شناسهٔ خبر: 67199394 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

زیست بوم پشه آئدس در کشور از مالاریا بیشتر است

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و چند سالی است که این پشه در شهرهای مختلف کشور وجود داشته است.

صاحب‌خبر - شفا آنلاین: سلامت > دکتر حسن واعظی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور در تالار شهید سلیمانی وزارت بهداشت، گفت: استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و گلستان مناطق پرخطر از نظر وجود این بیماری بوده و موارد وارداتی ابتلای بیمار در این مناطق فراوان است.
به گزارش  شفا آنلاین  وی با اشاره به گسترش تب دنگی در برخی مناطق و کشورهای جهان، افزود: آماده سازی کادر درمان سرپایی و بستری برای تشخیص و درمان به هنگام بیماری های منتقله از پشه آئدس در صورت مواجهه با بیماری تب دنگی در حال انجام است.

حفاظت از انتقال بین بیماران، حفاظت از پرسنل پزشکی و مدیریت پسماند و فاضلاب از جمله محورهای اقدامات پیشگیرانه در بیمارستان هاست.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت تب دنگی را یک بیماری عفونی ویروسی که توسط پشه ناقل به انسان منتقل می شود معرفی کرد و بیان داشت: انتقال ویروس دِنگی به عوامل بیولوژیک و غیربیولوژیک بستگی دارد. عوامل بیولوژیک ویروس، ناقل و میزبان و عوامل غیر بیولوژیک دما، رطوبت و میزان بارندگی هستند.

دکتر واعظی اظهار کرد: مراکز خط مقدم برای مقابله با این ویروس در بخش بیمارستانی اورژانس، تیم پزشکی، تیم آزمایشگاه و تیم اپیدمیولوژی هستند که در قالب تیم واکنش سریع باید توسط دانشگاه های مناطق پرخطر در آمادگی قرار داشته باشند.

کودکان زیر ۵ سال در صورت ابتلا نیاز به بستری در بیمارستان خواهند داشت وی بیان کرد: همچنین با توجه به این که کودکان زیر ۵ سال در صورت ابتلا نیاز به بستری در بیمارستان خواهند داشت، بنابراین هماهنگیِ متخصصان اطفال و فوق نوزادان در دانشگاه های علوم پزشکی الزامی است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در پایان خطاب به معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، عنوان کرد: دپوی دارو و سرم و تجهیزات مرتبط برای مراقبت و ارایه خدمت به بیماران در بیمارستان ها و همچنین فعال سازی رابط بهداشتی بیمارستانها برای مدیریت بهینه پسماندها و آب های سطحی احتمالی در محیط مجاور بیمارستانها، مورد تاکید است.
تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و چند سالی است که این پشه در شهرهای مختلف کشور وجود داشته و اکنون به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در ۶ استان کشور وجود آن ثابت شده اما آلودگی ناشی از این پشه در هیچ یک از استان‌ها گزارش نشده است.

حسین فرشیدی در حاشیه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد ،گفته است که تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه ای به نام آئدس منتقل می‌شود و چند سالی است که این پشه در شهرهای مختلف کشور وجود داشته و اکنون نیز در ۶ استان کشور وجود آن ثابت شده اما خوشبختانه آلودگی ناشی از این پشه در هیچ یک از استان‌ها گزارش نشده است.

اما چهارشنبه ۲۳ خرداد معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از شناسایی اولین بیمار مبتلا به تب دانگی توسط تیم شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه خبر داد و گفت: اولین بیمار مبتلا به تب دانگی توسط تیم شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه شناسایی شد و تحت درمان قرار گرفته است.

قاسم برجوئی‌فرد اظهارکرد: با بررسی‌های انجام شده در قالب مراقبت تلفیقی بیماری‌های منتقله به وسیله پشه آئدس اولین مورد ابتلاء به بیماری تب دانگی وارد شده به استان توسط تیم شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته است.

براساس گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری ویروسی تب دانگی به وسیله گزش پشه ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل شده و علائمی همچون تب، سر درد شدید، درد مفاصل، استخوان ها و عضلات، درد پشت چشم و بی اشتهایی و استفراغ به همراه دارد. این بیماری در کشورهای عربی خلیج فارس مانند امارات متحده عربی و عمان و در کشورهای پاکستان، هند و عربستان و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد.

پشه آئدس یک پشه است که روزها انسان را می گزد و حداکثر گزش را در صبح زود و هنگام غروب آفتاب انجام می‌دهد؛ این پشه می‌تواند در هر ظرف یا جایی که مقداری آب جمع می‌شود،مانند لاستیک، قوطی کنسرو، قایق، گلدان شیشه‌ای تخم گذاری کند.

زیست بوم پشه آئدس در کشور از مالاریا بیشتر است

نظر شما