شناسهٔ خبر: 67192633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

کارگاه اصول مصاحبه و ثبت خاطرات شهدا در کانون رامسر برگزار شد

کارگاه آموزشی اصول مصاحبه و ثبت خاطرات شهدا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  رامسر برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران، این کارگاه آموزشی، با حضور محمود رنجبر دانشیار دانشگاه گیلان و مدیرعلمی دانشنامه دفاع مقدس گیلان و سرهنگ یاسر جوربنیان جانشینی سپاه پاسداران رامسر با هدف بینش افزایی فرهنگ ایثار و شهادت و ادای احترام به یادمان شهدای نوجوان در مرکز فرهنگی هنری رامسر برگزار شد.

کارگاه اصول مصاحبه و ثبت خاطرات شهدا در کانون رامسر برگزار شد

دکتر رنجبر با تبیین گام‌های اساسی  مصاحبه با خانواده شهدا و چگونگی درج گزارش گفت:  نخستین مرحله، پژوهش و آگاهی ازگذشته شهید بر اساس اطلاعات مندرج در رسانه‌ها و کتاب‌ها می باشد.

وی افزود: مصاحبه‌گر قبل از ورود به منزل شهید باید آگاهی نسبی از شخصیت، خانواده و شبکه دوستی ایشان داشته باشد.‌

این مدرس دانشگاه  با بیان ویژگی‌های یک مصاحبه خوب گفت: وضوح در ادبیات پرسش ، همدلی و همراهی با خانواده شهید، تدوین سوالات قبل از حضور در فرایند مصاحبه، آراستگی ظاهر، به همراه داشتن دفترچه یادداشت، عکاسی از مصاحبه، کسب مجوز زمان و ‌مکان مصاحبه از خانواده شهید، تعیین زمان آغاز و پایان مصاحبه، حضور چند نفری ، شیوه های نشستن و ضبط سخنان مهم و اساسی از رئوس کار مصاحبه گر است.  

رنجبر با بیان ارزشمند بودن خلاقیت در ایده پردازی وآغاز نگارش موضوع اظهار داشت:  گاهی زندگی افرادی که در خانواده شهید هستند می‌تواند خود موضوع وسوژه داستان نویسی باشد. سوالات خلاق و پیش‌برنده که از نوع سوالات باز هستند می تواند زاویای مختلفی در اختیار مصاحبه گر بگذارند. به عنوان مثال کتاب هستی آقای فرهاد حسن زاده از انتشارات کانون؛ نگاه جدیدی به موقعیت زیستن در جنگ است و چالش زندگی دختر نوجوان آبادانی را به تصویر می کشد.

در انتها محمود رنجبر با روایت خاطرات و معرفی کتابهای خود، تفاوت تاریخ شفاهی و خاطره شفاهی را بیان کرد.

در پایان این کارگاه آموزشی، اعضای کارگاه با حضور در یادمان شهدای نوجوان مرکز رامسر به مقام شامخ این عزیزان اداری احترام کردند.

کارگاه اصول مصاحبه و ثبت خاطرات شهدا در کانون رامسر برگزار شد

نظر شما