شناسهٔ خبر: 67154440 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تاکیدکرد:

همکاری سازمان‌های فعالِ حوزه گیاهان دارویی در یک شبکه ضروری است

تهران- ایرنا- مشاور وزیر جهاد کشاورزی، استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در مناطق روستایی را منجر به کمک به ارتقای قابل‌توجه زنجیره ارزش حوزه گیاهان دارویی و اشتغال پایدار در این مناطق دانست و بر فعالیت تمام سازمان‌های فعال درحوزه گیاهان دارویی در قالب یک شبکه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حسین زینلی در حاشیه پنل تخصصی «نقش و اهمیت تولید و پرورش گیاهان دارویی و معطر در توسعه اشتغال روستایی و بررسی راهکارها و چالش های آن» در دومین نمایشگاه آبادیران در خصوص نقش پرورش و تولید گیاهان دارویی در ایجاد اشتغال پایدار در روستاها گفت: در حوزه گیاهان دارویی محوریت باید خود روستا باشد و در این راستا در وزارت جهاد کشاورزی می‌کوشیم تا هر روستا در محصولی که با آن شناخته می‌شود، فعال شود.

وی افزود: در ادامه نیز باید کل زنجیره ارزش آن محصول را به همان شهرستان منتقل کنیم و با این کار می توان پایداری را در آن شهرستان و روستاهای تابعه ایجاد کرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، همچنین فعال کردن تمام سازمان ها و موسسات و تشکیلات حوزه گیاهان دارویی در قالب یک شبکه در مناطق روستایی را ضرورت خواند و تاکید کرد: با جزیره ای کار کردن در ایجاد اشتغال پایدار راه به جایی نخواهیم برد.

وی همرسانی سازمان های متولی در حوزه گیاهان دارویی در محصولاتی همچون زعفران، گل محمدی، زیره، گل گاوزبان، چای ترش، حنا، ترخون، شیرین بیان، زرشک، عناب را مهم دانست و گفت: هنوز ابتدای راه هستیم و تا نقطه ای مطلوب فاصله داریم.

همکاری سازمان‌های فعالِ حوزه گیاهان دارویی در یک شبکه ضروری است

زینلی معتقد است: ارتقای زنجیره ارزش در کشور به سطح بالا نیازمند استقرار شرکت های دانش بنیان در مناطق روستایی است و با مجهز کردن این ظرفیت های خدادای در روستاها به فناوری می توانیم مسیر اشتغال پایدار را هموار کنیم.

وی با بیان اینکه، هر کدام از مجموعه ها رسالتی دارند و همه به دنبال افزایش بهره وری در کشور هستند، تحقق این مهم فعالیت در کنار هم برای یک هدف دانست.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود:متاسفانه در سال های گذشته از چنین شبکه سازی هایی غافل بوده ایم و با این دغدغه مندی و در این نقطه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی ریاست جمهوری در برنامه آبادیران به هم پیوند خورده اند.

وی نمایشگاه آبادیران را فرصتی برای همرسانی ها دانست و تاکیدکرد: در نتیجه این همرسانی‌ها کنسرسیوم ها شکل خواهد گرفت و زمینه برای تحقق اشتغال پایدار و رفع محرومیت در مناطق روستایی فراهم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه ملی «آبادیران» با شعار نوآوری برای آبادانی در دوره چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با هدف پیشرفت و آبادانی کشور به دنبال «رفع چالش های مناطق محروم و روستایی»، «ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار» با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایر ارکان زیست بوم نوآوری و فناوری طراحی شده است.

در رویداد ملی آبادیران که از ۲۲ الی ۲۵ خردادماه در محل مصلی امام خمینی (ره) برپا شده است، بیش از ۴۰ نهاد و سازمان دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی و پیشرفت ایران همچون معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوی و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت نیرو، وزارت کشور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان جهاد دانشگاهی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی و تعدادی از پارک های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی کشور به دنبال توانمندسازی و ارتقای مناطق کمتر برخوردار با استفاده از دانش، فناوری و نوآوری خواهند بود.
دومین نمایشگاه ملی آبادیران در پنج بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، سلامت بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی برپا شده است.

در این رویداد چهار روزه که محلی برای اتصال گروه های جهادی و دانش بنیان ها برای شناسایی و رفع مسائل و چالش های مناطق محروم کشوراست، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور ضمن نمایش آخرین دستاوردهای خود به بیان روایت خود از اقدامات و دستاوردهایی که توانسته‌ است مشارکت‌های مختلف مردمی اعم از مالی، اجرایی، فکری و علمی را بدنبال داشته خواهند پرداخت.

این نمایشگاه طی روزهای یادشده از ساعت ۹ الی ۱۷ در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران به شکل رایگان میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

نظر شما