شناسهٔ خبر: 67156292 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی متون کهن، محور نشست کتاب آرایی و تذهیب

هنرمند و پژوهشگر خوشنویسی گفت: بررسی متون کهن و بازخوانی پایان نامه‌های مرتبط با کتاب‌های قدیمی محور نشست کتاب آرایی و تذهیب بود.

صاحب‌خبر -

بررسی متون کهن محور نشست کتاب آرایی و تذهیب

آقای حمیدرضا قلیچ خانی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: متون و پایان نامه‌های کهن به مثابه متون دست اول برای حوزه پژوهش‌ها، نگارگری و تذهیب بودند که در این نشست مورد بحث قرار گرفت.
وی افزود: ما ۳۳ متن از قرن پنجم تا دوره قاجار داریم که این‌ها به عنوان متون دست اول می‌توانند برای دانشجو‌های رشته‌های مختلف نقاشی، نگارگری، کتاب، خوشنویسی و همچنین هنر مورد استفاده قرار بگیرد.
این هنرمند و پژوهشگر خوشنویسی گفت: برخی از این متون و رساله‌ها‌ای حوزه را هنرمندان همین رشته تالیف کردندو بعضی از این آثار در شبه قاره هند در عثمانی تالیف شده که در قالب نظم و نثر دارای اطلاعات کافی هستند و باید سعی کنیم در پژوهش‌های معاصر از آن‌ها استفاده کنیم.
آقای قلیچ خانی افزود: برخی از منابع ما در حوزه تذهیب چند دسته می‌شوند مثل قابوس نامه برخی مثل تحفه المحبّین و کتاب تحفه درود که آثاری مستقل درباره حوزه خوشنویسی کتابت و مباحث حوزه تولید نسخه‌های خطی توجه کردند و می‌توانند به مثابه منابع دست اول ما مورد استفاده قرار بگیرند.
وی گفت: باید برنامه‌های کلان تری را در حوزه تذهیب دنبال کنیم که وزرات میراث فرهنگی با وزارت علوم بیش از اون چیزی که تا الان انجام شده، همت داشته باشند و رای ثبت جهانی آثار تذهیب تا پیش از اینکه، دیگر کشورها این میراث را به نام خودشان ثبت بکنند ما این‌ها را معرفی و حفظ کنیم.
نشست کتاب آرایی و تذهیب عصر امروز در کتابخانه و موزه ملک برگزار شد.
این نشست در ادامه برنامه‌هایی است که به مناسبت هفته بزرگداشت اسناد ملی در اردیبهشت به اجرا در آمد.

نظر شما