شناسهٔ خبر: 67218006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری دومین نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی و اختتامیه «هم‌سرا»

تهران- ایرنا- دومین نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی ایرانی و آیین اختتامیه دومین دوره مسابقه سرود «هم‌سرا» برگزار می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دومین نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی ایرانی سه‌شنبه- ۲۹ خردادماه- ساعت ۱۸ با مشارکت مکتب صبا در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در این نشست که با موضوع «آهنگسازی در موسیقی ایرانی» و چالش‌ها و چشم‌اندازهای این حوزه برگزار می‌شود، بخش‌های مختلفی مانند بررسی موسیقیدانان دوره مشروطه و تحولات آهنگسازی موج نو با نگاهی به آثار درویش خان، علینقی وزیری، ابوالحسن صبا و... پیش‌بینی شده است.

نیما خواجه نصیر طوسی، سپهر سراجی و کورش متین سخنرانان نشست تخصصی هستند و سخنرانی نوید وزیری با موضوع معرفی بخش موسیقی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی از دیگر بخش‌های نشست خواهد بود.

برگزاری دومین نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی و اختتامیه «هم‌سرا»

دونوازی کاوه شفیعی (سنتور) و پیروز شفیعی (تنبک) به شیوه رضا ورزنده و با تاثیرپذیری از مکتب صبا و اجرای موسیقی توسط گروه دانشکده موسیقی دانشگاه هنر از دیگر بخش‌های برنامه است.

در این اجرا «فانتزی رقص ناز» برای تار و ارکستر سازهای ایرانی اثر حمید متبسم توسط ارکستر سازهای ایرانی دانشکده موسیقی اجرا خواهد شد.

دانیال شاه‌محمدی نبی (سرپرست و نوازنده تار)، مانی زارعی ( کمانچه)، آرزو محبتی (کمانچه)، امید چمیده‌فر (کمانچه)، باران حیرت‌پور (قیچک آلتو)، امیرحسین صالح کریمی (تار)، کورش قاسمی (تار)، پارسا فتح‌اللهی‌پور (تار)، ساغر سعیدی (تار)، علی برارپور (سنتور)، آرین علیزاده (بم‌تار)، شبنم امیری (سه‌تار)، محمدرضا شعبانی (سه‌تار)، پارمیس انجامی (سه‌تار)، سارا ثقفی (عود)، محمد زایری (عود) و شمیم احمدی (تنبک) اعضای این گروه هستند.

حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

برگزاری اختتامیه «هم‌سرا»

آیین اختتامیه دومین دوره مسابقه سرود «هم‌سرا» ویژه خوانش گروه‌های سرود نوجوانان به مناسبت گرامیداشت عید غدیر خم، در قالب اجرای گروه‌های سرود در فرهنگسراها برگزار می‌شود.

پس از اجرای موفق دوره اول مسابقه «هم‌سرا» در اسفندماه ۱۴۰۲ و با هماهنگی فرهنگسراها، با حضور بیش از ۵۰۰ نوجوان (دختر و پسر) در فرهنگسراهای شهر تهران، گروه‌های سرود تشکیل و تمرین آنها برای آمادگی جهت حضور در اختتامیه مسابقه که همزمان با عید غدیر خم و دهه ولایت برگزار می‌شود در حال انجام است.

برگزاری دومین نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی و اختتامیه «هم‌سرا»

آیین اختتامیه این دوره از مسابقات «هم‌سرا»، همزمان با برگزاری جشن‌های دهه ولایت و عید غدیر خم در پهنه‌های چهارگانه با حضور هیات داوران، روز دوشنبه- ۲۸ خردادماه- از ساعت ۱۰ در پهنه جنوب در فرهنگسرای ولا، روز یکشنبه- سوم تیرماه از ساعت ۱۰ در پهنه غرب در فرهنگسرای فردوس، روز چهارشنبه- ششم تیرماه- از ساعت ۱۰ در پهنه شرق در فرهنگسرای اشراق و روز پنجشنبه- هفتم تیرماه- از ساعت ۱۰ در پهنه شمال در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود و گروه‌های سرود فرهنگسراها از نظر شاخصه‌های کوک، رعایت ریتم، آداب صحنه و خلاقیت در اجرا ارزیابی می‌شوند.

گروه‌های سرود در فرهنگسراهای شهر تهران با هدف ایجاد هویت های جمعی نوجوانان حول این قالب موثر فرهنگی ایجاد شده است و بناست در مسیر رقابت فصلی این گروه ها به تقویت توانمندی خود بپردازند.

طراحی و اجرای بخش‌های مختلف مراسم اختتامیه به عهده‌ نوجوانان «حلقه‌های فرهنگسراها» است.

نظر شما