شناسهٔ خبر: 67196581 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین مورد ابتلا به تب "دنگی" در خراسان رضوی ثبت شد

مشهد- ایرنا- رییس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نخستین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان رضوی به نام بیماری ساکن شهر مشهد و شاغل در کشور امارات ثبت شد، این فرد آلوده به ویروس پشه "آئدس" بود که انتقال دهنده این بیماری است.

صاحب‌خبر -

دکتر زهرا نهبندانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمار مردی ۴۳ ساله است که در ۲ هفته گذشته سابقه سفر به کشور امارات داشته است.

وی ادامه داد: این بیمار با علائم تب، بثورات پوستی و بدن درد در تاریخ ۲۰ خرداد ماه به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مراجعه کرد و نتیجه آزمایشهای وی مثبت بود و در این بیمارستان بستری شد و درمان های نگه دارنده و سرم تراپی برای وی انجام شد.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه این بیمار با حال عمومی مساعد از بیمارستان مرخص شده است.

نهبندانی افزود: هم اینک کشورهای عراق، امارات، پاکستان، افغانستان، عمان، عربستان،یمن، قطر و تمام کشورهای خلیج فارس آلوده به پشه آئدس هستند و بیماری تب دنگی در این کشورها شایع است.

وی ادامه داد: در ایران نیز استان سیستان و بلوچستان شهر چابهار، گیلان، تمامی شهرهای استان هرمزگان، بوشهر، عسلویه و کنگان آلوده به پشه آئدس مهاجم ناقل بیماری تب دنگی هستند.

رییس گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه می شود افرادی که به این شهرها و کشورها سفر می کنند پس از بازگشت از سفر خود را به مرکز بهداشت نزدیک محل سکونت خود معرفی و تا ۱۴ روز علائم خود را به لحاظ بروز بیماری تب دنگی کنترل کنند و در صورت بروز علائم و بدحالی به مراکز بهداشت یا بیمارستان مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، «تب دنگی» نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است. البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

نظر شما