شناسهٔ خبر: 67166649 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان به نتیجه نمی‌رسد؟

استاندار اصفهان گفت: آموزش و پرورش روی اقدامات فرهنگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی می‌کند، اما سایر عوامل موثر برخلاف برنامه‌های آموزش و پرورش عمل می‌کنند و به همین دلیل به نتیجه نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سیدرضا مرتضوی در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان ضمن عرض خیر مقدم به خیران مدرسه‌ساز حاضر در مراسم، اظهار داشت: این مراسم بسیار با برکت است زیرا که در این مراسم درباره مسیر هدایت، رستگاری، تربیت صحیح، حرکت انسان‌ها به سمت کمال و تشویق دیگران به حضور در این مسیر صحبت می‌شود و آیات و روایات متعددی در این باره وجود دارد.

وی با اشاره به آیه شریفه 32 سوزه مائده افزود: در روایات اسلامی علم و دانش به نور یاد شده و خیران مدرسه‌ساز بستر و مسیر حرکت به سمت نورافشانی را ریل‌گذاری می‌کنند؛ خیران حاضر در این جلسه علاوه بر شرکت در امر مدرسه‌سازی، توانایی این را دارند که ظرفیت‌های دیگری را هم جمع کنند تا امر مهم مدرسه‌سازی به نحو مناسب‌تری محقق شود. همه افرادی که در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت می‌کنند،  در این جلسه حاضر هستند و قدردان حضور آنها در اصفهان هستیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه تعلیم و تربیت یک فرآیند مستمر است که از قبل تولد شروع شده و تا زمان مرگ ادامه دارد و باید تعریف شود، گفت: نمی‌توان به تعلیم و تربیت توجه کرد اما نسبت به انتخاب همسر بی‌توجه بود زیرا که وراثت یکی ارکانی است که در تعلیم و تربیت تاثیر می‌گذارد؛ همچنین نمی‌توان به تعلیم و تربیت توجه کرد اما نسبت به سلوک و شیوه زندگی زوجین، خانواده، پدر و مادر و افراد موثر در آن بی‌توجه بود.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به تعلیم و تربیت اعتقاد داشت اما نسبت به طعام روح و جسم، حوزه رسانه، فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و اصحاب هنر و فرهنگ بی‌توجه بود، افزود: نمی‌توان به تعلیم و تربیت اعتقاد داشت اما نسبت به زیرساخت‌ها چه از نظر محتوا و چه منابع انسانی بی‌توجهی کرد چرا که اگر جایگاه و شان معلم مخدوش شود، نظام آموزش و پرورش و فرآیند تعلیم و تربیت مخدوش خواهد می‌شود.

مرتضوی تاکید کرد: اگر در مسیر آموزش و پرورش محتوای درستی به بچه‌ها ارائه نشود، نظام جمهوری اسلامی هم قادر نخواهد بود که اهدافش را دنبال کند؛ نمی‌توان به تعلیم و تربیت اعتقاد داشت اما نسبت به معنویت و ارتباط با خدا غافل بود و نسبت به نقش دوستان و نحوه دوست گزینی بچه‌ها بی‌تفاوت بود.

وی با اشاره به اهمیت و تاثیر الگوهای معرفی شده در سطح جامعه، خاطرنشان کرد: وقتی خودمان از طریق رسانه و مجامع مختلف زمینه معرفی الگوهای مختلف را فراهم می‌کنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که فرزندان‌مان در مسیر دیگری حرکت کنند‌.

مرتضوی با بیان اینکه نمی‌توان نقش حاکمان را در مسیر تعلیم و تربیت جامعه نادیده گرفت، گفت: آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت نسبت به سایر عوامل دخیل نقش متفاوتی دارد زیرا که سایر عوامل در تعلیم و تربیت نقش تبعی برعهده دارند اما  آموزش و پرورش مستقیما در این حوزه نقش دارد و به همین دلیل آموزش و پرورش موثرترین و عمیق‌ترین عامل در حوزه تعلیم و تربیت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات اقداماتی که در حوزه آموزش و پرورش انجام می‌شود، به دلیل نبودن یک رهبری واحد به هدف نمی‌رسد به طور مثال آموزش و پرورش روی اقدامات فرهنگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی می‌کند، اما سایر عوامل موثر برخلاف برنامه‌های آموزش و پرورش عمل می‌کنند و به همین دلیل به نتیجه نمی‌رسد.

مرتضوی  خاطرنشان کرد: در این جلسه خیران بزرگوار و موثری حاضرند که در اقصی نقاط استان اصفهان مدرسه ساخته‌اند و ما وظیفه داریم که از آنها تجلیل به عمل آوریم هر چند ممکن است که بسیاری از شما به این امر راضی نباشند اما اگر می‌خواهیم که این مسیر ادامه یابد، باید نسبت به چنین جلساتی رویکرد مثبت داشته باشیم.

انتهای پیام/170/.

نظر شما