شناسهٔ خبر: 67208394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر شوای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد

ناخالصی بالای مواد مخدر در کرمانشاه/ سودجویان جگرِ گاو و شکلات قاطی «تریاک» می‌کنند!

محبوبه علی آقایی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با اشاره به آمار بالای مرگ و میر معتادان در استان، گفت: یکی از دلایل مهم این موضوع ناخالصی بالای مواد مخدر در استان است.

صاحب‌خبر -

کیوان گل آوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ناخالصی بالای مواد مخدر در کرمانشاه، گفت: کرمانشاه آخرین ایستگاه مصرف مواد مخدر در کشور است و برای همین مواد موجود در استان ناخالصی بسیار بالایی دارد.

وی افزود: ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا و کشورهای آسیای میانه است و در طول مسیر، قاچاقچیان برای کسب سود بیشتر مواد مختلفی را به مواد مخدر اضافه کرده و ناخالصی آن را افزایش می دهند، به طور مثال در بحث تریاک، موادی مانند خرما، شکلات، قره قروت، جگر گاو و ... به آن اضافه می‌شود تا حجم آن افزایش یابد. این خوراکی‌ها شاید در حالت عادی بی‌خطر باشند، اما وقتی سوزانده شوند آسیب‌های بسیاری به همراه دارند. بطور مثال وقتی خرمایی که درون تریاک ریخته شده به شیوه تدخین استفاده شود، قطعا استنشاقِ دود آن ریه‌ها را نابود می‌کند.

وی افزود: در خصوص دیگر مواد مخدر هم همین مسئله وجود دارد و مرفین، هروئین و شیشه هم با ناخالصی‌های بسیاری مواجه هستند و همین ناخالصی‌ها، آسیب استفاده از این مواد را چند برابر کرده است.

گل آوری گفت: کرمانشاه در غربی‌ترین نقطه کشور، آخرین ایستگاه داخل کشورمان محسوب می‌شود و برای همین در این مسیر حداقل چندین مرتبه مواد ناخالص و افزودنی به مواد مخدر افزوده شده و برای همین ناخالصی این مواد در کرمانشاه بالاست.

وی افزود: این ناخالصی بالای مواد در کرمانشاه موجب شده افراد معتاد زودتر به مرحله تهاجر برسند و از طرفی موجب افزایش مرگ و میر معتادان در استان شده است.

گل آوری گفت: مواد مخدر بلای قرن و یک تجارت پرسود است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بی وجدان‌تر از این هستند که بخواهند به فکر جان و سلامت افراد معتاد باشند، بنابراین تنها راه مقابله این است که مجازات این افراد تشدید شود.

وی افزود: در حال حاضر مجازات در حوزه مواد مخدر بازدارنده نیست و خرده فروشی که دستگیر می‌شود با پرداخت جریمه دوباره آزاد شده و تا شب چند برابر مبلغ جریمه را کاسب می‌شود، در صورتی که مجازات‌ها باید طوری باشد که فرد جرات نزدیک شدن دوباره به مواد مخدر را نداشته باشد.

گل آوری گفت: قانون فعلی مبارزه با مواد مخدر باید تغییر کند و باید مجازات‌هایی اعمال شود که کسی به خود جرات ندهد با جان و سلامت دیگران بازی کند.

وی افزود: از طرفی تمام دستگاه‌ها و رسانه‌ها باید پای کار آمده و مردم و بویژه جوانان را نسبت به خطرات مصرف مواد مخدرآگاه کنند.

انتهای پیام

نظر شما