شناسهٔ خبر: 67233942 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حجت‌الاسلام فرحزاد: بر هرکسی با هر وسعت مالی واجب است که غدیر را در جامعه احیا کند

این کارشناس مذهبی گفت: بر هرکسی با هر وسعت مالی واجب است که غدیر را در جامعه احیا کند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد بیان کرد: مرحوم قمی صاحب مفاتیح‌الجنان روز عرفه را یکی از اعیاد می‌داند اما به احترام شهادت مسلم‌بن‌عقیل سفیر امام حسین (ع) در این روز به شادی و سرور پرداخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: امروز ۹ ذی‌الحجه مصادف با سَدّ الابواب است، یعنی آن روزی که پیامبر در مدینه مسجدی بنا کرد و مسلمین خانه‌هایشان را اطراف مسجد احداث کردند که درب و پنجره منزل به داخل مسجد گشوده می‌شد، به دلیل معذوریت‌های شرعی که حرمت مسجد زیر سوال نرود، خداوند پیامبر (ص) را به بسته شدن تمام ابواب و پنجره‌ها امر نمود، اما در این حین جبرائیل از جانب خداوند، امیرالمومنین (ع) و فاطمه‌زهرا (س) از این کار، بی‌نیاز کرد.

استاد اخلاق حوزه افزود: پیامبر در مدح و ستایش مقام امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: أنا مدینة العلم و علی باب‌ها که این روایت بیان‌کننده این است که راه علی (ع) مردم را به سمت و سوی خداوند و پیامبر هدایت می‌کند.

وی مطرح کرد: عید قربان مانند اعیاد دیگر اعمالی همچون نماز دارد اما قربانی کردن از حیث مستحب مؤکد بودن و روایات متعدد در باب افزایش رزق، آمرزش گناهان و خیر و برکت و… سفارش زیادی شده است.

فرحزاد اظهار کرد: امام‌موسی‌کاظم (ع) می‌فرماید؛ کسی که مالش را در راه خیر و اهل‌بیت (ع) مصرف نکند، خداوند او را گرفتار به مشکلی می‌کند که دو برابر مالش در راه باطل صرف شود، پیامبر گرامی اسلام درباره ارزش عمل قربانی در عید قربان خطاب به ام‌سلمه، فرمودند: برای قربانی کردن قرض کن که خداوند دِینَش را ادا می‌کند.

وی درباره اهمیت عید غدیر در دهه ولایت، افزود: پیامبر هنگام اختلاف با مشرکین مکه، قرائت آیه برائت برای مشرکین را به خلیفه اول سپرد، اما وی نتوانست از عهده آن برآید، رسول‌خدا از این موضوع اطلاع داشت اما برای تفهیم و اثبات ولایت امیرالمومنین (ع) چنین اقدامی را انجام داد، که در نهایت این امر مهم توسط حضرت‌علی (ع) به تحقق رسید، امام‌صادق (ع) در این‌باره می‌فرماید؛ کسی که صلاحیت خواند آیه برائت بر مشرکین را ندارد، چگونه صلاحیت خلافت و حکومت را پیدا می‌کند؟.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: اعلام ولایت، جانشینی و امامت امیرالمومنین فقط در روز غدیرخم نبود، بلکه پیامبر (ص) بارها به ولایت ایشان اشاره کرده بودند، در اولین روز دعوت مردم به اسلام که پیامبر خویشاوند خود را دعوت و اطعام کرد و فرمود: آیا کسی حاضر است به من و خداوند ایمان بیاورد و جانشین من شود؟ امام‌علی که در آن زمان ۱۰ ساله بودن، پذیرفتن و اولین کسی بودند که ایمان آوردند.

وی مطرح کرد: امام‌صادق می‌فرماید: والله والله والله غدیر از ایام عاشورا و اربعین مهم‌تر است، اگر غدیر نبود، بعثت، نبوت و سنت پیامبر از بین می‌رفت.

حجت‌الاسلام فرحزاد با توجه به اهمیت صدقه، اطعام و… در روز غدیر، گفت: بر هرکسی با هر وسعت مالی واجب است که غدیر را در جامعه احیا کند، اعمال و رسم و رسوماتی مانند دید و بازدید، عیدی دادن، اطعام دادن، هدیه گرفتن و… باید در عیدغدیر پیاده شود زیرا که تبلیغ غدیر از نماز، حج، روزه و… که فروع دین محسوب می‌شوند، واجب تر است.

نظر شما