شناسهٔ خبر: 67354112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان‌جنوبی خبر داد؛

سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی جزو سازمان های برتر

بیرجند_رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان‌جنوبی گفت:سال گذشته همایش ۲۵ سال پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد که خوشبختانه سازمان خراسان جنوبی جزو سازمان های برتر بوده است.

صاحب‌خبر -

علی محمدپور، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در اصل ۱۷۲ قانون جمهوری اسلامی پیش بینی شده بخشی از قوه قضائیه رسیدگی تخصصی به جرایم نظامی‌ها باشد.

وی تصریح کرد: این نظامیان در زمان تصویب قانون رسیدگی به جرایم نظامیان خاص نیروهای ژاندارمری، نظامی و انتظامی و سپاه بوده که اکنون نیروهای مسلح و بخشی از کارکنان نیروهای اطلاعات در صلاحیت سازمان قضائی نیروهای مسلح است

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌جنوبی افزود: البته یک استثنا وجود دارد که اگر جرایم آنها جرایم عمومی باشد و یک جرم نظامی نباشد و یا جرایم در مقام ضابطه دادگستری مرتکب شود یعنی مقام قضائی دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب دستوری داده و در این رابطه مرتکب جرم شوند صلاحیت رسیدگی مربوط به دادگستری است.

محمدپور ادامه داد: بنابراین صلاحیت سازمان قضائی نیروهای مسلح، رسیدگی به جرایم خاص نظامی و انتظامی نیروهای مسلح است.

وی گفت: بحث پیشگیری از جرم در قانون اساسی در وظایف قوه قضائیه پیش بینی شده است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سازمان قضائیه نیروهای مسلح یکی از زیرمجموعه قوه قضائیه در سال‌های دور در بحث پیشگیری از وقوع جرم کارها زیربنایی را انجام داده است، یادآور شد: سال گذشته همایش ۲۵ سال پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد که خوشبختانه سازمان خراسان جنوبی جزو سازمان‌های برتر بوده است.

محمدپور اضافه کرد: در زمینه پیشگیری از وقوع جرم چون افرادی که با آنها در نیروهای مسلح سروکار داریم مجتمع بوده خوب توانسته‌ایم کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌هایی که به صورت مداوم انجام می‌گیرد برگزاری کمیسیون‌های پیشگیری و شورای های استانی پیشگیری از وقوع جرم است، افزود: سالانه چهار جلسه کمیسیون برگزار و حول محورهای مختلف بحث و تبادل نظر می‌شود.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌جنوبی تصریح کرد: دو محوری که امسال مورد بحث بوده یکی بحث جرایمی که ناشی از فضایی مجازی ایجاد می‌شود و بحث رسیدگی به جرایمی که نیروهای مسلح در سو استفاده از موقعیت شغلی خود دارند.

محمدپور ادامه داد: این دو موضوع در دستور کار بوده و شورای پیشگیری از وقوع جرم جلسه‌ای را برگزار و همفکری انجام شده است.

وی بیان کرد: در این زمینه یکی از کارهای شاخص این بوده که در تمام طول سال در یگان‌های نیروهای مسلح کلاس‌های آگاه سازی برگزار می‌شود چون دانش و دانایی باعث پیشگیری از وقوع جرم است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌جنوبی متذکر شد: یکی از دلایل ارتکاب جرم توسط مردم این بوده که نمی‌دانند که این موضوعات جرم بوده و چه عواقبی دارد که اگر برای آحاد ملت تبیین و روشن شود پیشگیری از وقوع جرم اتفاق می‌افتد.

محمدپور اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ برای نیروها مسلح استان ۹۱ دوره آموزشی برگزار شده که علاوه بر کارهای روزمره در مرزها و مرزبانی، پادگان‌ها و مکان‌های مختلف نظامی و انتظامی حضور یافته و به تبیین بحث جرایم می‌پردازند که باعث پیشگیری از وقوع جرم می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته در این دوره‌ها ۱۶ هزار و ۹۲۳ نفر آموزش دیده‌اند و مجموع نفرات این دوره‌ها بالغ بر ۳۴ هزار و ۱۹۸ نفر ساعت بوده است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌جنوبی بیان کرد: اعتقاد داریم برگزاری این دوره‌ها در کاهش جرایم نقش مهمی دارند.

محمدپور با بیان اینکه ایران ام القرای جهان اسلام بوده و همه آزادگان و مسلمانان دنیا نگاهشان به ایران است، یادآور شد: امروز در قلب آمریکا در دانشگاه‌های آن دانشجویان برای مظلومیت غزه فریاد می‌زنند و این به تاسی از مردم ایران است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین شرکت در انتخابات این نبوده که تنها برای ایران رأی دهیم بلکه برای آینده جهان تصمیم می‌گیریم چون تصمیم‌گیری ما در انتخابات به فریاد مظلومیت مردم غزه و فریاد آزادی خواهی همه آزادی خواهان در دنیا بر می‌گردد و لذا نگاه معنوی دنیا بیشتر به سمت ایران است.

نظر شما