شناسهٔ خبر: 67219599 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

خوشدل در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

راه اندازی شبکه اساتید علوم پزشکی آزاد تهران/ ۱۵۰ عضو هیئت علمی جدید جذب می‌شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از شکل‌گیری شبکه علوم پزشکی آزاد اسلامی استان تهران خبر داد و گفت: مدل شبکه‌ای جذب هیئت علمی برای اولین بار در فراخوان جدید اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

علیرضا خوشدل؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص رسالت این دانشگاه اظهار کرد: آن چیزی که در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد قید شده و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر آن تاکید دارند این است که رسالت ما آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصصی است که در حوزه های مربوط به خود دارای مهارت و همچنین دانایی کافی باشد.

بیشتر بخوانید:

انستیتو «پزشکی ویژه» در دانشگاه علوم پزشکی آزاد راه‌اندازی می‌شود/ ارائه سرفصل طب مسافرت، حوادث هوایی و کوهستان

وی در خصوص مأموریت این دانشگاه نیز گفت: با توجه به اینکه دانشگاه های علوم پزشکی غیردولتی مأموریتی توسط وزارت بهداشت برای آنها پیش بینی نشده است به نظر ما میرسد که رسالت را باید به گونه ای اجرا بکنیم که اولین مأموریت ما رسیدن به این رسالت یعنی تربیت نیروی انسانی متخصص باشد که دارای سه بعد دانایی، مهارت و پیوستگی اجتماعی و تعهد اجتماعی است بنابراین در تربیت دانشجویان علاوه بر اینکه باید به آنها اطلاعات علمی سطح بالا بدهیم باید آنها را در عرصه های مختلف آموزشی با برنامه های کارآموزی، کارورزی و کارآفرینی بتوانیم تربیت کنیم تا علاوه بر برخورداری از مهارت لازم، اخلاق حرفه ای و تربیت لازم در پیوستگی به مسائل اجتماع را بتوانیم پیاده کنیم.

ارائه خدمات سلامت به مردم باید در نزدیکی محل سکونت آنها باشد

خوشدل تصریح کرد: از نگاه اینکه دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی چه نقشی در اجتماع میتوانند داشته باشند ارتقا سطح بهداشت و سلامت مردم با تکیه بر روش های نوین سلامت که هم حوزه بهداشت هم درمان و توانبخشی در آن پوشش داده شود و از طرفی حوزه های مختلف سلامت اعم از سلامت جسم، سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی را بتوانند پوشش بدهند که این مهم صرفا با پیوستگی دانشگاه به سطح اجتماع و ارائه خدمات مورد نیاز مردم در محل زندگی آنها مقدور است یعنی دانشگاه آزاد باید بتواند خدمات خود را به سطح اجتماع و نزدیکی محل سکونت افراد هدایت کند و اقمار خود را در سراسر اجتماع تشکیل دهد و آن را در دسترس بسیار آسان مردم قرار دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تأکید بر اینکه چه کلینیک ها چه مراکز تشخیصی چه مراکز بیمارستانی و داروخانه ها باید کاملا نزدیک به خانه های مردم بتوانند ارائه خدمات سلامت را انجام بدهند، خاطرنشان کرد: حتی با ایجاد دانشکده های جدید از جمله دانشکده بهزیستی و علوم اجتماعی سلامت هدف ما این بود که خدمات اجتماعی خودمان را در حوزه سلامت چه در عمل و چه در آموزش بتوانیم گسترش دهیم.

وی افزود: بنابراین رشته های جدید حسب نیاز مردم در حال راه اندازی است به طور مثال ورود دانشگاه آزاد اسلامی به عرصه خدمات توانبخشی یکی از تغییرات جدی بود که پس از ۴۰ سالگی دانشگاه آزاد رخ داد و ما تلاش داریم مراکز خدمات توانبخشی خود را گسترش دهیم و حسب همین مورد رشته های مرتبط را نیز توسعه دهیم.

