شناسهٔ خبر: 67187254 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم بدرقه کاروان زائران پیاده مشهد-کربلا:

نهضت حسینی، الگوی متعالی ظلم‌ستیزی و دفاع از ارزش‌های الهی است

صاحب‌خبر -

بیست و سومین قرار عاشقی‌شان به وقت و روز شهادت امام محمد باقر(ع) پیوند خورد. برای عاشقان اباعبدالله(ع) چه چیزی بهتر از اینکه آغاز راهشان با عزاداری فرزند ارباب باشد. 2هزار و 600 کیلومتر پیاده‌روی از مشهد امام رضا(ع) تا مشهد شهدای کربلا شروعش که با ذکر عزای امام باقر(ع) باشد حتماً شیرینی‌های گام زدن در راه رسیدن به کربلا را دوچندان می‌کند. زائری که از برازجان استان بوشهر در کاروان عاشقان اباعبدالله(ع) همراه است این را می‌گوید.
مردم برای بدرقه کاروان بیست و سوم سنگ تمام گذاشته‌اند. جمعه روز تعطیل از خواب سر صبح زدن و حتی ساعاتی پیش از شروع مراسم (7 صبح) سر قرار عاشقی حاضر شدن قدری اراده می‌خواهد و خروارها عشق به حسین(ع) که بخواهی زائران بی‌نظیر سیدالشهدا(ع) را بدرقه کنی. خیلی‌ها آمده بودند؛ از پیر و جوان تا زن و مرد و حتی کودکان و کوچک‌ترها. راستی سهم عاشقان کوچک حسین(ع) سهمی بزرگ بود در بدرقه زائران نازنینش. میان 130 زائر سفیدپوش اباعبدالله(ع) زائرانی دیده می‌شدند گرچه کم سن و سال و در قد و قواره کوچک اما با هر کدامشان که همکلام می‌شدی اراده‌ای داشتند استوار. پرسش این بود این‌ها بیش از 80 روز بی‌خوابی و سختی را چگونه قرار است تحمل کنند؟ پاسخ مشترکشان این بود که همه سختی‌های این راه به اندازه یک روز سختی و مشقتی که کودکان کاروان امام حسین(ع) کشیدند، نیست! 

پاسخی سوزناک برای سختی‌های سفر
محمدجواد مؤدب که دوازده ساله است نکته‌ای گوشزد می‌کند که تمام وجودم را می‌سوزاند. او می‌گوید: این مردمی که امروز به بدرقه ما آمدند، هر چه لطف داشتند در حق ما روا داشتند، در مسیر راه هم در ایران و هم در عراق استقبال‌کنندگان به گرمی زائران امام حسین(ع) را بدرقه می‌کنند اما آیا با کاروان اسیران اباعبدالله(ع) نیز همین گونه رفتار شد؟ پس ذره‌ای از سختی‌های آن کاروان بر ما نخواهد گذشت.
پیرمرد جانباز  برازجانی دومین سفر است که از مشهد تا کربلا را همراه کاروان عاشقان ارباب طی می‌کند از خاطرات سفر قبلی‌اش برایمان گفت. ابراهیمی از پسر بچه عراقی گفت که مادرش پیش از خروج از خانه گفته بود شب بدون آوردن زائری از زائران امام حسین(ع) به خانه برنگردی در حالی که خودشان در سختی زندگی می‌کردند و ما را به اصرار و به زور در خانه خود میهمان کرده بود!

بدرقه‌ای با اشک و التماس دعا
حسین(ع) چه کرده با این مردم که مرد جوان بیرجندی پسر بچه 10ساله‌اش را همراه خود می‌کند تا رنج‌ها و مشقات سفر چند هزار کیلومتری پیاده را ببیند و با خود به کربلا ببرد. 
علی‌ آبادی پسر 10ساله‌اش را با سن و سال کمی که دارد فدایی اباعبدالله(ع) می‌داند.
بدرقه زائران پیاده ارباب در قرار بیست و سوم عاشقی‌شان از مشهد به کربلا همه چیز داشت. اشک‌هایی که بی‌اختیار بر گونه زن و مردهایی جاری می‌شد که همه آن‌ها ملتمس دعای زائرانش بودند. ندبه‌خوانی حاج محمود کریمی و سوز نوای عاشقانه‌اش فیضی بزرگ به همه داد و سخنان راهگشای تولیت آستان قدس رضوی روشنگرانه نقشه راه را برای زائران پیاده از مشهد تا کربلا تبیین کرد. 

