شناسهٔ خبر: 67227956 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

تبیین جایگاه حقیقی موسیقی در ساحت حکمرانی فرهنگی با ابلاغ سند ملی موسیقی

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با ابلاغ سند ملی موسیقی وقتی که تمام مجوزها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می‌شود، عملا بدون هیچ اما و اگر و مورد خاصی، همه افراد مکلف هستند که آن را اجرا کنند و انشالله با هماهنگی بین تمامی نهادها دیگر با مشکلی در این زمینه روبه‌رو نخواهیم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنرآنلاین ، سند ملی موسیقی در هفته‌ای که گذشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی موسیقی از جمله شاهین فرهت، حمیدرضا نوربخش، سیدمحمد میرزمانی، قاسم رفعتی، مجید اخشابی، محمدرضا چراغعلی، آرمان مهربان، رضا مهدوی، داوود برزیده، محسن نفر و… رونمایی شد.
امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد امضای سند ملی موسیقی گفت: سند ملی موسیقی قدم بسیار باارزشی است که دولت سیزدهم برای موسیقی برداشت و هیچ وقت سند بالادستی در حوزه موسیقی نداشتیم و خداراشکر این سند در نهایت با امضای شهید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور محبوب کشور امضا و به شورای عالی فرهنگی ابلاغ شد.
او ادامه داد: سند ملی موسیقی، موسیقی را به‌عنوان هنری می‌بیند که از ابعاد اندیشه، ذوق، عاطفه و نبوغ بهره‌مند است و شاید در موسیقی، کمیت حضور این موارد بسیار مهم است.
سمیعی گفت: نکته دیگری که وجود دارد این است که سند ملی موسیقی هم از منظر عملی و هم از منظر نظری، جایگاه موسیقی حقیقی را در ساحت حکمرانی فرهنگی ابلاغ می‌کند و در نهایت راهکارهای آن به تجمیع نظرات و مراجع راهبر در حوزه موسیقی منجر می‌شود و تمام مراجع موسیقی مانند مرکز موسیقی حوزه هنری، مرکز موسیقی صدا و سیما، مراکز موسیقی فعال در شهرداری‌ها، مرکز موسیقی وزارت ارشاد، دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها را به یک تجمیع می‌رساند و استراتژی همه آن‌ها را یکی می‌کند.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد تصریح کرد: در این سند، به محور قراردادن موسیقی نواحی و زیرساخت‌های آن توجه بیشتری شده و در حوزه شعر نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های شعر کشورمان توجه زیادی شده است. همچنین بحث کشف استعدادها و ریل‌گذاری در دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها بسیار جدی‌تر گرفته خواهد شد، ضمن آن که به عرصه حوزه موسیقی‌هایی که به نوعی مصرفی‌تر نیز هستند سر و سامان ویژه‌تری داده می‌شود و عملا شرایط برای ارائه آثار موسیقایی که بیشتر به سمت تمدن‌سازی و تعالی بشر گرایش دارند، بیشتر فراهم‌ می‌شود.
سمیعی اضافه کرد: با ابلاغ این سند وقتی که تمام مجوزها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می‌شود، عملا بدون هیچ اما و اگر ومورد خاصی، همه افراد مکلف هستند که آن را اجرا کنند و انشالله با هماهنگی بین تمامی نهادها دیگر با مشکلی روبه‌رو نخواهیم شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در مورد اصلاح سند ملی موسیقی نیز باید این نکته را اضافه کنم که مسئله این است که این سند، به‌عنوان یک سند بالادستی، مرکز حرکت است و مقصد حرکت نیست و بسیاری از دوستانی که نقدهایی را به این سند وارد کرده‌اند، این موضوع را در نظر نگرفته‌اند.
سمیعی متذکر شد: با توجه به این سند، نشست‌هایی با حضور اهالی موسیقی و کارشناسان و اساتید دانشگاه در این حوزه برگزار می‌شود، راهکارها از دل این سند بیرون می‌آید و در نهایت آن راهکارها اجرایی می‌شود. گروهی از دوستان بر این باور بودند که این سند برای شروع و پایان موسیقی ایران تصمیم‌گیری کرده اما واقعیت این است که بدین صورت نیست.
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پایان خبر داد: جشنواره موسیقی جوان و موسیقی نواحی به‌زودی آغاز خواهد شد و همچنین به‌زودی دبیر جشنواره موسیقی فجر نیز معرفی خواهد شد.

نظر شما