شناسهٔ خبر: 67103648 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۱۲ شهر و ۱۶۰ روستای قزوین با تنش آبی روبرو است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: ۱۲ شهر و ۱۶۰ روستای استان با تنش آبی همراه بوده که نیازمند تامین منابع آب بیشتری است.

صاحب‌خبر -

داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: شهر‌های دارای تنش آبی با ۳۲۲ هزار خانوار شامل قزوین، اقبالیه، تاکستان، مهرگان، محمدیه، بویین زهرا، آوج، آبگرم، سیردان، دانسفهان، محمود آباد و کوهین است.

وی اضافه کرد: ۱۶۰ روستای استان قزوین نیز با قطعی و تنش آبی روبرو است که در بیشتر نقاط با رفع برخی موانع تلاش کردیم تا با تانکر آبرسانی انجام شود.

بیرنوندی به افزایش مراکز جمعیتی جدید در استان قزوین اشاره کرد و گفت: در شهر مهرگان ۲۴ هزار خانوار ساکن هستند که قرار است ۲۲ هزار خانوار جدید نیز به آن افزوده شود، در چنین حالتی مراکز جدید جمعیتی می‌تواند مشکلات متعددی برای ما در حوزه تامین آب شرب ایجاد کند.

این مسئول به کمبود منابع آبی در استان اشاره کرد و یادآور شد: ۸۰ درصد جمعیت ما در دشت قزوین ساکن است، تا جایی که به غیر از هفت درصد منابع آبی آبیک که سال گذشته از سد طالقان تامین شد، مابقی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

بیرنوندی با بیان اینکه دبی چاه‌های تامین آب شرب در استان قزوین کاهش یافته است، گفت: میزان دبی آب شرب استان قزوین مطابق با پروانه بهره برداری ۹ هزار و ۱۹۰ لیتر بر ثانیه است که متاسفانه میزان قابل برداشت ما ۶ هزار و ۷۶۵ لیتر بر ثانیه بوده و با کاهش ۲ هزار و ۴۲۵ لیتر بر ثانیه مواجه هستیم.

این مسئول بیان کرد: امروز با ۲ مشکل عمده در استان قزوین روبرو هستیم که مهم‌ترین آن افت منابع آبی است، یعنی هرسال ۱۵ درصد سطح منابع آبی ما کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین یادآور شد: استان قزوین در تابستان سال جاری با کمبود ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب همراه است و با اینکه ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب به شبکه قزوین آبرسانی افزوده شده، اما همچنان چالش‌ها ادامه دارد.

سطح آب‌های زیرزمینی قزوین در ۲۷ سال گذشته ۴۲ متر کاهش یافت

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین هم در این نشست گفت: از سال ۷۵ تاکنون کسری مخزن منابع آبی در استان قزوین بیانگر کاهش سه میلیارد متر مکعب آب است، یعنی میزان مخازن آبی ما از ۱۳ میلیارد متر مکعب به ۱۰ میلیارد متر مکعب رسید.

وی اضافه کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان آب در مخزن دشت قزوین طی ۲۷ ساله گذشته با ۴۲ متر کاهش همراه بوده و متاسفانه هرساله با افت ۷۱ سانتی متر منابع آبی روبرو هستیم.

ستوده به بالا بودن آمار فرونشست دشت قزوین نسبت به آمار‌های جهانی اشاره کرد و گفت: متوسط فرونشست در جهان ۲ تا سه سانتی متر در سال است که این رقم در استان قزوین ۱۷ سانتی متر است.

استان قزوین با کمبود بارش روبرو بوده و جزو ۶ استان نخست کشور محسوب می‌شود که با تنش آبی مواجه است.

نظر شما