شناسهٔ خبر: 67155407 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اختصاص ۱۱۵ هزار هکتار به کشت نباتات علوفه‌ای در آذربایجان شرقی

خبرگزاری صدا و سیما

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از اختصاص ۱۱۵ هزار هکتار به کشت نباتات علوفه‌ای در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

اختصاص ۱۱۵ هزار هکتار به کشت نباتات علوفه‌ای در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی جلال رحیم‌زاده در کارگاه آموزشی یک روزه الگوی کشت نباتات علوفه‌ای و بهره‌وری آب و خاک در تبریز افزود: افزایش سطح زیرکشت نباتات علوفه‌ای کم آبر و عملکرد محصولات نباتات علوفه‌ای استان بالغ بر ۱۵ درصد نسبت به سال قبل بود و امسال افزون بر ۴۰ هزار هکتار از مزارع دیم استان و ۷۵ هزار هکتار از مزارع آبی استان به کشت نباتات علوفه‌ای با غالبیت ارقام اصلاح شده اختصاص یافته است که در نتیجه این اقدامات تولیدی بالغ بر ۱۴۰۰ تن علوفه برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در سال آتی با تلاش همکاران و حمایت طرح جهش تولید در دیمزار‌ها شاهد افزایش سطح و عملکرد رضایت بخش باشیم.

نجفی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهید صفاری نیز در خصوص تجربیات و اقدامات انجام شده در زمینه به زراعی انواع نباتات علوفه‌ای در جهت ارتقای کمی و کیفی محصولات در راستای اصلاح الگوی کشت مطالبی عنوان کرد.

فرهاد آهک پز کرکچی محقق نباتات علوفه‌ای موسسه تحقیقات دیم کشور نیز در این کارگاه از افزایش چشمگیر تولید بذر اصلاح شده نباتات علوفه‌ای به واسطه تحقیقات خبر داد و حسن منیری فر محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز در خصوص راهکار‌های توسعه نباتات علوفه‌ای و آسیب شناسی و نحوه مقابله با عوامل محدود کننده توضیح داد.

فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این کارگاه در خصوص سیاست‌های معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص نباتات علوفه‌ای و افزایش بهره‌وری در مزارع آبی و دیم و همچنین کشت محصولات علوفه‌ای کم آببر و زودرس و جایگزینی آنها با محصولات علوفه‌ای دیررس و پر آببر مطالبی عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی جهت سازگاری با کم آبی به جای محصولات با نیاز آبی بالا مانند یونجه و ذرت علوفه‌ای و... بایستی از محصولاتی مانند ماشک، خللر، اسپرس، تریتیکاله و سورگوم با استفاده از ارقام اصلاح شده استفاده شود.


نظر شما