندیدایی است که قصد دارد دوباره کشور را در پیچ و خم مذاکره از نقطه ضعف و خواباندن صنعت کشور قرار بدهد. راهبردی که در دولت شهید رئیسی دنبال می‌شد این بود که مذاکرات رفع تحریم از نقطه قوت باید باقی بماند اما در کشور نباید راه خنثی‌سازی تحریم‌ها هم بسته شود. هر دو نامزد جبهه انقلاب به این روش اعتقاد دارند. اختلاف‌های بین این دو نامزد ممکن است در نحوه اجرای برنامه‌ها باشد اما برنامه‌های مشترک بسیاری دارند. می‌توان ادعا کرد هردو یک حرف را می‌زنند. متأسفانه بعضی از اطرافیان این نامزدها در ستادهای انتخاباتی بر روی موج دعوا سوار شده‌اند و حریف مشترک را فراموش کرده‌اند. حتی اگر اجماعی در جبهه انقلاب بخواهد صورت بگیرد ممکن است اطرافیان نامزدها کاسه داغ‌تر از آش بشود. بگذاریم خود کاندیداها و دلسوزان ایران و انقلاب تصمیم صحیحی اتخاذ کنند تا دهه تلخ ۹۰ تکرار نشود. باید بفهمیم که انتخاب قالیباف یا جلیلی در کشور یک برنامه را پیاده خواهد کرد. اما در این برهه جبهه انقلاب باید به اجماع دقت بسیاری بکند. در این مرحله است که ایثار مهم می‌شود. نباید اجازه تکرار دهه ۹۰ را داد. قطعاً هم محمد باقر قالیباف تکرار یک دهه معطلی کشور را نمی‌پسندد و هم سعید جلیلی. وقتی که اشتراکات تا این حد بین دو نامزد زیاد است، می‌توان اختلافات را نادیده گرفت.

امروز مهمترین جهاد در جبهه انقلاب، اجماع بر سر یک کاندید برای حفظ رویکرد دولت شهید رئیسی و رسیدن به قله‌ای که طبق فرموده مقام معظم رهبری به آن نزدیک هستیم، است. نباید فرصت رسیده به قله را از دست بدهیم.

نظر شما