شناسهٔ خبر: 67161951 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دگرخندی دیگر با یاد پورثانی برگزار شد

نشست تخصصی دگرخند با حضور جمعی از روزنامه نگاران و نویسندگان و به یاد و خاطره مرحوم محمد پورثانی در تماشاخانه حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

دگرخندی دیگر با یاد پورثانی برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ یکصد و هفتاد و چهارمین نشست تخصصی دگرخند با نگاهی به کارنامه محمد پورثانی طنز نویس مطبوعات ایران با تلاش دفتر طنز حوزه هنری، معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این جلسه ضمن بررسی آثار محمد پورثانی، به تاثیر آثار او در زمینه نویسندگی طنز پرداختند و یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

به گفته دبیر نشست، یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه دگرخند به مناسبت سالروز تولد این نویسنده فقید تشکیل شد و از خانواده آقای پورثانی دعوت شد تا در این مراسم حضور داشته باشند.

وی با اشاره به آثار این نویسنده پیشکسوت گفت: محمد پورثانی در اکثر مجله‌ها به خصوص مجله گل اقا مطالب بسیاری نوشته است و نیز اولین طنز نویسی بود که برای مجلات ورزشی مطالب طنز می‌نوشت به همین دلیل او را آقای خودکار آبی می‌نامیدند.

آقای مهدی فرج نیا اشاره کرد مهمانان ویژه‌ای در این نشست حاضر شدند که سابقه درخشانی در حوزه فرهنگ و هنر دارند که اسامی آنها به این شرح است.
احمد عبداللهی‌نیا (کاریکاتوریست)، سیامک ظریفی (نویسنده، روزنامه‌نگار و طنزپرداز)، سیدعمادالدین قرشی (پژوهشگر) و مریم پورثانی (دختر استاد پورثانی، استاد دانشگاه)

وی افزود: محمد پورثانی با اسامی مستعار پرشماری نظیر بچه لواسان، پدر سه بچه، پورپشنگ، پورپورخان، دایی سبیل، دکترم. پ، فضول باشی، گل گاوزبان، گل مریم، م. پ تلفنچی، م. ترحلوا، م. قدیمی، م. نکته سنج، محمدپرانتز، ممدآقا، ممدپرانتز خودکارآبی در بین مردم شناخته می‌شود و خاطرات و آثار بسیاری برای اهالی طنز به یادگار گذاشته است.

محمد پورثانی طنزپرداز مطبوعات در مرداد ۱۳۸۳ در اثر عارضه قلبی درگذشت

گفتنی است؛ «دگرخند» جلسه‌ای تخصصی برای نقد و بررسی کتاب‌های طنز و موضوعات مرتبط با طنز است.

نظر شما