شناسهٔ خبر: 67152958 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی:

معاونت آموزشی باید در تمام مراکز درمانی دانشگاه آزاد فعال باشد

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عرصه‌های آموزش بالینی در دانشگاه آزاد گسترش می‌یابد، گفت: معاونت آموزشی باید در تمام مراکز درمانی فعال باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۲۳خردادماه ۱۴۰۳ در نخستین شورای تخصصی علوم پزشکی و مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی که در سالن همایش های بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: برنامه پزشکی ما ابتدا از مراکز درمانی آغاز شد که به آنها «عرصه آموزش بالینی» میگوییم و نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به عرصه آموزشی خیلی وسیع شده است.

وی ادامه داد: این روزها دانشگاه آزاد اسلامی در بقیه رشته ها هم توجه وافری به عرصه آموزشی دارد به این دلیل که وقتی صرفا آموزش علوم پایه انجام میشود؛ دانشجویان خیلی چیزها را یاد میگیرند اما نمیتوانند آن چیزی که یاد گرفته اند را وارد «عرصه و عمل» بکنند.

نفر خاطرنشان کرد: وجود بیمارستان‌ها، دانشجویان را درگیر با اجتماع و کار میکند و آرام آرام تشخیص و درمان را یاد میگیرند و از فردای فارغ التحصیلی مسوولیت بیمارستان ها و کلینیک ها را در شهرهای دور به عهده میگیرند و شروع به کار کردن می‌کنند و این مسوولیت پذیری را از عرصه آموزشی گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: بسیاری از روسای بیمارستان‌های وزارت بهداشت، پزشکان جوان طرحی هستند. چرا این اتفاق می افتد؟ همان درگیر شدن دانشجو با عرصه است و دانشگاه آزاد به همین دلیل به دنبال گسترش این عرصه های آموزشی است چون در مهندسی هم به دنبال عرصه هستیم و توجه به گسترش عرصه اهمیت زیادی دارد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیان مشکلات و مسائل عرصه به گسترش آن کمک میکند. تا وقتی بیمارستانی برای خود نداشته باشیم نمیتوانیم کاری پیش ببریم یعنی پزشک عمومی داریم اما رزیدنت نمی توانیم بگیریم و نداشتن مراکز درمانی ملکی و با مراکز عاریتی نمیتوانیم کاری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در پروسه رزیدنتی یکی از مشکلات کمبود مریض است، ادامه داد: اما آیا مریض کم است یا ما در سیستم ارائه خدمات مشکلاتی داریم که باید بهبود ببخشیم و خدمات رسانی را افزایش تا جذب بیمار و پزشک داشته باشیم؟ باید راهکارها را بیابیم چون بحث عرصه و ارائه خدمات در عرصه و افزایش کارایی اهمیت زیادی دارد. دانشگاه آزاد در برنامه قبلی عرصه اجتماع شاید خیلی اهمیت نداشت و در نسل اول دانشگاه‌ها فقط آموزش مطرح بود و برخی هم هنوز همین تفکر را دارند اما امروز بحث عرصه مطرح است و اولین برنامه ما برای عرصه است یعنی اولا مشکلات آنها بیان شود و بعد فعالان عرصه بدانند ما از آنها چه می‌خواهیم.

نفر خاطرنشان کرد: کسانی که در عرصه فعالیت میکنند از جمله هیئت های عاملی باید دانشجویانی پرورش دهند که فردا مسوولین این مملکت در جاهای مختلف باشند. آیا راهکارهایی دیده شده است؟ باید بیشتر درباره شرح وظایف هیئت های عامل صحبت کنیم اینها باید خود تصمیم گیرنده و اجراکننده باشند در صورتی که بسیاری از این هیئت ها هنوز نمیدانند ما چه انتظاری از آنها داریم! مسئله بعدی مشکلات مالی آنهاست که باید پس از آموزش، درآمدزایی را توسعه دهند ما اختیاراتی به اینها داده ایم که باید از این اختیارات استفاده کنند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از مهمترین مسائل ما آموزش است هنوز در برخی مراکز درمانی ما معاونت آموزشی فعال نیست و مقرر شده که معاونت آموزش عضوی از هیئت عامل باشد. آموزش، مسوولیت ماست و باید آن را توسعه دهیم و اساتید ما باید درگیر شوند.

انتهای پیام/

نظر شما