شناسهٔ خبر: 67167200 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار اصفهان:

تعلیم و تربیت مستمر تمام ارکان زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد

استاندار اصفهان گفت: تعلیم و تربیت یک فرآیند مستمر است و تمام ساحت زندگی افراد را در بر می‌گیرد، لذا باید تمام ارکان آن تعریف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا. سیدرضا مرتضوی امروز _پنجشنبه بیست و چهارم خرداد_ در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان ضمن خیر مقدم به خیران مدرسه‌ساز حاضر در مراسم، اظهار کرد: این مراسم بسیار با برکت است، چرا که درباره مسیر هدایت، رستگاری، تربیت صحیح، حرکت انسان‌ها به سمت کمال و تشویق دیگران در همین راه صحبت می‌شود و آیات و روایات متعددی بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه خیران مدرسه‌ساز بستر و مسیر حرکت به سمت نورافشانی را ریل‌گذاری می‌کنند، افزود: خیران حاضر در این جلسه علاوه بر شرکت در امر مدرسه‌سازی، توانایی این را دارند که ظرفیت‌های دیگری را هم جمع کنند تا امر مهم مدرسه‌سازی به نحو مناسب‌تری تحقق یابد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: تعلیم و تربیت یک فرآیند مستمر و مادام است که از قبل تولد شروع شده و تا زمان مرگ ادامه دارد و باید تعریف شود.

وی گفت: نمی‌توانیم به تعلیم و تربیت توجه کرد اما نسبت به انتخاب همسر بی‌توجه بود، زیرا که وراثت ارکانی است که در امر تعلیم و تربیت تأثیر می‌گذارد.

مرتضوی ادامه داد: نمی‌توانیم به تعلیم و تربیت توجه کنیم، اما نسبت به سلوک و شیوه زندگی زوجین، خانواده، پدر و مادر و افراد مؤثر در آن بی‌توجه باشیم.

وی پیرامون اینکه نمی‌توانیم به تعلیم و تربیت اعتقاد داشت، اما نسبت به طعام روح و جسم، حوزه رسانه، فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و اصحاب هنر و فرهنگ بی‌توجه بود، افزود: در این مسیر نمی‌توانیم نسب به زیرساخت‌ها چه از نظر محتوا و چه منابع انسانی بی‌توجهی کرد، چرا که اگر جایگاه و شأن معلم مخدوش شود، نظام آموزش و پرورش و فرآیند تعلیم و تربیت نیز خدشه وارد خواهد شد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه اگر در مسیر آموزش و پرورش محتوای درستی به دانش‌آموزان ارائه نشود، نظام جمهوری اسلامی هم قادر نخواهد بود که اهدافش را دنبال کند، اظهار کرد: نمی‌توانیم به تعلیم و تربیت اعتقاد داشت، اما نسبت به معنویت و ارتباط با خدا غافل بود و به نقش دوستان و نحوه دوست گزینی فرزندان بی‌تفاوت بود.

وی با اشاره به اهمیت و تأثیر الگوهای معرفی شده در سطح جامعه، افزود: هنگامی که خود از طریق رسانه و مجامع مختلف زمینه معرفی الگوهای مختلف را فراهم می‌کنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که فرزندان‌مان در مسیر دیگری حرکت کنند.

مرتضوی با بیان اینکه نقش حاکمان را در مسیر تعلیم و تربیت جامعه نمی‌توانیم نادیده بگیریم، گفت: آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت نسبت به سایر عوامل دخیل نقش متفاوتی دارد، زیرا که سایر عوامل در تعلیم و تربیت نقش تبعی بر عهده دارند، اما آموزش و پرورش مستقیم در این حوزه نقش دارد، از این رو آموزش و پرورش مؤثرترین و عمیق‌ترین عامل در حوزه تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات اقداماتی که در حوزه آموزش و پرورش انجام می‌شود، به دلیل نبودن یک رهبری واحد به هدف نمی‌رسد، به طور مثال آموزش و پرورش روی اقدامات فرهنگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی می‌کند، اما سایر عوامل مؤثر بر خلاف برنامه‌های آموزش و پرورش عمل می‌کنند، از این رو به نتیجه نمی‌رسد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در این جلسه خیران بزرگوار و تأثیرگذاری هستند که در اقصی نقاط استان مدرسه ساخته‌اند، لذا وظیفه داریم که از آنها تجلیل کنیم، هر چند ممکن است که بسیاری از آنها به این امر راضی نباشند، اما اگر می‌خواهیم که این مسیر ادامه یابد، باید نسبت به چنین جلساتی رویکرد مثبت داشته باشیم.

نظر شما