شناسهٔ خبر: 67192389 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نظارت ۳۱ تیم بازرسی دامپزشکی بر ذبح دام

اداره کل دامپزشکی در خصوص رعایت شرایط بهداشتی ذبح دام در روز عید قربان و نظارت ۳۱ تیم بازرسی بهداشتی اطلاعیه صادر کرد.

صاحب‌خبر -

نظارت31 تیم بازرسی دامپزشکی بر ذبح دام

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، اداره کل دامپزشکی در خصوص رعایت شرایط بهداشتی ذبح دام در روز عید قربان و نظارت ۳۱ تیم بازرسی بهداشتی اطلاعیه صادر کرد.
در این اطلاعیه آمده است:
در روز عید سعید قربان، سنت حسنه قربانی دام به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. از این رو در این روز مبارک در گوشه و کنار شهر‌ها و روستا‌ها شاهد ذبح دام در معابر و منازل می‌باشیم که متاسفانه گاهی اوقات برخی از شهروندان بدون رعایت ضوابط و موازین بهداشتی و شرعی مبادرت به این امر می‌نماید که به تبع عدم رعایت این الزامات بهداشتی و عدم توجه به موازین شرعی، می‌تواند مخاطرات بهداشتی، زیست محیطی و عدم حلیت لاشه استحصالی را به همراه داشته باشند.
باتوجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد از بیماری‌های عفونی انسانی با منشا دامی است که بسیاری از آنها به عنوان بیماری با منشاء غذایی (food born) از طریق فرآورد‌های غیربهداشتی منجر به تهدید سلامت جامعه می‌شوند.
دانشمندان تخمین می‌زنند که بیش از ۶ بیماری از هر ۱۰ بیماری عفونی شناخته شده در انسان می‌تواند از حیوانات منتقل شود و از هر ۴ بیماری عفونی جدید یا در حال ظهور در افراد، ۳ مورد از حیوانات منشاء گرفته است. از جمله موارد عمده این بیماری‌ها می‌توان به سل، هاری، تب مالت، کیست هیداتید، انگل‌های دستگاه گوارش، انواع مسمومیت‌های غذایی و بیماری نوظهور تب کریمه کنگو اشاره نمود. با عنایت به موارد مشروحه فوق ضرورت بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان در جهت حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی الزام می‌باشد.
اداره کل دامپزشکی همانند سالیان گذشته نسبت به انجام برنامه ریزی‌های لازم به منظور انجام وظایف قانونی خود از جمله بازرسی بهداشتی پیش از کشتار، بازرسی پس از کشتار و نظارت شرعی از دام‌های قربانی با تشکیل ۳۱ تیم ثابت و سیار متشکل از کارشناسان دامپزشکی جهت نظارت بهداشتی و روحانیت معظم جهت نظارت شرعی به صورت شبانه روزی جهت خدمت رسانی در تمام مناطق استان اقدام خواهد نمود. این نظارت عالیه بهداشتی و شرعی به طور سیار در سطح منازل شهروندان و روستاییان استان از قربانگاه‌های تعبیه شده هیات مذهبی و کشتارگاه‌های استان می‌باشد. طی هماهنگی به عمل آمده کشتارگاه‌های دام استان نیز در روز عید سعید عربان فعال بوده و به صورت رایگان نذورات مردم را به شیوه بهداشتی و شرعی ذبح می‌نمایند. بدین منظور توصیه می‌گردد شهروندان محترم به منظور امر قربانی دام به کشتارگان‌ها مراجعه نمایند.

نظر شما