شناسهٔ خبر: 67208939 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مشاهده یوز نابالغ خارج از مجموعه حفاظتی توران/جستجو برای یافتن مادر توله ادامه دارد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صبح روز جمعه (۲۵ خرداد ماه) خبری به سازمان حفاظت محیط زیست مخابره شد که یوزبانان پروژه حفاظت مشارکتی یوزکنام پل ابریشم یک قلاده یوزپلنگ نابالغ را مشاهده کرده‌اند که بی‌قرار و مرتب در حال صدا کردن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا حسن اکبری افزود: یوز مشاهده شده از لحاظ ظاهری جثه مناسبی دارد ولی اندکی لاغر به نظر می‌رسید و بنا به بررسی‌های محلی طی سه روز گذشته دیده شده است. ضمن اینکه توضیحات یوزبانان از رفتار حیوان و صدای آن در همان فیلم اولیه نشان دهنده نابالغ بودن یوزپلنگ است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تیم واکنش سریع و پشتیبان با حضور دو نفر از دامپزشکان سازمان برای کمک به نیروهای اجرایی  مستقر در منطقه، ظهر جمعه عازم منطقه شد. نیروهای سازمان، کارشناسان و محیط بانان استان موفق به مشاهده یوزپلنگ در روز شنبه ( ۲۶ خرداد ماه) طی دو نوبت صبح و عصر شدند و رصد این گونه از دور انجام شد.

اکبری در ادامه گفت: با توجه به حضور حیوان به‌صورت سالم و بدون علائم بیماری در منطقه، تیم‌های عملیاتی و واکنش سریع به منطقه اعزام شدند و از همان لحظه حضور رد زنی در منطقه و پرس وجو از روستائیان اطراف برای پیدا کردن  اثری از مادر این توله یوز را داشتند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان افزود: هنوز برای ما مرگ یا ناپدید شدن یوز مادر محرز نشده و با توجه به اینکه این توله یوز هنوز به بلوغ کامل نرسیده، اقدامات لازم برای پایش از دور در حال انجام است اما نگرانی از بابت ضعف بیش از حد توله و سایر مشکلات احتمالی برای آن در صورت ادامه شرایط موجود وجود دارد.

اکبری اضافه کرد: با توجه به وضع ظاهری گونه، تعدادی خرگوش به عنوان طعمه این گونه در مسیر تردد حیوان قرار داده شده تا در صورت امکان با تغذیه از آن بتوان مقداری از ضعف جسمانی حیوان را که ناشی از گرسنگی است کاهش داد.

وی در ادامه گفت: تیم‌های عملیاتی شامل دامپزشکان، کارشناسان، محیط بانان و یوزبانان در محدوده حدود ٤٠٠ هزار هکتاری یوزکنام در حال گشت‌زنی و کنترل و رصد و رد زنی کل منطقه و پایش از دور این گونه هستند.

اکبری اضافه کرد: تمام تلاش ما این است تا این توله یوز را در زیستگاه طبیعی آن حفظ کنیم اما اگر به این نتیجه برسیم که ماندن این گونه در طبیعت به دلیل ضعف در شکار یا ناآشنایی با قلمرو و زیستگاه، منجر به حذف آن خواهد شد به ناچار اقدامات لازم را برای زنده گیری و انتقال آن به مرکز تکثیر در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست،  معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی در پایان گفت: خوشبختانه با انعقاد تفاهمنامه حفاظت مشارکتی با انجمن حفاظتگاه‌های خصوصی در سال ۱۴۰۲ حفاظت از  زیستگاه‌های مهم بینابینی موسوم به پل ابریشم به وسعت حدود ٤٠٠ هزار هکتار کلید خورد و همین حفاظت باعث شده که در دفعات متعدد، یوزپلنگ در این کریدور رفت و آمدی دیده شده و توسط یوزبانان گزارش شود.

انتهای پیام

نظر شما