ظلم‌ستیزی از آموزه‌های زیارت است
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در آیین بدرقه بیست و سومین کاروان پیاده مشهد- کربلا که صبح روز گذشته در مسجد «بقیه الله الاعظم(عج)» مشهد با حضور اعضای کاروان و بدرقه‌کنندگان برگزار شد، با بیان اینکه نهضت اباعبدالله الحسین(ع) الگوی متعالی ظلم‌ستیزی و ایستادگی در برابر پایمال کردن ‏حقوق انسانی و ارزش‌های الهی است، اظهار کرد: ظلم‌ستیزی از آموزه‌های زیارت است. هیچ انسان پیرو اباعبدالله(ع) نمی‎تواند نسبت به ظلم ظالمان و فریاد مظلومانه مظلومان بی‌تفاوت باشد؛ چگونه یک شیعه امام حسین(ع) می‏تواند نسبت به جنایت‌های اسرائیل در غزه که با تمام قدرت زنان، کودکان و غیرنظامیان بی‎دفاع را مى‏کوبد و به خاک و خون‏ مى‏کشد، بی‎تفاوت باشد؟ حرکت اباعبدالله(ع) مبارزه با همین ظالمان و ستمگران بود تا آن‌ها را رسوا کند و به جامعه و آیندگان بشناساند.
وی با بیان اینکه حماسه حسینی حرکتی ظلم‌ستیزانه بود، ابراز کرد: نهضت حسینی حرکتی هدفمند، معقول و انسانی بود که برای همیشه تاریخ الگویی متعالی برای انسان‎های آزاده است؛ جهت‌گیری و پیام‌های حماسه عاشورا مبارزه با ظالمان و ایستادگی در برابر پایمال کردن ‏حقوق انسانی و ارزش‌های الهی است.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه سعادت انسان را در پیروی از ائمه اطهار(ع) معرفی و اظهار کرد: به هر میزان شناخت انسان نسبت به ائمه اطهار(ع) افزایش یابد، به همان میزان محبت‌ او نسبت به این حضرات نیز افزایش خواهد یافت، و محبت، اطاعت‌آور است؛ اطاعت از ولی خدا به معنای اطاعت از پیامبر(ص) و در نهایت، اطاعت از خداست؛ از این رو اطاعت از ائمه اطهار(ع) موجب جلب محبت و رضای پروردگار است.
وی در ادامه به برخی آداب زیارت اشاره و با تأکید بر اهمیت آراستگی زائر هنگام زیارت، بیان کرد: در روایت آمده ائمه اطهار(ع) توصیه کرده‌اند هر گاه اراده زیارت کردید، پیش از آن غسل کنید، جامه تمیز و آراسته بر تن کنید و معطر به زیارت بروید، متأسفانه گاهی مشاهده می‎شود زائران در زیارت حرم‌های شریف ائمه اطهار(ع) در عراق و مشهد با لباس راحتی منزل مشرف می‌شوند؛ ادب تشرف به محضر یک شخصیت والا ایجاب می‌کند دیدارکننده با لباسی آراسته و وضعی نیکو‌ برود تا ادای احترام کرده باشد، پوشیدن لباس تمیز و آراسته در اعتاب مقدسه از آداب زیارت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی افزود: در مسیر زیارت، زائر باید ذهن، قلب و روح خود را متوجه امام کند تا بتواند از آن وجود مقدس نور دریافت کند، در مسیر و هنگام زیارت زائر باید متواضعانه راه برود، حالت آرامش و طمأنینه داشته باشد و آرام ذکر، تسبیح و تکبیر بگوید، رعایت این آداب ظاهری بااهمیت است زیرا منجر به اثرات باطنی و قلبی در زائر می‏شود.
وی پرهیز از سخنان بیهوده و دنیوی را از دیگر آداب زیارت معرفی و بیان کرد: زائری که به حرم‌های شریف ائمه اطهار(ع) مشرف می‎شود، باید خود را در خانه و محضر حضرات معصومین(ع) احساس و قداست مکان، آداب و شئون آنجا را رعایت کند.
تولیت آستان قدس رضوی زیارت را فرصتی مغتنم برای خودسازی و تهذیب نفس دانست و تصریح کرد: حضور در فضای معنوی حرم‌های شریف ائمه اطهار(ع) فرصتی مناسب برای کمال روحی و آراستگی به فضائل اخلاقی و پالایش آلودگی‎های باطنی، خودسازی، تهذیب و تزکیه نفس است و از این طریق باید روح خود را برای دریافت نورانیت از حضرات معصومین(ع) آماده کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: نور ائمه اطهار(ع) قلب مؤمنان را از ظلمت، پیروی از شیطان و پیروی از هوای نفس دور می‎کند، اگر انسان گناهی مرتکب می‎شود بداند در آن لحظه نور امام در قلبش نیست؛ اگر می‎خواهیم در زندگی مسیر صحیح را تشخیص دهیم و در آن حرکت و از گمراهی و نابودی نجات پیدا کنیم، باید نور و معرفت ائمه(ع) را با معرفت و پیروی از آموزه‌های آن‌ها در قلب خود زیاد کنیم.

130 عاشق از 10 استان
مدیر کاروان پیاده مشهد به کربلا نیز درباره بیست و سومین حرکت این کاروان گفت: در کاروان امسال 130 نفر از عاشقان اباعبدالله(ع) از استان‌های خراسان رضوی و نوبی، فارس، بوشهر، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، تهران، مازندران، گلستان و کرمانشاه حضور دارند و مسیر 2هزار و 600 کیلومتری مشهد تا کربلا را در 72 روز پیاده طی خواهند کرد.
علی حقیری‌پور ادامه داد: نخستین هدف این کاروان اشاعه فرهنگ حسینی و علوی در جامعه است برای همین هم است که می‌بینید از کودکان 12-10 ساله تا پیرمرد هشتادوشش ساله در جمع ما حضور دارند تا تمام افراد جامعه درگیر این مسئله و درک موقعیت حساس قیام حسینی باشند. ضمن اینکه شعار ما برای اربعین امسال «کربلا طریق الاقصی» است و شرکت در نماز جمعه و شروع حرکت کاروان از صحن قدس حرم مطهر امام رضا(ع) به خاطر اعلام دفاع از مردم مظلوم فلسطین است. شعار دوم ما پاسداشت مقام شهید جمهورمان خواهد بود. امسال یکی از اهداف و نذرهایی که بچه‌ها دارند این است تا به نیابت از آقای رئیسی در راه رسیدن به کربلا قدم بردارند.    

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

نظر شما