شناسهٔ خبر: 67200589 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان خبر داد

پیشرفت ۵۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی در کردستان

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان گفت: در طرح جهاد آبرسانی به ۱۶۹ روستای استان کردستان که دارای تنش آبی هستند آبرسانی می‌شود که پیشرفت این پروژه در حال حاضر ۵۰ درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، محمد فرهاد، امروز شنبه بیست‌وششم خرداد_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: از ۱.۸ میلیون نفر جمعیت استان کردستان حدود ۱.۳ میلیون نفر آن در شهرها ساکن هستند که ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش شبکه آب شرب سالم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۸۱ درصد جمعیت روستایی استان نیز تحت پوشش شبکه آب شرب است، افزود: ۹۶.۵ درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش شبکه جمع اوری فاضلاب است و ۸۰ درصد فاضلاب جمع‌آوری شده نیز تصفیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان گفت: در حوزه فاضلاب روستایی جمعیت تحت پوشش استان کردستان ۳.۳۶ درصد بوده که میانگین کشوری نیم درصد است.

فرهاد ادامه داد: هم اکنون ۱۱ تصفیه خانه آب در کردستان در مدار بهره‌برداری است و در بخش فاضلاب نیز ۱۰ تصفیه خانه روستایی در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه آب شهر سنندج دارای یکی از به‌روزترین آزمایشگاه‌های کشور است، اضافه کرد: ۳۲ واحد آزمایشگاه کنترل کیفی شامل ۲۰ واحد در بخش آب و ۱۳ واحد در بخش فاضلاب در استان کردستان وجود دارد.

استحصال سالانه ۱۶۸ میلیون مترمکعب آب در کردستان

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان افزود: ۵۸۳ هزار اشتراک آبفا در سطح استان وجود دارد که مجموع آب استحصالی استان سالانه ۱۶۸ میلیون مترمکعب است که ۵۰ درصد آن از آب‌های سطحی و ۵۰ درصد نیز از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

فرهاد گفت: بعد از بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج، ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فعال در استان به ۱۱۶.۴۵ میلیون مترمکعب در سال رسیده است.

وی به پروژه‌های ماندگار دولت شهید رئیسی نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۲,۴۵۰ میلیارد تومان به انجام رسید که مهمترین آن‌ها افتتاح پروژه آبرسانی شهر سنندج، تصفیه خانه آب شهر دیواندره، تصفیه خانه آب اضطراری شهر مریوان، اجرای پروژه خط انتقال آب شرب شهر سقز، احداث و تکمیل ایستگاه پمپاژ پل شیخ، ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج و غیره بود.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان در ادامه به طرح جهاد آبرسانی به ۱۶۹ روستای استان که دارای تنش آبی هستند نیز اشاره و تصریح کرد: این پروژه نیز جزو پروژه‌های شاخص کشوری است که با اعتبار ۵۲۸ میلیارد تومانی در حال انجام بوده و پیشرفت آن در حال حاضر ۵۰.۰۵ درصد است.

طرح جهاد آبرسانی ۶۷ هزار روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهد

فرهاد اضافه کرد: اجرای این طرح در ۱۲۲ روستا در قالب شش مجتمع آبرسانی و ۴۷ روستا در قالب تک روستا دنبال شده که در مجموع ۶۷ هزار نفر جمعیت روستایی استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: قرار است در فاز دوم طرح جهاد آبرسانی نیز برای ۱۲۰ روستای استان، با اعتبار یک هزار میلیارد تومان، قرارداد آبرسانی منعقد شود.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد میزان آلودگی منابع آبی استان به فاضلاب، گفت: در احداث سدهای استان باید تمامی منابع آلوده کننده آب مورد مطالعه قرار گیرد و مشخص شود که کدام نوع آلودگی بیشتر بوده و بر اساس آن برنامه‌ریزی و منابع مالی اختصاص یابد تا با آن آلودگی مقابله شود.

فرهاد افزود: ما مطالعات روستاهای بالادست سدهای استان را انجام داده‌ایم و مشخص شده که اعتبار ۱۲۳۰ میلیارد تومانی را لازم است که این میزان اعتبار با اعتبارات محدود ما امکانپذیر نبوده و باید اعتبارات ملی اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: اما با این وجود اقدامات تصفیه توسط این شرکت در حال انجام است و آب شرب استان دارای استانداردهای لازم بوده و آلودگی نداشته و جای نگرانی ندارد.

ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب به رغم بارندگی‌های مناسب

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان در ادامه با بیان اینکه در هفته صرفه‌جویی قرار داریم، گفت: از بیست‌وپنجم تا سی‌ام خرداد به نام هفته صرفه‌جویی نامگذاری شده است که شعار امسال «آب محور امنیت و ضامن توسعه بوده و هر روز این هفته به یک نام نامگذاری شده است.

فرهاد تصریح کرد: منابع آبی ما به رغم بارندگی‌های خوب باز هم محدود است و باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

وی افزود: بارندگی‌های خوب باعث شده که سدهای ما وضعیت خوبی داشته باشند اما با این حال نیاید از صرفه جویی غافل شویم چون در ذخایر آب زیرزمینی تأثیر آن‌چنانی ندارد.

نظر شما