شناسهٔ خبر: 67207043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عربستان: توافق صلح بدون روسیه بی‌معناست

ایسنا

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: مشارکت روسیه در هرگونه مذاکرات معتبر با هدف پایان دادن به درگیری در اوکراین بسیار مهم است و بدون حضور مسکو، توافق صلح با کی‌یف معنی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، شاهزاده «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان در جریان سخنرانی در نشست بین‌المللی با محوریت جنگ اوکراین در سوئیس بار دیگر بر تعهد ریاض برای حمایت همه‌جانبه به منظور پایان درگیری‌ها بین مسکو و کی‌یف و دستیابی به یک صلح و امنیت بادوام و باثبات تاکید کرد.

به نقل از شبکه خبری راشا تودی، وی خاطرنشان کرد که هرگونه پیشرفت معنادار «مستلزم سازش دشوار» بین طرفین است و تاکید کرد: «تاکید بر این امر ضروری است که هر فرآیند معتبری به مشارکت روسیه نیاز دارد.»

وزیر خارجه عربستان همچنین بر اهمیت «حل مسالمت‌آمیز اختلافات از طریق گفت‌وگو» تاکید و آمادگی عربستان سعودی را برای «میانجیگری و نزدیک‌تر کردن مناقشه به راه‌حل» اعلام کرد.

چندین کشور بزرگ، از جمله روسیه و چین، در رویداد «کنفرانس صلح» سوئیس شرکت نکردند. مسکو به طور رسمی به این گردهمایی دعوت نشد و سازمان‌دهندگان را به عدم تمایل به بررسی شرایط برای صلح متهم کرده است. روسیه همچنین استدلال کرد که غرب در تلاش است از نشست سران برای ایجاد یک اولتیماتوم استفاده کند.

تصور می‌شود که این نشست حول محور «فرمول صلح» ۱۰ ماده‌ای می‌چرخد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد کرده بود و روسیه قاطعانه آن را رد کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم روز جمعه شرایط خود را برای آتش‌بس احتمالی مطرح کرد. به صورت متقابل، اوکراین و حامیان غربی آن هم پیشنهادات پوتین را رد کرده‌اند. این پیشنهادات از جمله شامل پذیرش واقعیت‌های میدانی جدید از سوی کی‌یف می‌شود.

نظر شما