شناسهٔ خبر: 67215030 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۲۸.۵ درصد ظرفیت سدهای خراسان جنوبی آب دارند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه آب دریای عمان تا پایان ۱۴۰۴ به خراسان جنوبی می‌رسد، گفت: تنها ۲۸.۵ درصد ظرفیت سدهای استان آب دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، عباس سارانی، ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به طرح انتقال آب دریای عمان به استان خراسان جنوبی اظهار داشت: امیدواریم این طرح تا پایان سال 1403 در سیستان و بلوچستان و تا پایان سال 1404 در خراسان جنوبی به اتمام برسد.

وی با اشاره به باروری ابرها در استان، یادآور شد: سال گذشته 6 دستگاه از تهران أخذ شد و بنا به شرایط موجود در 7 عملیات بارورسازی ابر انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: باید در رابطه با مسئله آب، حساسیت ویژه‌ای در بخش‌های مختلف اعم از مصرف وجود داشته باشد تا نتیجه بخش شود.

خواستار اصلاح استفاده در بخش شرب و کشاورزی هستیم

سارانی با بیان اینکه خواستار استفاده صحیح آب در بخش شرب و کشاورزی هستیم، افزود: با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک این استان، آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌. ارج نهادن به ارزش واقعی آب به لحاظ اقتصادی در بخش شرب و صنعت مهم بوده و اگر قیمت واقعی آب را نبینیم، در مصرف هم استفاده بهینه نخواهیم داشت.

تنها 28.5 درصد ظرفیت سدهای استان آب دارند

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه در سال جاری 127 میلی‌متر بارندگی در استان ثبت شده عنوان کرد: این میزان در مقایسه با سال گذشته 54 درصد و در مقایسه با بلند مدت 25 درصد رشد داشته است. 

سارانی با اشاره به وجود 8 سد مخزنی با ظرفیت 75 میلیون مترمکعب آب در استان، ادامه داد:  در بارندگی‌های اخیر 21.5 مترمکعب آب به سدها وارد شده است و درحال حاضر 28.5 درصد ظرفیت سدهای استان آب دارند.

کمبود 4 میلیارد متر مکعب آب در 30 سال اخیر

 مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، با بیان اینکه به طور متوسط در بلند مدت، سالانه 26 سانتی‌متر کاهش آب آبخوان‌ها را داریم ادامه داد: در 30 سال گذشته حدود 4 میلیارد مترمکعب کمبود ذخیره آب داشته‌ایم و اگر تمهیداتی برای جبران و مدیریت مصرف شکل نگیرد دچار وضعیت بحرانی‌تری خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه درحال حاضر 9 درصد مصارف ما در بخش آب شرب و بیش از 88 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است ادامه داد: در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی طرح‌هایی در دست اجراست.

اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب با 15 پروژه در استان

سارانی، با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی در دستورکار اجرا قرار دارد، ادامه داد: 15 پروژه در قالب اجرای طرح انجام می‌شود که مهم‌ترین هدف آن مدیریت مصرف آب است.

وی، با تأکید بر لزوم  تغییر الگوی کشت و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری یادآور شد: این پروژه در دو فاز تعریف شده که باید طی 5 سال با هدف کاهش مصرف در بخش کشاورزی انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 570 میلیون مترمکعب است که باید به 347 میلیون مترمکعب برسد.

98 درصد چاه‌های برقی آب کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند

سارانی، با بیان اینکه 180 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود داشت که سال گذشته 80 حلقه مسدود شده و انسداد مابقی در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: 98 درصد چاه‌های برقی آب کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند و منابع آبی به لحاظ تجهیزات و مصارف تحت کنترل هستند.

وی با بیان اینکه لازم است پروژه آبرسانی به بیرجند و پروژه اضطراری طبس در زمان‌بندی پیش‌بینی شده به اتمام برسد، ادامه داد: در مجموع 650 میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی به بیرجند و 500 میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی طبس پیش‌بینی شده است که پیشرفت فیزیکی پروژه بیرجند 37 درصد و پروژه طبس 31 درصد است.

انتهای پیام/ 257

نظر شما