شناسهٔ خبر: 67209728 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکنش سارکوزی به انحلال پارلمان و پیروزی جناح راست افراطی فرانسه

رضا مخبری

رئیس‌جمهور سابق فرانسه که از زمان تصمیم امانوئل ماکرون برای انحلال مجمع ملی علنی صحبت نکرده بود، گفت انحلال برای فرانسه و رئیس‌جمهور خطر بزرگی است و می‌تواند کشور را در آشوب و هرج‌ومرج فروبرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» عنوان کرد: «فرانسه در شرایطی قرار گرفته است که از دیدگاه من بیشتر تنش‌ها را ایجاد می‌کند تا شفاف‌سازی. من قدرت بیشتری برای رئیس‌جمهور آرزو داشتم.»

به نقل از لوپاریزین، در مواجهه با تهدید ناشی از این انحلال، سارکوزی قاطعانه این تصمیم را محکوم کرد که خطری بزرگ برای کشور و همچنین برای رئیس‌جمهور به شمار می‌رود.

به گفته وی، این امر می‌تواند فرانسه را در هرج‌ومرج فرو برد که فرار از آن دشوار خواهد بود.

رئیس‌جمهور سابق فرانسه در رابطه‌ با پیروزی جناح راست افراطی فرانسه (اجتماع ملی) در انتخابات پارلمانی اروپا (جردن باردلا) و با زیر سوال بردن رئیس جوان ۲۸ساله‌اش گفت: حزب اجتماع ملی کار غیرقابل‌انکاری روی خود انجام داده است. جوردن باردلا هرگز در پستی مدیریتی نبوده است. وقتی این‌قدر جوان و بی‌تجربه هستید، می‌توانید سکان فرانسه را در دست بگیرید؟

انتخابات پارلمانی در ۲ مرحله، برای ۳۰ ژوئن و هفت ژوئیه تعیین شده است. ماکرون تا سال ۲۰۲۷ رئیس‌جمهور باقی می‌ماند و مسؤول سیاست خارجی و دفاع کشور است، اما در صورت پیروزی اجتماع ملی و در دست‌ گرفتن قدرت، ریاست‌جمهوری وی، دولت و سیاست داخلی ضعیف می‌شود.

سارکوزی در رابطه با گسترش اروپا اظهار کرد: من این فرصت را داشتم که نسبت به استراتژی گسترش سریع و بی پایان اروپا به سمت اوکراین هشدار دهم. من حتی مقایسه‌ای جسورانه انجام دادم که به خاطر آن به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفتم و تاکید کردم که اوکراین برای رئیس‌جمهور ماکرون همان خطر را دارد که ترکیه برای رئیس‌جمهور شیراک داشت.

وی دراین باره افزود: در آن زمان من با ورود ترکیه به اروپا مخالف بودم. ژاک شیراک و فرانسوا اولاند طرفدار آن بودند. گسترش به سمت اوکراین یک تناقض است، در حالی که کشورهای بالکان که اروپایی هستند، برای مدت طولانی منتظر بوده‌اند.

رئیس‌جمهور سابق فرانسه در رابطه با موضوع مهاجرت که برای فرانسویان مهم است، عنوان کرد: در ۳۰ سال آینده، اروپا از ۵۰۰ میلیون جمعیت به ۴۵۰ میلیون نفر خواهد رسید و در همین مدت، آفریقا از ۱.۳ میلیارد نفر به ۲.۵ میلیارد نفر خواهد رسید که نیمی از آنها زیر ۲۰ سال سن خواهند داشت و این افراد به همین نسبت فرهنگ یا دلبستگی به اسلام خواهند داشت.

نیکولا سارکوزی با بیان اینکه ۱۴ کیلومتر دریا با تنگه جبل الطارق ما را از آفریقا جدا می کند و می توانیم با پای پیاده از طریق مرز یونان و ترکیه وارد اروپا شویم، گفت: «ما در وضعیت ایالات متحده آمریکا نیستیم که از شرق اقیانوس اطلس، از غرب اقیانوس آرام و با مکزیک دیوار دارد. بنابراین مرز آنها به حدود بیست فرودگاه کاهش می‌یابد. این در مورد اروپا صدق نمی کند.»

وی با توضیح اینکه بحران مهاجرت آغاز نشده است، اظهار کرد: « بدترین اتفاق هنوز در راه است و سوال تعیین کننده برای آینده اروپا، توسعه آفریقا است. ما باید به آفریقایی‌ها کمک کنیم تا سیاست توسعه‌ای ایجاد کنند که به اکثریت جمعیت آنها اجازه دهد در قاره خود ساکن شوند.»

انتهای پیام

نظر شما