شناسهٔ خبر: 67215738 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۸.۵ درصد ظرفیت سدهای خراسان جنوبی آبگیری شده است

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: بر اثر بارندگی مناسب در سال آبی جاری ۲۱.۵ میلیون متر مکعب روان آب در سدهای استان ذخیره و ۲۸.۵ درصد ظرفیت آنها آبگیری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا عباس سارانی روز یکشنبه در نشست خبری مدیران صنعت آب خراسان جنوبی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد: هشت سد مخزنی با ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب در استان وجود دارد و در ماه‌های اخیر بارندگی‌های مطلوب توانست آمار متوسط بارندگی را بهبود بخشد.

وی بیان کرد: در سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳) براساس اطلاعات ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان، به صورت میانگین ۱۲۷ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که نسبت به بلندمدت ۵۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۵ درصد افزایش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: اما این بارندگی‌ها در کوتاه مدت بر منابع آب زیرزمینی تاثیر چندانی نداشته چرا که آبخوان‌ها به دلیل اضافه برداشت مستمر وضعیت خوبی ندارد.

وی گفت: سطح آبخوان‌ها به طور متوسط سالانه ۲۶ سانتیمتر کاهش می‌یابد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب کسری سالانه را داریم‌ به گونه‌ای که ‌کسری تجمعی مخازن استان به چهار میلیارد متر مکعب در ۳۰ سال اخیر رسیده است.

سارانی با بیان اینکه ۹ درصد آب استان در بخش شرب و ۸۸ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود تصریح کرد: با این شرایط باید بیشترین مدیریت مصرف آبی استان در بخش کشاورزی صورت گیرد.

وی افزود: پیشرفت سند سازگاری با کم آبی استان براساس افق پیش‌بینی شده به ۴۲ درصد رسید و ۱۵ درصد از برنامه سالانه عقب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: سند سازگاری با کم‌آبی استان مرداد سال ۱۳۹۸ به تصویب کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی رسید و براساس این سند، میزان صرفه‌جویی از منابع آب زیرزمینی استان در فاز اول برنامه ۱۷۵.۹ میلیون متر مکعب تا سال ۱۴۰۵ مشخص شده است.

وی افزود: اما به دلیل خشکسالی حاد سال آبی ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ در شورای حفاظت از منابع آب استان تصویب شد که اجرای سند سازگاری با کم‌آبی یک سال با وقفه اجرا شود و با این مصوبه، اجرای سند از سالی آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ آغاز شد.

سارانی با اشاره به شناسایی ۱۸۰ چاه غیر مجاز در خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۸۰ چاه غیرمجاز پلمب شد و در سال جاری تمامی چاه‌های غیرمجاز استان را تعیین تکلیف خواهیم کرد اما در مجموع چاه‌های غیرمجاز استان مصارف بالایی ندارد.

وی افزود: تاکنون کنتور هوشمند روی ۹۸ درصد چاه‌های برقی استان نصب شده و مصارف چاه‌های آب خراسان جنوبی تحت کنترل است.

پیشرفت سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی به ۴۲ درصد رسید

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آبرسانی به شهرهای بیرجند و طبس یادآور شد: طرح اضطراری آبرسانی به شهر طبس به منظور تامین بخشی از نیاز این شهر در افق ۱۴۱۰ به میزان حدود ۲.۱ میلیون مترمکعب در سال (معادل ۱۰۰ لیتر بر ثانیه)، در دستورکار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: پیشرفت این طرح به ۳۱ درصد رسیده و هدف‌گذاری شده در صورت تخصیص کامل اعتبار، طرح تنش آبی طبس تا پایان تابستان سال جاری تکمیل شود.

وی اظهار کرد: در مجموع این طرح پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال آن ابلاغ شده‌ است.

سارانی درباره روند اجرای طرح آبرسانی به شهر بیرجند گفت: طرح انتقال آب به بیرجند در سفر استانی اول رئیس جمهور شهید به خراسان جنوبی به عنوان یک طرح راکد و نیمه ‌تمام مورد توجه ویژه قرار گرفت و با تزریق اعتبار لازم، عملیات اجرایی آن به حجم ۱۵۰ لیتر بر ثانیه دوباره در دستور کار قرار گرفت و با تزریق اعتبارات از ابتدای سال گذشته فعال شد.

وی افزود: اکنون طرح آبرسانی از دشت مختاران برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه و اعتبار ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست.

سارانی تصریح کرد: طرح آبرسانی به بیرجند ابتدای سال قبل ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با تزریق اعتبارات و فعال‌سازی طرح، پیشرفت آن به ۳۷ درصد رسیده است.

وی با اشاره به ۶ طرح تغذیه مصنوعی در خراسان جنوبی، بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که تاکنون هزار میلیارد ریال آن برای تکمیل سد تغذیه‌ای بندان و گزیک در شهرستان مرزی نهبندان تخصیص یافته است‌.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان با ۵۰ همت به خراسان جنوبی، گفت: هدف‌گذاری شده آب دریای عمان در سال ۱۴۰۴ به خراسان جنوبی برسد.

سارانی به پروژه باروری ابرها در خراسان جنوبی در سال آبی جاری اشاره کرد و افزود: در این زمینه ۶ دستگاه را پارسال از مرکز گرفتیم و هفت عملیات را انجام دادیم که اثرات بارزی نداشت و در سال جاری هم عملیات باروری ابرها را در برنامه داریم.

وی درباره ارزش اقتصادی آب هم اظهار کرد: آب مصرفی استان یک سوم پایین تر از قیمت تمام شده به مردم عرضه می‌شود که باید ارزش واقعی برای مردم تبیین شود تا صرفه جویی بیشتری را در مصرف آن داشته باشیم.

سارانی گفت: با توجه به آغاز فصل گرما، شنا در دریاچه پشت سدها، ‌آب بندان‌ها، کانال‌های آبیاری و نیز بندهای انحرافی استان ممنوع است چراکه این سهل‌انگاری‌ها موجب بروز خسارت جانی جبران ناپذیر می‌شود.

نظر شما