شناسهٔ خبر: 67171715 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره):

نیاز دارویی کشور با روش بومی سازی تامین شده است

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: محدودیت خارجی و اعمال تحریم‌ها روی برخی داروهای حساس موجب شده نتوانیم آنها را وارد کنیم، اما نیاز داخل با روش بومی سازی تامین شده است.

صاحب‌خبر -

به خبرگزاری ایمنا از گیلان، پرویز فتاح امروز_پنجشنبه بیست و چهارم خرداد_ در آئین رونمایی از پنج داروی ضد سرطان در ۱۰ دز، در گروه سلامت و دارویی برکت اظهار کرد: امروز به همت دانشمندان صنعت دارویی پنج داروی ضدسرطان در ۱۰ دز رونمایی شد.

وی افزود: مردم این داروهای حساس و وارداتی را با زحمت بسیار و با هزینه بالا تهیه می‌کردند که توسط نخبگان ما تهیه و بومی سازی شد و در داخل کشور عرضه می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خاطرنشان کرد: این داروها ۵۰ درصد نیاز کشور به داروهای سرطانی را برطرف می‌کند اما در صورت لزوم با اعلام سازمان غذا و دارو طی ۹ ماه باقی مانده از سال امکان افزایش تولید این داروها مهیا شده و می‌تواند برای سال آینده نیاز داخل کشور را کاملاً برطرف کند.

فتاح تصریح کرد: داروهای تولید شده امسال هشت میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت اما باید امکانی فراهم شود که ارز حاصل از این صرفه‌جویی از کشور خارج نشود و مردم از محصول ایرانی استفاده کنند.

وی گفت: تقاضا برای خرید و صادرات این محصولات دارویی وجود دارد اما اولویت؛ تأمین نیاز داخل کشور است، بنابراین این پنج محصول فعلاً صادر نمی‌شود تا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اعلام کند نیاز کشور به طور کامل برطرف شده است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ادامه داد: این روند ادامه خواهد داشت و شرکت مذکور طی چند ماه آینده آماده است چند داروی نایاب، کم یاب و حساس در این حوزه را رونمایی کند که نشان می‌دهد روند تحقیق و توسعه با جدیت در این مجموعه دنبال می‌شود و دانشمندان ما متمرکز بر روی این مساله کار می‌کنند چون محدودیت خارجی و اعمال تحریم‌ها روی برخی داروهای حساس موجب شده نتوانیم آنها را وارد کنیم، اما نیاز داخل با روش بومی سازی تأمین شده است.

وی اضافه کرد: قیمت این داروها نسبت مشابه خارجی که در بازار عرضه می‌شود بسیار پایین و قابل قبول است و تاکید شده، قیمت‌ها تا حد امکان کاهش پیدا کند تا مردم برای تهیه آنها متحمل هزینه زیاد و سنگین نشوند.

رئیس هیأت مدیره گروه سلامت و دارویی بنیاد برکت کشور نیز در این آئین اظهار کرد: این داروها در درمان سرطان پروستات، ریه و یکی از سرطان‌های خون کاربرد دارد. یکی دیگر از این داروها در بیماران با نقص ایمنی و مقاوم به عفونت قارچی استفاده می‌شود.

علی عسگری افزود: ۱۸ داروی جدید در بخش تحقیق و توسعه کشور پیش بینی شده است که امیدواریم در درمان سرطان ریه و کلون از بیماری‌های رایج کشور مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن در محصولات بیوسیمیلار نیز بنیاد برکت حرکت ویژه‌ای را آغاز کرده است و در آینده نزدیک خبرهای خوشی در ارائه محصولات بیوسیمیلار ضد سرطان به اطلاع مردم خواهد رسید.

کپسول ایبروتینیب (درمان سرطان خون)، اسیمرتینیب (برای درمان سرطان ریه)، انزالوتامید (داروی درمان سرطان پروستات)، قرص کپسوفانژین (داروی ضد قارچ)، قرص الاپاریب (داروی سرطان تخمدان) داروهایی بودند که امروز در این آئین رونمایی شدند.

نظر شما