شناسهٔ خبر: 67194601 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سطح آب‌های زیرزمینی قزوین سالانه ۷۰ سانتی متر افت می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی رویه در ۶۰ سال گذشته باعث شد که سطح سفره‌های آب زیرزمینی این دشت هر ساله ۷۰ سانتی متر افت می‌کند.

صاحب‌خبر -

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: آمار‌های موجود نشان می‌دهد که سفره آب‌های زیرزمینی دشت قزوین در این ۶۰ سال گذشته به میزان ۴۲ متر کاهش داشته و حجم کلی مخازن از ۱۳ میلیارد متر مکعب به ۱۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه افت شدید سفره آب زیرزمینی منجر به پدیده فرونشست زمین می‌شود، اضافه کرد: تداوم فرونشست می‌تواند سبب بروز خسارات جبران ناپذیری مثل تغییر در شیب و ارتفاع رودخانه ها، کاهش نفوذپذیری منابع آب سطحی، گسترش پهنه‌های بیابانی، آسیب رسانی به خطوط انتقال آب، نفت، گاز و از بین رفتن راه‌های ارتباطی شود.

ستوده با بیان اینکه باید در طرح سازگاری با کم آبی باید ۳۲۵ میلیون مترمکعب آب تا سال ۱۴۰۵ صرفه جویی شود، ادامه داد: طرح سازگاری با کم آبی تاکنون حدود ۶۴ درصد پیشرفت داشته که مهم‌ترین اقدامات آن در قالب طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های مجاز و همچنین اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با تاکید بر لزوم انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان قزوین بیان کرد: از گذشته تا به امروز ۲ هزار و ۸۳۱ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده که هزار و ۱۶ حلقه آن مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده و با این اقدام از برداشت ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است.

ستوده یادآور شد: در راستای کنترل آب برداشتی از چاه‌ها نیز سه هزار و ۸۰۵ دستگاه کنتور هوشمند بر روی این چاه‌ها نصب شده و این اقدام مهم تا تجهیز کلیه چاه‌های مجاز استان به کنتور هوشمند ادامه خواهد داشت.

۸۰ درصد منابع آب‌های زیرزمینی دشت قزوین در بخش کشاورزی و ۱۲ درصد در بخش صنعت و شرب مصرف می‌شود.

نظر شما