شناسهٔ خبر: 67166689 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

توافق تازه ناتو و مجارستان بر سر اوکراین

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل:ویکتور اوربان، نخست وزیر راستگرای مجارستان و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پایان مذاکراتی که «دشوار» توصیف شده در مورد حمایت از اوکراین به توافق رسیدند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ویکتور اوربان گفت که تصمیم «روشن» نخست وزیر مجارستان برای شرکت نکردن در دفاع ناتو از اوکراین در برابر روسیه را پذیرفته است ولی در عین حال مجارستان مانع حمایت مالی سایر کشورها از اوکراین نخواهد شد.
دبیرکل ناتو افزود: «من انتظار دارم که متحدان ما در خصوص نقش رهبری ناتو برای انجام هماهنگی‌ها و ارائه کمک و آموزش نظامی به نیروهای اوکراینی توافق کنند. من همچنین انتظار دارم که متحدان ما در مورد یک تعهد مالی بلند مدت برای ارائه حمایت‌های نظامی موافقت کنند.نخست وزیر  اوربان روشن کرده است که مجارستان در این تلاشهای ناتو شرکت نخواهد کرد و من این موضع را قبول میکنم.»
 استولتنبرگ گفت که در ازای عدم مشارکت مجارستان در این تلاش‌ها، ویکتور اوربان تضمین کرده است که این کشور با اختیارات وتوی خود «مانع از دستیابی به توافق برای حمایت مالی از اوکراین» توسط دیگر متحدان نخواهد شد.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تصمیمات خود را با اجماع ۳۲ کشور عضو اتخاذ می‌کند و به‌طور موثری به هر یک از اعضا حق وتو می‌دهد.
 اوربان نیز در این این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما امروز این تضمین را دریافت کردیم که ناگزیر نیستیم که در جنگ روسیه و اوکراین شرکت کنیم. لذا مجارستان بودجه یا نیرو برای این جنگ تامین نخواهد کرد و همچنین از خاک مجارستان برای شرکت در این جنگ استفاده نخواهد شد.»نخست وزیر مجارستان خاطر نشان کرد که ۱۳۰۰ سرباز کشورش در عملیات ناتو مشارکت دارند و کشورش به تعهد تخصیص ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور به بودجه نظامی عمل کرده است.
او گفت اما انتخابات پارلمانی اخیر اروپا، «ماموریت» دولت مجارستان را برای «شرکت نکردن در جنگ» خارج از منطقه عملیاتی ناتو جدی‌تر از گذشته کرده است. این امر منجر به اتخاذ تصمیم «دشوار» در خصوص عدم ارسال پرسنل شده است. اوربان افزود: «امروز به ما این تضمین داده شد که وقتی نوبت به جنگ روسیه و اوکراین می‌رسد، مجبور نیستیم در آن شرکت کنیم.»
انتظار می‌رود در اجلاس ماه آینده سران ناتو در واشنگتن، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و همتایان او بر سر سیستم جدیدی برای ارائه کمک‌های نظامی و آموزشی مشخص‌تر و طولانی مدت به اوکراین توافق کنند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما