شناسهٔ خبر: 67225650 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عید قربان؛ روز ذبح منیت ها

بجنورد-ایرنا- عید قربان یا عید الاضحی، روز ذبح منیت ها و غلبه انسان بر نفس شیطانی برای کسب رضای معبود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عید قربان، یادبود سرسپاری محض ابراهیم و اسماعیل در برابر پروردگار است؛ روزی که بندگان خوب خدا به معرفت رسیدند و با معجزه بی بدیل سخاوت و مهربانی معبود مواجه شدند.

معبودی که ابراهیم را در آزمونی سخت سنجید اما او به خوبی میزان عشق و قرب به منبع لایزال الهی را به نمایش گذاشت و از این آزمون الهی سربلند بیرون آمد.

آزمونی که پیامش آن است که انسان با دل بریدن از دنیا و دل سپردن به فرمان حضرت دوست، می تواند به عالی ترین درجات که همان قرب الهی است، دست یابد.

در واقع ابراهیم خلیل الله با تسلیم شدن در برابر اراده معبود، آموزگار درس بزرگی برای بشریت شد و این سنت ارزشمند را به فریضه واجب برای حاجیان در روز عید تبدیل کرد تا این امر نمادی برای مبارزه با نفس و خواسته های دنیوی شود.

عید قربان؛ روز ذبح منیت ها

عید قربان؛ تجلی ایمان و طاعت محض

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه عید قربان؛ تجلی ایمان و طاعت محض است، می گوید: عید قربان تسلیم شدن در برابر خداوند و تسلیم نشدن در برابر هواهای نفسانی است.

حجت الاسلام ناصر هدایتی می افزاید: در واقع انسان برای نزدیک شدن به خداوند متعال باید پا روی نفس خود بگذارد زیرا که نفس انسان او را به سوی پرتگاه می کشد.

وی ادامه می دهد: با غلبه بر هوای نفسانی و کسب رضای الهی می توان به معرفت رسید.

حجت الاسلام هدایتی خاطرنشان می کند: فلسفه قربانی کردن تقوا و تزکیه نفس است و دستیابی به رحمت الهی از آثار معنوی آن است.

روز دهم ذی‌الحجه، روز عید قربان (عید اضحی) و از اعیاد بزرگ اسلامی و نقطه وحدت و همبستگی ملت‌های مسلمان و دعای نماز این عید عزت، شرف و بالندگی مسلمانان است.

عید قربان عید رهایی انسان از تعلقات نفسانی است؛ همان تعلقاتی که انسان را در راه اطاعت خداوند وسوسه می کند و به جای طی مسیر، انسان را به ماندن می خواند.

قربانی کردن در این روز نیز مظهر آزاد شدن از خواسته ها و خواهش های دل در برابر معشوق حقیقی است.

نظر شما