خوشدل ادامه داد: در خصوص سلامت روان نیز تعداد و تنوع رشته ها و مقاطع مختلف حوزه روانشناسی روز به روز در حال گسترش است و این با کیفیت قابل قبول و اعتباربخشی وزارت بهداشت جلو میرود. در حوزه های بین رشته ای نیز آن چیزی که در اولویت قرار دارد رشته‌هایی است که بتوان از طریق آنها خدمات اجتماعی را توسعه دهیم و به رشته های نظری اعتقاد چندانی نداریم و برای راه اندازی هر رشته ای ابتدا عرصه ارائه خدمت را باز میکنیم و سپس از درون آن رشته های جدید را گسترش می‌دهیم.

وی در خصوص دانشکده توانبخشی نیز گفت: این دانشکده حدود یک سال است که راه اندازی شده قبلا حوزه مدیریت خدمات سلامت را داشتیم که در دانشکده بهداشت بود و روانشناسی هم در دانشکده پزشکی بود که این دو رشته را وارد این دانشکده کردیم و حوزه توانبخشی را هم در کنار آن قرار دادیم حوزه کارآفرینی و فناوری های پزشکی و اخلاق پزشکی را هم اضافه کردیم تا کل مجموعه علوم اجتماعی سلامت را بتوانیم پوشش دهیم. ۲۰ درصد از برنامه های آموزشی هر رشته ای به شکلی تغییر کرده است که چهار هویت دانایی، توانایی، مسولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای را در خود داشته باشد.

حضور ۷۰۰ هیئت علمی رسمی و ۵۰۰ مدعو / درخواست جذب ۱۵۰ عضو هیئت علمی در فراخوان جدید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به اینکه یکی از مولفه های ارتقای کیفیت پزشکی بحث جذب هیئت علمی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ۷۰۰ هیئت علمی رسمی و بالغ بر ۵۰۰ هیئت علمی مدعو داریم . با تغییر رویکردی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است شکل ارتباطی با هیئت علمی های مدعو و هیئت علمی حق التدریسی را به هیئت علمی تمام وقت گروه ب و نیمه وقت تبدیل میکنیم و عده ای را هم در طول این سالها به صورت هیئت علمی قراردادی جذب کرده ایم به ترتیبی که در طول چهار سال گذشته ما توانسته ایم یک نوگرایی در ۲۵ درصد بدنه هیئت علمی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اگر به همین ترتیب جلو برویم همیشه هیئت علمی جوان‌تر وارد سیستم خواهند شد که به علوم روز هم آشناتر هستند ضمن اینکه از حضور پیشکسوتان و افراد صاحب تجربه هم میتوانیم استفاده کنیم.

خوشدل با بیان اینکه برای فراخوان جدید حدود ۱۵۰ نفر را در رشته های جدید درخواست داده ایم، ادامه داد: اما این بدین معنی نیست که هرسال این تعداد جذب خواهند شد چرا که از میان این افراد ابتدا شایستگی های آنها مورد بررسی قرار میگیرد و بعد به صورت رقابتی وارد هیئت های اجرایی جذب میشوند و در نهایت بهترین ها جذب خواهند شد.

راه‌اندازی رشته های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد استان تهران به صورت شبکه‌ای انجام می‌شود/نوگرایی در جذب هیئت علمی

وی افزود: در فراخوان های جذب جدید یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه کل استان تهران را در نظر میگیریم یعنی برای اولین بار راه اندازی رشته های علوم پزشکی در استان تهران دانشگاه آزاد به صورت شبکه ای انجام میشود و به طور مثال به واحدهایی که نیاز به خدمات ما دارند کمک خواهیم کرد و متقابلا اعضای هیئت علمی ثابتی که نیاز دارند در فراخوان منظور خواهیم کرد که آنها هم بتوانند این شبکه را روز به روز گسترده تر بکنند بنابراین در گفت و گو های آینده به جای ارائه آمار دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از شبکه علوم پزشکی آزاد اسلامی استان تهران صحبت می‌کنیم که چند ماهی است این کار اجرایی شده و برای اولین بار در فراخوان جذب هیئت علمی مدل شبکه ای را اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما