شناسهٔ خبر: 67225183 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

گرم‌ترین و سردترین کشورهای جهان کدام هستند؟(+اینفوگرافی)

سال ۲۰۲۳ جایگزین سال ۲۰۱۶ به عنوان گرم‌ترین سال تقویمی تاریخ شده است. بر اساس مجموعه داده ERA5، میانگین دمای جهانی برای سال ۲۰۲۳، میزان ۱۴.۹۸ درجه سانتی‌گراد بوده است که ۰.۱۷ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای ثبت شده در سال ۲۰۱۶ است.

صاحب‌خبر -

بورکینافاسو، مالی، قطر، سنگال و امارات متحده عربی گرم‌ترین و گرینلند، کانادا، روسیه، مغولستان و ایسلند سردترین کشورهای جهان از نظر میانگین دما هستند.

به گزارش ایمنا، سال ۲۰۲۳ جایگزین سال ۲۰۱۶ به عنوان گرم‌ترین سال تقویمی تاریخ شده است. بر اساس مجموعه داده ERA5، میانگین دمای جهانی برای سال ۲۰۲۳، میزان ۱۴.۹۸ درجه سانتی‌گراد بوده است که ۰.۱۷ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای ثبت شده در سال ۲۰۱۶ است.

طبق داده‌های گرافیکی و مقاله‌های بانک جهانی، بر اساس میانگین دما، کشورهایی که در ادامه آورده شده است به عنوان گرم‌ترین و سردترین مناطق جهان شناخته می‌شوند.

گرم‌ترین و سردترین کشورهای جهان کدام هستند؟

گرم‌ترین کشورهای جهان

بورکینافاسو ۲۹.۳

مالی ۲۹.۲

قطر ۲۹.۱

سنگال ۲۹.۰

امارات ۲۸.۹

موریتانی ۲۸.۹

بحرین ۲۸.۸

آروبا ۲۸.۸

جیبوتی ۲۸.۶

گامبیا ۲۸.۵

بورکینافاسو در آفریقا، کشوری گرمسیری و دور از اقیانوس است که این امر یک فصل خشک طولانی و یک فصل بارانی کوتاه را برای آن به ارمغان می‌آورد، در نتیجه درجه حرارت آن افزایش پیدا می‌کند.

در واقع پنج کشور از ۱۰ کشور گرم جهان در چنین مناطقی وجود دارند که شامل بخش‌های صحرایی نیز می‌شوند. میانگین دمای سالانه بورکینافاسو با عبور از مرز ۲۹ درجه سانتی‌گراد در سال ۲۰۲۲، آن را به گرم‌ترین کشور جهان تبدیل کرد.

گرم‌ترین و سردترین کشورهای جهان کدام هستند؟

سردترین کشورهای جهان

گرینلند منفی ۱۸.۶

کانادا منفی ۴.۲

روسیه منفی ۲.۹

مغولستان ۱.۲

ایسلند ۲.۱

نروژ ۲.۹

فنلاند ۳.۲

سوئد ۳.۸

قرقیزستان ۳.۹

تاجیکستان ۵.۱

گرینلند در طرف دیگر مقیاس، دمای متوسط منفی ۱۸.۶ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد که آن را به سردترین حوزه در این مجموعه تبدیل می‌کند.

هفت کشور از هشت کشور با قلمرو سرد، دارای زمین‌هایی در داخل دایره قطب شمال هستند. در تاجیکستان و قرقیزستان کوهستانی و دور از ساحل، دما می‌تواند بین هر دو حد نوسان داشته باشد که این به معنای زمستان‌های بسیار سرد است. در تابستان‌ها بخش‌هایی از هر دو کشور دمای هوای تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنند.

گرم‌ترین و سردترین کشورهای جهان کدام هستند؟

نظر شما