شناسهٔ خبر: 67174934 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ماجرای خون‌فروشی در کشور/ سقف اهدای خون در ایران چه سنی است؟

دکتر امیرمسعود ناظمی، معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان تهران گفت: اهدای خون از سال ۲۰۰۷ میلادی در کشور به صورت داوطلبانه و بدون چشم‌داشت مالی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

اهدای خون مستمر؛ اهدای خون سالم‌تر

ناظمی افزود: همچنین تاکید بر اهدای خون مستمر از دیگر برنامه‌های سازمان انتقال خون در روز جهانی اهدای خون به حساب می‌آید. اهدای خون مستمر همواره در کانون توجه قرار دارد؛ چراکه سالم‌ترین خون اهدایی برای اهدای خون مستمر است و فوائد بسیاری دارد. اهداکنندگان مستمر خون، حدود ۵۵ درصد از جامعه آماری اهداکنندگان خون کشور را تشکیل می‌دهند. افرادی که اهدای خون مستمر انجام می‌دهند، کسانی هستند که طی ۱۲ ماه گذشته حداقل ۲بار اهدای خون داشته‌اند.

۶۵ سالگی؛ سقف اهدای خون در ایران

وی همچنین گفت: اهدای خون، سقف دارد و براساس استانداردهای تعریف شده، سقف اهدای خون در ایران ۶۵ سالگی است. بخشی از اهداکنندگان کشور، خواه یا ناخواه به دلیل مسائلی مانند بیماری و رسیدن به سقف اهدای خون از چرخه اهدا خارج می‌شوند؛ با توجه به اینکه گروهی از اهداکنندگان از چرخه اهدا خارج می‌شوند، به افزایش جمعیت اهداکنندگان جوان نیاز داریم

خون‌فروشی در سال‌های دور

وی درباره ضرورت سلامت خون‌های اهدایی اظهار کرد: پیش از تاسیس سازمان انتقال، ارگان‌های مختلف و به ویژه ارتش نسبت به اهدای خون اقدام می‌کرده‌اند. همچنین موضوع پرداخت پول در برابر خون طی سال‌های بسیار دور انجام می‌شده، شاید بسیاری از افرادی که برای اهدای خون پول دریافت می‌کرده‌اند از سلامت برخوردار نبوده‌اند. هنگامی که از سلامت خون سخن به میان می‌آید فقط منظور سلامت خون نیست. سازمان انتقال خون از  دو وجه به موضوع سلامت نگاه می‌کند؛ به عبارت دیگر سلامت «اهداکننده» و «دریافت‌کننده» در کانون توجه قرار دارد. 

ناظمی ادامه داد: هنگامی که به روزگار گذشته نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که به سلامت اهداکننده توجه نمی‌شده و هیچ استانداردی برای اهداکننده تعریف نشده است. به طور مثال، نسبت به وزن یا کم‌خون بودن اهداکننده بی‌توجهی می‌شده اما به واسطه تلاش‌های همه‌جانبه و بررسی‌های فنی طی حیات ۵۰ ساله سازمان انتقال خون گام به گام به پیش‌ رفته‌ایم. در حال حاضر، استانداردهای بالایی برای اهدای خون در نظر گرفته‌ایم؛ برخی مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون نسبت به سختگیری‌ها انتقاداتی وارد می‌کنند اما این سختگیری‌ها با هدف سلامت است.

محدودیت اهدای خون در مصرف‌کنندگان آنتی‌بیوتیک

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در آستانه فصل گرم سال قرار داریم، گفت: میزان مراجعه برای اهدای خون در فصل گرم سال کاهش می‌یابد. برخی از بیماری‌ها در فصل گرم سال افزایش می‌یابد و به همین دلیل میزان مصرف آنتی‌بیوتیک بیشتر می‌شود؛ افرادی که از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند نباید خون اهدا کنند. تمام موارد موثر بر اهدای خون در کانون توجه قرار دارد تا مشکلی برای دخایر خون پیش‌نیاید. در حال حاضر، شرایط ذخایر خون استان تهران قابل قبول است. 

نظر شما