شناسهٔ خبر: 67156647 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادگستری سمنان بر انتخاباتی حداکثری و عاری از تخلف متمرکز است

سمنان - ایرنا - رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: رویکرد دستگاه قضایی برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت حداکثری و عاری از تخلف و جرم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری عصر چهارشنبه در نشست ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی استان سمنان با قدردانی از آحاد جامعه در بدرقه و برگزاری مراسم شکوهمند گرامیداشت یاد و خاطره رییس جمهور شهید و همراهان، گفت: مردم آگاه و هوشیار کشور پس از حادثه شهادت حضرت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان، خالق حماسه بزرگی در تجلیل و تکریم از این شهدا شدند.

وی یادآور شد: پس از خلق این حماسه، باید همه افرادی که در امر انتخابات وظیفه دارند نسبت به اجرای انتخابات بر مدار قانون صحه گذارند تا این انتخابات به یک پدیده سرشار از دستاوردهای ارزشمند برای نظام تبدیل شود.

وی پیش بینی های لازم و پیشگیری های مناسب را در سه مرحله قبل، حین و بعد از انتخابات سودمند و ضروری دانست و افزود: چنانچه اقدامات پیشگیرانه در زمینه های حقیقی و مجازی به‌درستی موثر واقع شود، از التهاب‌آفرینی مغرضان در مسیر برگزاری انتخابات جلوگیری خواهد شد.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اهمیت نظارت بر فضای مجازی و سکوهای رسمی و غیررسمی اطلاع رسانی، تاکید کرد: حفظ امنیت روانی مردم بسیار حائز اهمیت است و نظارت مستمر بر فضای مجازی و تحرکات افراد سودجو باید مستمر صورت پذیرد تا بداخلاقی رواج پیدا نکند و نهادهای نظارتی موظف اند در صورت برخورد با این موضوع، گزارش‌ها را سریع همراه با مدارک و مستندات به مراجع قضایی ارائه کنند.

وی با اشاره به رویکرد ریاست قوه قضائیه در خصوص عمل به وظایف دستگاه های مسئول افزود: در فرآیند تبلیغات انتخاباتی چنانچه تذکرات، هشدارهای دستگاه های نظارتی موثر نبود و کسانی خلاف قانون و اخلاق عمل کردند که منجر به وقوع تخریب، توهین، شایعه پراکنی و نشر اکاذیب و التهاب و تشویش اذهان و فضای جامعه شد، قطعاً با برخورد قانونی و عبرت‌آموز دستگاه های مسئول روبرو خواهند بود.

رییس کل دادگستری استان سمنان در پایان گفت: موضع دادگستری استان و تمامی دستگاه های مسئول عضو این ستاد در انتخابات پیش رو بی‌طرفی و برگزاری انتخاباتی امن، توام با صحت، سلامت و آرامش است و در این مسیر مردم مومن و معتقد به مبانی نظام به دنبال برگزاری انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری و عاری از تخلف و جرم هستند.

تشکیل شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های احتمالی

در این نشست محمد تقی گلی دادستان مرکز استان سمنان گفت: در اجرای دستور رئیس کل دادگستری استان، شعب ویژه رسیدگی به پرونده های احتمالی مرتبط با جرائم انتخاباتی با کادر قضایی و اداری مجرب و کارآزموده اختصاص داده شد تا در صورت وقوع جرم، به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی کنند.

زین العابدین حسام دبیر جلسه و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سمنان هم تصریح کرد: با تجربیات به‌دست آمده در انتخابات های قبلی، رعایت قانون مداری در ابعاد مختلف و بی طرفی کارگزاران انجام فرآیند انتخابات و امانت داری از آراء مردم مورد انتظار اعضاء این ستاد است و حُسن اجرای امور پیگیری می شود.

دیگر اعضاء حاضر در جلسه به رعایت مفاد قانون اجرای انتخابات تاکید داشتند و نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان داشتند.

به گزارش ایرنا، ‌وزیر کشور روز یکشنبه ششم خردادماه ۱۴۰۳ فرمان آغاز فرایند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد؛ انتخاباتی که در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی و تصمیم رؤسای قوای مقننه و قضاییه و سرپرست قوه مجریه، یک‌سال زودتر از زمان خود برگزار می‌شود.

داوطلبان چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری از دهم خرداد ماه به مدت پنج روز فرصت ثبت‌نام کردن داشتند و پس از آن شورای نگهبان ظرف ۱۰ روز با بررسی صلاحیت نامزدها، روز بیستم خرداد اسامی کاندیداهای نهایی را اعلام کر د.

نظر شما