شناسهٔ خبر: 67212480 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی استان:

۲۱ درصد سطح استان ایلام بیابان است

خبرگزاری صدا و سیما

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: وسعت بیابان در استان ایلام ۴۲۴ هزار و ۵۱۸ هکتار است که بالغ بر ۲۱ درصد سطح استان را شامل می‌شود.

صاحب‌خبر -

۲۱ درصد سطح استان ایلام بیابان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ «یاسم خانمحمدیان» با بیان این که از وسعت ۴۲۴ هزار و ۵۱۸ هکتار بیابان موجود در استان در برگیرنده ۵ شهرستان دهلران، مهران، آبدانان، ایلام و چوار است، اظهار کرد: در استان ایلام دو کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح دو شهرستان دهلران و مهران با مساحت ۱۴۴ هزار و ۷۹۹ هکتار شناسایی شده است و از کل مساحت این کانون‌های بحرانی فرسایش بادی ۵۳ هزار و ۸۴۸ هکتار دارای شدت زیاد، ۱۰ هزار و ۷۹۲ هکتار متوسط و ۸۰ هزار و ۱۵۹ هکتار نیز دارای شدت کم است.
وی افزود: افزایش بیماری‌های تنفسی و کاهش ضریب سلامتی جامعه، کاهش تولید محصولات کشاورزی، تخریب جنگل‌ها با تشدید هجوم آفات و بیماری‌ها، کاهش تولید علوفه در مراتع، افزایش فرسایش خاک و در پی آن از دسترس خارج شدن خاک حاصل خیز، تخریب ابنیه و راه‌های مواصلاتی و رسوب در پشت سدها، تخلیه سکونت گاه‌های انسانی و افزایش مهاجرت‌های ناخواسته از جمله اثرات مخرب پدیده گرد و غبار است.
خانمحمدیان طرح‌های اجرا شده به همت سازمان برای بیابان‌زدایی را شمال نهال کاری ۱۵هزار هکتار از بیابان‌های شهرستان‌های دهلران، مهران، آبدانان و ایلام، مالچ‌پاشی توأم با نهال کاری ۱۲۵۰ هکتار از زمین‌های بیابانی حسن‌قندی و ابوغویر دهلران و اجرای مدیریت روان‌آب‌ها در ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار در مهران، دهلران و ایلام و همچنین ایجاد ۹۶۰ کیلومتر بادشکن در دهلران و مهران عنوان کرد.
۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خرداد از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی نامیده شده است و شعار امسال این روز «اتحاد برای سرزمین میراث طبیعی ما، آینده ما» است.

نظر شما