شناسهٔ خبر: 67145904 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تسهیلات ۱۲.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای توسعه نیروگاه‌ها

مدیر عامل شرکت توانیر از تسهیلات صندوق توسعه ملی با رقم ۷.۵ میلیارد دلار برای نیروگاه‌های حرارتی و ۵ میلیارد دلار برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر خبر داد.

صاحب‌خبر -

تسهیلات ۱۲.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای توسعه نیروگاه‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری، ضمن اعلام موافقت صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات در جهت توسعه صنعت برق افزود: اکنون احداث ۶ هزار مگاوات نیروگاه شروع شده و ۱۷ هزار مگاوات موافقت نامه اصولی برای دریافت سوخت و مجوز‌های زیست محیطی را دریافت کرده اند و با تسهیلات صندوق توسعه ملی، احداث نیروگاه‌ها سرعت می‌گیرد.
مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به تلاش بخش خصوصی و دولتی، اضافه کرد: ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد و ۱۴۰۰ مگاوات به وسیله صنایع انرژی‌بر در دست اجرا است و قرار است ۱۰ هزار مگاوات به وسیله صنایع انرژی بر احداث شود.
 رجبی مشهدی در ارتباط با توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر گفت: ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه در کشور در حال ساخت است که نیمی از آنها نیروگاه‌های تجدید پذیر هستند. موافقت‌هایی از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام شده است. نیروگاه خورشیدی این قابلیت را دارد که کمک فراوانی به کاهش ناترازی برق داشته باشند.
مدیر عامل شرکت توانیر در ادامه به اهمیت توسعه ظرفیت برق روستایی اشاره کرد و افزود: ۴۵۰ روستا با ۷۰۰۰ خانوار با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان و ۱۸ هزار خانوار عشایر با سامانه‌های قابل حمل، برق رسانی شدند، به این ترتیب علاوه بر ۱۰۰ درصد مناطق شهری، ۹۹.۷ درصد روستا‌ها برق دارند.
وی خاطر نشان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم، ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم که با توسعه نیروگاه ها، اقدامات تعمیراتی و مدیریت مصرف، در راستای کاهش این رقم حرکت کردیم، در همین راستا، برای سال اول دولت ۱۰۰ اقدام، سال بعد ۱۴۰ اقدام و برای ۱۴۰۳، ۱۸۰ اقدام برای کاهش ناترازی پیش بینی شده است.
 رجبی مشهدی با بیان اینکه هر سال ۱۰ هزار مگاوات ترانسفورماتور و ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه احداث می‌شود تا افت ولتاژ اتفاق نیفتد گفت: تا پایان سال ۲ هزار مگاوات وارد مدار خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توانیر در مورد تابلو آزاد برق نیز گفت: این تابلو راه اندازی شد و در گام اول یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی عرضه داشت. برق تولیدی از طریق این تابلو بدون محدودیت است و افرادی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند از درآمد قابل توجهی برخوردار شوند.

نظر شما