شناسهٔ خبر: 67217988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشکل تامین آب شرب بیرجند و طبس برای میان مدت تا پایان امسال برطرف می‌شود

خبرگزاری صدا و سیما

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی: با توجه مشکل تامین آب شهر‌های بیرجند و طبس ۲ طرح انتقال آب در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

مشکل تامین آب شرب بیرجند و طبس برای میان مدت تا پایان امسال برطرف می‌شود
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سارانی  در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب استان به مناسبت هفته صرفه جویی مصرف آب با اشاره به اینکه طرح انتقال آب به بیرجند از فاصله ۶۰ کیلومتری با اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت ۱۵۰ لیتر بر ثانیه در حال اجراست گفت: در طبس هم این طرح از فاصله ۳۲ کیلیومتری با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در حال اجراست که هر دو طرح تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم کنترل بخشی از روان آب‌های بویژه در مناطق شرقی استان گفت: در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور ۴۵۰ میلیارد تومان برای اجرای ۶ سد تغذیه‌ای استان اختصاص یافت که هم اکنون تکمیل سد بندان با ۵۴ درصد پیشرفت آغاز شده و سد گزیک نیز با ۱۵ درصد پیشرفت نیز آغاز خواهد شد.

سارانی با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی‌های دو دهه اخیر سالانه بطور متوسط ۲۶ سانتی افت آبخوان در استان به میزان ۱۴۰ میلیون متر مکعب داریم گفت: برای کاهش افت سطح آب باید مدیریت مصرف بویژه در بخش کشاورزی جدی گرفته شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان هم با اشاره به اینکه برخی روستا‌های استان کیفیت آب شرب آنها پایین است و برخی با تنش آبی مواجهند افزود: بطور متوسط ۴۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود که در فصل گرما به ۵۰۰ روستا می‌رسد که توسط ۳۱ تانکر بصورت سیار آبرسانی می‌شوند.

دوستی با انتقاد از برخی شهرداری‌ها که برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده می‌کنند گفت: اولویت با تامین آب مشترکان خانگی است و در شهر‌هایی که تنش آب داریم انشعابات فضای سبز قطع می‌شود و شهرداران باید برای تامین آب فضای سبز برنامه ریزی کنند.

وی گفت: از ابتدای سال گذشته ۱۶۰ انشعاب فضای سبز در استان قطع شده که ۱۱۰ انشعاب در بیرجند بوده است.

نظر شما