شناسهٔ خبر: 67221634 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۳ مسئله داخلی بورس که باید حل شود

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تا موضوع دامنه نوسان در بورس حل نشود، نمی‌توان امیدوار به روز‌های متعادل در بورس بود.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: نقشه بازار بورس اوراق بهادار تهران کماکان در مسیر نزولی و سرخ رنگی است و دامنه نوسان نیز همچنان در محدوده‌های مثبت و منفی ۲ درصدی قرار دارد و سازمان بورس اوراق بهادار تهران تصمیمی بر این موضوع ندارد که بازار را به دامنه قبل برگرداند.

به گزارش فارس، نماد فرود (فولاد شاهرود) اولین نمادی بود که در باب قطع برق شرکت از توقف بخشی از تولیدات خود در سامانه کدال اطلاع رسانی کرد.

اما این بار سازمان بورس اوراق بهادار تهران در طی نامه‌ای به وزیر نیرو برای کاهش ریسک قطعی برق صنایع مکاتباتی را انجام داده است.

سازمان بورس این طور اطلاع رسانی کرده است که از چند وقت گذشته جلساتی را به منظور کاهش نوسانات بازار برگزار کردیم و قبل از ایجاد هر گونه مشکلی در بازار در صدد رفع این مشکل برآمدیم. قرار بر این است تا قطعی یا محدودیت مصرف برق صنایع به صورت کاملاً برنامه‌ریزی شده باشد و با اطلاع واحد‌های تولیدی انجام شود. همچنین صنایع باید بتوانند به منظور کاهش ضرر و زیان احتمالی از محدودیت ایجاد شده در مصرف برق، تعمیرات اساسی واحد‌های خود را به زمان قطعی برق موکول کنند.

رییس سازمان بورس در این خصوص تاکید کرده است که تاکنون از طریق راه اندازی ابزار‌های جدید در بازار سرمایه و بورس انرژی به سمت کنترل مصرف برق و کاهش زمان قطعی برق واحد‌ها پیش رفتیم.

افزایش سرمایه فرابورس و بورس کالا

شرکت فرابورس ایران و شرکت بورس کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه منتشر شده در سامانه کدال از افزایش سرمایه خود خبر دادند. فرابورس تصمیم دارد که سرمایه خود را از رقم ۱۰۵۰ میلیارد تومانی به رقم ۱۳۲۰ میلیارد تومان افزایش دهد. بورس کالا نیز مصمم است تا سرمایه ۱۳۶۰ میلیارد تومانی خود را به ۲۲۰۰ میلیارد تومان برساند.

هر دو شرکت محل افزایش سرمایه را سود انباشته و سایر اندوخته‌های قانونی خود عنوان کرده‌اند.

معضلات فعلی بورس باید حل شود

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فارس گفت: بازار با سه مسئله مواجه است. صف فروش طویل، خروج سرمایه و رکود معاملاتی، مسائل اصلی بازار هستند؛ بنابراین روند‌های درونی بازار نشانه‌ای از تغییر روند بازار ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از دیکر سو، کمبود شدید نقدینگی در بازار سرمایه از مواردی است که در بررسی ارزش معاملات خرد در بازار مشخص می‌شود و این مسئله معضل اصلی این روز‌های بازار سرمایه است.

وی افزود: بلاتکلیفی سهامداران از سیاست‌های اقتصادی دولت بعدی، محدود شدن دامنه نوسانات بازار سرمایه، عدم تعیین تکلیف زیان شرکت‌های خودروسازی، احتمال قطعی برق صنایع در تابستان، بالا بودن سود بدون ریسک و قیمت‌های دستوری از دلایل سرخپوشی این روز‌های بازار سرمایه است.

افت بورس ادامه دارد

در معاملات روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۱۶ هزار و ۵۷۳ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۴۵ هزار و ۹۷ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۳ هزار و ۵۳۹ واحدی در رقم ۶۶۶ هزار و ۱۴۱ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با افت ۱۷۲ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۸۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش هزار و ۲۵۵ واحد به سطح ۱۱۴ هزار و ۶۹۸ واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بازار سرمایه برای دهمین روز

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دهمین روز متوالی منفی شد و ۴۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، دامین (داروسازی امین) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های غپینو (پارس مینو)، ثباغ (شهرسازی و خانه سازی باغمیشه) و شپنا (پالایش نفت اصفهان)، تعلق داشت.

رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۳۲ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۲۶ هزار و ۳۹ میلیارد تومان بود که ۹۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۱۰۴ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۶۹۷ نماد بوده است. یعنی حدود ۸۷ درصد نماد‌ها قرمز بودند.

در معاملات یکشنبه، ۲۵ نماد صف خرید داشتند و ۳۸۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۱۲ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۱ درصدی به ۹۷۴ میلیارد تومان رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما