شناسهٔ خبر: 67212123 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک گزارش می دهد

نشست سوئیس و چشم انداز صلح اوکراین در غیاب روسیه و چین؛ راهکار مسکو چیست؟

عدم حضور روسیه و چین در نشست سوئیس در خصوص صلح اوکراین، تاثیری واضح بر نتایج آن خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

بین الملل تابناک: کنفرانس دو روزه‌ای که سوئیس با موضوع اوکراین میزبانی می کند از روز گذشته در ناحیه «بورگن اشتوک» این کشور واقع در نزدیکی شهر «لوسرن» آغاز شد. «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور ایالات متحده و رهبران بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن از جمله کسانی هستند که به «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در نشست سوئیس پیوستند.

مقام‌های سوئیسی میزبان این کنفرانس گفتند حدود ۱۰۰ کشور و سازمان که حدود نیمی از آنها از اروپا هستند شرکتشان در این کنفرانس را تایید کرده‌اند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، تنها ۵۷ کشور در سطح سران خود در این کنفرانس شرکت دارند. این در حالی است که روسیه که یکی از طرفهای جنگ اوکراین است و چین که غرب و آمریکا از آن به عنوان تهدید یاد می‌کنند در این کنفرانس شرکت نمی‌کنند. مسلما بدون چین، امیدهای غرب برای انزوای روسیه از بین خواهد رفت.

لازم به ذکر است که اکثر کشورهای عضو سازمان ملل، هیات های خود را جهت شرکت در این نشست اعزام نکرده اند. جمهوری آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، مصر، ایران، چین، کوبا، مصر، نیکاراگوئه، پاکستان، سوریه، اتیوپی و بسیاری از کشورهای دیگر در این نشست شرکت نکرده اند.

احتمالاً تلاش‌های این اجلاس جهت یافتن راهی برای صلح عادلانه بی‌نتیجه است. «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین متعهد شده است تا برای گسترش حمایت‌های بین‌المللی تلاش کند اما غیبت چین در این اجلاس دو روزه و حضور دیپلمات‌های سطح پایین‌تر از کشورهای بریکس، تلاش‌های کی‌یف برای جلب حمایت جهان جنوب را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش رویترز در بیانیه مشترک روز نخست اجلاس سوئیس آمده است: همه طرف‌های درگیری نظامی در اوکراین باید در گفتگوهای صلح مشارکت داشته باشند. شرکت کنندگان در کنفرانس اوکراین که در سوئیس در حال برگزاری است، در این خصوص اتفاق نظر دارند که دستیابی به صلح مستلزم مشارکت و گفتگوی بین همه طرف‌های درگیر است. بنابراین تصمیم داریم در آینده با مشارکت تمامی نمایندگان، گام‌های ملموسی در این جهت برداریم.

در ادامه این بیانیه آمده است: شرکت کنندگان تاکید دارند که دستیابی به صلح بدون رعایت منشور سازمان ملل غیرممکن است. آنها همچنین بر لزوم سازماندهی تبادل کامل اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین تاکید دارند.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در پایان نخستین روز کنفرانس صلح در سوئیس اعلام کرد که ایالات متحده بسیار مایل است نظر چین و سایر کشورها را در مورد پیشنهاد به اصطلاح صلح ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد حل و فصل مناقشه اوکراین بداند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در پایان روز نخست کنفرانس سوئیس، ابراز عقیده کرد که پیشنهادهای جدید روسیه برای حل و فصل مناقشه در اوکراین، در اصل درخواست برای تسلیم بدون قید و شرط  کی‌یف است. پوتین خواستار مذاکره نشده، در واقع  خواستار تسلیم شدن کی‌یف شده است.

«کامالا هریس» همچنین از اعلام آمادگی کشورش برای اعطای بیش از ۱.۵ میلیارد دلار کمک به کی‌یف خبر داد. بر اساس ادعای این مقام آمریکا، این کمک‌ها جهت تقویت بخش انرژی اوکراین، رسیدگی به نیازهای بشردوستانه و تقویت امنیت این کشور اختصاص خواهند یافت.

در همین حال، ترکیه، عربستان سعودی و کنیا همگی از غیبت روسیه به عنوان یک مانع یاد کردند.

وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن تاکید بر اینکه روند مذاکرات مستلزم مشارکت روسیه، به عنوان یک طرف این درگیری است، ابراز امیدواری کرد که نتایج این نشست منعکس کننده این اهداف باشد.

«هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه در روز نخست نشست سوئیس نیز ابراز عقیده کرد که شرایطی که از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای آغاز مذاکرات صلح با اوکراین پیشنهاد شده، صرف نظر از محتوای آنها، گام مهمی در جهت حل و فصل مناقشه است. ما طرح صلح اوکراین را پیش روی خود داریم و روسیه هم اخیراً شرایط مورد نظر خود را پیشنهاد کرده است. صرف نظر از محتوای آنها، این پیشنهادات گام های مهمی برای حرکت به جلو و بارقه امیدی برای شروع مذاکرات صلح هستند.

در این اجلاس قرار است بر سر راه‌هایی با هدف دستیابی به صلح پایدار در اوکراین و همچنین تعامل با روسیه در فرآیند مذاکرات بحث شود. همچنین در مذاکرات انتظار می‌رود درباره مسائل دیگری شامل ایمنی هسته‌ای، کمک‌های بشردوستانه و امنیت غذایی بحث و تبادل نظر شود.

خواسته های مسکو

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه روز جمعه گفت: مسکو یک پیشنهاد صلح واقعی دیگر را برای حل مناقشه در اوکراین ارائه می دهد، اما اگر غرب و کی یف امتناع ورزند، مسئولیت خونریزی‌ها بر عهده آنها خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه در نشست مطبوعاتی پس از دیدار با وزیر خارجه و کارکنان وزارت خارجه این کشور افزود: برای حل و فصل صلح آمیز مناقشه اوکراین، به وضعیت بی طرفی، غیر متعهد بودن به بلوک های قدرت و عاری از سلاح هسته ای بودن کی یف نیاز است. توافقات بنیادین در مورد حل مسالمت آمیز بحران اوکراین باید ثبت شود و طبیعتا پیشنهاد می شود که تحریم ها علیه روسیه لغو شود. یکی از شروط مذاکرات روسیه و اوکراین صدور بیانیه ای از جانب کی یف مبنی بر عدم قصد آن برای پیوستن به ناتو خواهد بود. در صورت تحقق همه این شروط، روسیه فورا آتش بس خواهد داد و آمادگی خود را برای مذاکره پس از خروج کی یف از قلمرو مناطق جدید فدراسیون روسیه اعلام خواهد کرد.

«میخایلو پودولیاک»، مشاور رئیس جمهور اوکراین در واکنش به پیشنهادات پوتین برای صلح در کشورش ادعا کرد که پیشنهادات پوتین تکرار گذشته بوده و چیز جدیدی ندارد.

او مدعی شد اظهارات رئیس جمهور روسیه «ابراز معیارهای استاندارد یک متجاوز» است که پیش از این نیز بارها شنیده شده‌اند. در این اظهارات هیچ چیز جدیدی، هیچ پیشنهاد صلح واقعی و هیچ تمایلی برای پایان دادن به جنگ وجود ندارد. بلکه تمایل به هزینه ندادن از بابت این جنگ و ادامه دادن به آن در فرمت‌های جدید هست.

«اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان با رد پیشنهاد رئیس جمهور روسیه برای حل و فصل جنگ اوکراین، مدعی شد که این پیشنهاد صرفاً ترفندی برای منحرف کردن جامعه بین‌الملل از کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز گذشته در سخنانی اعلام کرد: واکنش غرب به پیشنهاد «پوتین» درباره اوکراین سازنده نیست. در واقع مسأله صلح در اوکراین در کنفرانس سوئیس مورد بررسی قرار نمی گیرد. پیشنهاد پوتین برای آتش بس در دستور کار نشست صلح اوکراین در سوئیس قرار نخواهد گرفت. مایلیم پیرامون موضوع اوکراین در یک رویداد واقع گرایانه تر و امیدوارکننده‌ تر گرد هم آییم و حرف بزنیم.

نظر شما