شناسهٔ خبر: 67187711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نهضت حسینی الگوی ظلم‌ستیزی و دفاع از ارزش‌های الهی است

تولیت آستان قدس رضوی نهضت اباعبدالله الحسین(ع) را الگوی متعالی ظلم‌ستیزی و ایستادگی در برابر پایمال کردن ‏حقوق انسانی و ارزش‌های الهی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازمشهد، به نقل از آستان نیوز،حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در آیین بدرقه بیست و سومین کاروان پیاده مشهد - کربلا که روز جمعه 25 خردادماه در محل مسجد «بقیه الله الاعظم(عج)» مشهد به یاد شهدای خدمت و با حضور اعضای کاروان و بدرقه‌کنندگان برگزار شد، ظلم‌ستیزی را از آموزه‌های زیارت دانست و اظهار داشت: هیچ انسان پیرو اباعبدالله(ع) نمی‌‎تواند نسبت به ظلم ظالمان و فریاد مظلومانه مظلومان بی‌تفاوت باشد، چگونه یک شیعه امام حسین(ع) می‌‏تواند نسبت جنایات اسرائیل در غزه که با تمام قدرت زنان، کودکان و غیرنظامیان بی‎‌دفاع را می‌کوبد و به خاک و خون‏ می‌کشد، بی‌‎تفاوت باشد؟ حرکت اباعبدالله(ع) مبارزه با همین ظالمان و ستمگران بود تا آن‌ها را رسوا به جامعه و آیندگان بشناساند.

وی با بیان اینکه حماسه حسینی حرکتی ظلم‌ستیزانه بود، ابراز کرد: نهضت حسینی، حرکتی هدفمند، معقول و انسانی بود که برای همیشه تاریخ الگویی متعالی برای انسان‌های آزاده است؛ جهت‌گیری و پیام‌های حماسه عاشورا مبارزه با ظالمان و ایستادگی در برابر پایمال کردن ‏حقوق انسانی و ارزش‌های الهی است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه سعادت انسان را در پیروی از ائمه اطهار(ع) معرفی و بیان کرد: به هر میزان شناخت انسان نسبت به ائمه اطهار(ع) افزایش یابد، به همان میزان محبت‌ او نسبت به این حضرات نیز افزایش خواهد یافت و محبت نیز اطاعت‌آور است؛ اطاعت از ولی خدا به معنای اطاعت از پیامبر(ص) و در نهایت، اطاعت از خداست؛ از این رو اطاعت از ائمه اطهار(ع) موجب جلب محبت و رضای پروردگار است.

وی در ادامه به برخی آداب زیارت اشاره و با تأکید بر اهمیت آراستگی زائر در هنگام زیارت، عنوان کرد: در روایت آمده که ائمه اطهار(ع) توصیه کرده‌اند که هرگاه اراده زیارت کردید، پیش از آن غسل کنید، جامه تمیز و آراسته برتن کنید و معطر به زیارت بروید، متأسفانه گاهی مشاهده می‌‎شود که زائران در زیارت حرم‌های شریف ائمه اطهار(ع) در عراق و مشهد با لباس راحتی منزل مشرف می‌شوند؛ ادب تشرف به محضر یک شخصیت والا ایجاب می‌کند که دیدار کننده با لباسی آراسته و وضعی نیکو‌ برود تا ادای احترام کرده باشد، پوشیدن لباس تمیز و آراسته در اعتاب مقدسه از آداب زیارت است.

مروی افزود: در مسیر زیارت، زائر باید ذهن، قلب و روح خود را متوجه امام کند تا بتواند از آن وجود مقدس نور دریافت کند، در مسیر و هنگام زیارت زائر باید متواضعانه راه برود، حالت آرامش و طمأنینه داشته باشد و آرام ذکر، تسبیح و تکبیر بگوید، رعایت این آداب ظاهری با اهمیت است زیرا منجر به اثرات باطنی و قلبی در زائر می‌‏شود.

وی پرهیز از سخنان بیهوده و دنیوی را از دیگر آداب زیارت معرفی و بیان کرد: زائری که به حرم‌های شریف ائمه اطهار(ع) مشرف می‌‎شود، باید خود را در خانه و محضر حضرات معصومین(ع) احساس و قداست مکان، آداب و شئون آنجا را رعایت کند.

تولیت آستان قدس رضوی زیارت را فرصتی مغتنم برای خودسازی و تهذیب نفس دانست و تصریح کرد: حضور در فضای معنوی حرم‌های شریف ائمه اطهار(ع) فرصتی مناسب برای کمال روحی و آراستگی به فضایل اخلاقی و پالایش آلودگی‌های باطنی، خودسازی، تهذیب و تزکیه نفس است، از این طریق باید روح خود را برای دریافت نورانیت از حضرات معصومین(ع) آماده کرد.

مروی گفت: نور ائمه اطهار(ع) قلب مؤمنان را از ظلمت، پیروی از شیطان و پیروی از هوای نفس دور می‌کند، اگر گناهی انسان مرتکب می‌‎شود بداند در آن لحظه نور امام در قلبش نیست؛ اگر می‌‎خواهیم در زندگی مسیر صحیح را تشخیص دهیم و در آن حرکت کنیم و از گمراهی و نابودی نجات پیدا کنیم، باید نور و معرفت ائمه(ع) را با معرفت و پیروی از آموزه‌های آن‌ها در قلب خود زیاد کنیم.

انتهای پیام/282/

نظر شما