شناسهٔ خبر: 67210349 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آخرین وضعیت پلنگ بیمار باغ وحش مشهد

اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در بیانیه‌ای مشترک به تشریح آخرین وضعیت پلنگ بیمار باغ وحش مشهد پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، امروز_ یکشنبه بیست‌وهفتم خرداد_ در بیانیه‌ای مشترک در خصوص وضعیت درمان ارس پلنگ باغ وحش وکیل آباد مشهد، اعلام کردند: این گونه ارزشمند از محل محدود شده تحت درمان به کل فضای جایگاه دسترسی پیدا کرده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است: براساس نظارت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی، بیمارستان دامپزشکی طرف قرارداد با باغ‌وحش وکیل‌آباد، ارزیابی متخصصان بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی و نظر دفتر تخصصی سازمان (دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش)، با در نظر گرفتن وضعیت ارس از نظر شرایط جسمانی، بیماری غیرقابل برگشت و پیش‌رونده، ملاحظات بیهوشی، پیچیدگی و مخاطره‌آمیزبودن عمل جراحی و شرایط نگهداری پس از عمل جراحی و همچنین تشکیل توده استخوانی شکستگی ناحیه دست، جمع‌بندی نهایی توصیه بر مداخله نداشتن جراحی دارد.

این بیانیه می‌افزاید: روند نظارت بر نگهداری گونه همچنان برقرار است و نهایتاً اقدامات درمانی لازم مطابق نظر تیم معالج نیز ادامه دارد ضمن اینکه برای بازگشت ارس به محیط عادی باغ وحش در مقابل چشمان بازدیدکنندگان، بهینه‌سازی قفس نگهداری ارس نیز انجام شده است.

در این بیانیه تاکید شده است: اقدامات مربوط به پایش سلامت این گونه ارزشمند همچنان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایمنا، اواخر سال ۱۴۰۲ لنگش تداوم‌دار در دست این گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی‌اش تشخیص داده شد، از آن زمان مراقبت‌های خاص و درمانی از ارس آغاز شد و به همین دلیل ارس به مکان دیگری در باغ وحش مشهد برای ادامه کار انتقال پیدا کرد و همین امر موجب چشم انتظاری علاقمندان و بازدیدکنندگان باغ وحش شد.

«ارس» توله پلنگ ایرانی است در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

پلنگ ۱۰ ساله ایرانی که آن زمان شش سال سن داشت با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی عکسبرداری‌های اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه‌برداری‌های مختلف شد و انجام ام. آر. آی نیز گام دوم تشخیص بیماری این پلنگ بود که صورت گرفت.

این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان است.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعف‌های تغذیه و بهداشت محیط زیست جانوران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه‌های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحب‌نظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.

پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(red list ) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جز گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

نظر شما