شناسهٔ خبر: 67349060 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کاهش ۱۱ درصدی جرایم نیروهای مسلح در خراسان جنوبی

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی ازکاهش ۱۱ درصدی جرایم نیروهای مسلح در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، محمدحسین محمدپور امروز به مناسبت هفته قوه قضاییه در نشست خبری اظهارداشت: شهید بهشتی معمار و پایه گذار دستگاه قضایی در کشور بود.

وی بیان کرد: از دید مقام معظم رهبری خروجی مناسب و نتیجه کارها مهم است و ایشان  در بحث پیشگیری از وقوع جرم به نقش دستگاه‌های دیگر هم اشاره کردند و در سال جاری هم بر اتقان و استحکام آرا و جلوگیری اطاله دادرسی تاکید شده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در سال 1401 متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در این سازمان 23 روز و در 1402 این مدت به 11 روز کاهش یافته که نشانگر کاهش 52 درصدی است.

محمدپور تصریح کرد: در بحث اتقان آرا 100 درصد پرونده‌های که از دادگاه تجدید نظر برگشته است، تایید شده‌اند. برای کاهش حضور مردم در دادگاه‌ها و دادسراها هم 443 دادگاه به شکل الکترونیکی برگزار شده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی گفت: سازمان ما در استان پیشگام در پیشگیری از وقوع جرم است و به این دلیل از همکاران ما در خراسان جنوبی برای این منظور در کشور تقدیر شده است.

محمدپور با بیان اینکه در ابعاد مختلف پیشگیری از وقوع جرم کار کرده‌ایم افزود: سال گذشته 91 دوره آموزشی برای نیروهای مسلح خراسان جنوبی با حضور 16 هزار 923 نفر در استان برگزار کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد:  یکی از جرایمی که ما رسیدگی می‌کنیم، فرار از خدمت است و سربازان فراری اگر خود را تا پایان 14 تیرماه معرفی کنند، از معافیت کیفر به مناسبت هفته قوه قضائیه برخوردار خواهند شد.

محمدپور بیان کرد: براساس قوانین، دخالت نیروهای مسلح در انتخابات به طور کلی ممنوع است و در قوانین مورد نظر جرم انگاری شده است و الحمدلله در سال‌های گذشته محکومیت نیروهای مسلح در زمینه دخالت در انتخابات را در خراسان جنوبی نداشته‌ایم.

وی متذکر شد: فرار از خدمت بیشترین جرم در حوزه این سازمان است که به دلیل مشکل مالی بوده است که در دولت سیزدهم منجر به افزایش حقوق سربازان شده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی متذکر شد: آمار جرایم ما در خراسان جنوبی بسیار پایین است و علاوه بر عفوهای عمومی در سوم خرداد به مناسبت آزادی خرمشهر هم عفو برای نیروهای مسلح داشتیم.

وی تصریح کرد: از 15 روز به بالا نبودن در یگان خدمتی، برای نیروهای مسلح جرم محسوب می‌شود.

دادستان سازمان نیروهای مسلح خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: این سازمان تنها مرجع اختصاصی به جرایم نیروهای مسلح است که شامل دادسرا و دادگاه‌ها است و بخشی از قوه قضاییه است و رسیدگی در این سازمان هم دو مرحله‌ای است که با صدور کیفر خواست در دادگاه نظامی با حضور وکلا رسیدگی می‌ شود.

محمدرضا کیانیان بیان کرد: به بیش از 10 جرم در این سازمان رسیدگی می‌‌شود و تنها به جرم در مقام ضابط قضایی و به جرمی که در مقام جرم مشهود اتفاق افتد، نمی‌توانیم رسیدگی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به جرایم در قالب تامین تجهیزات و سلاح و مهمات نیروهای مسلح و جرایم یگان‌های حفاظت ادارات هم رسیدگی می‌کنیم.

دادستان سازمان نیروهای مسلح خراسان جنوبی گفت: در سال 1402 نسبت به سال قبل از آن 11 درصد کاهش جرایم نیروهای مسلح را در استان داشته‌ایم.

به گفته وی 80 درصد احکام صادره ما مجازات‌های جایگزین بوده و 55 درصد آن هم تعلیق شده و به معنای واقعی احکام صادره بازدارندگی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: با ارباب رجوع در دستگاه‌ها باید برخورد مناسبی داشته باشیم و نباید برای انجام وظایف خود بر دیگران منت بگذاریم.

دادستان سازمان نیروهای مسلح خراسان جنوبی از برگزاری 22 جلسه کمیسیون پیشگیری از وقوع جرم در طول سال در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: آموزش‌های ما در نقاط مختلف خراسان جنوبی و مناطق مرزی استان بوده است.

انتهای پیام/ 251

نظر شما