شناسهٔ خبر: 67141379 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش ۲۲ هزار تنی تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دولت سیزدهم، ۶ واحد پرورش ماهی قزل‌آلای سردآبی به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -
اسحاق رستمی گفت: در دولت سیزدهم، ۶ واحد پرورش ماهی قزل‌آلای سردآبی رسما به بهره‌برداری رسیدند و وارد مدار تولید شدند و در مجموع تولیدات ماهی این استان با افزایش چند هزار تنی به ۲۲ هزار تن رسیده است.
 
وی از ساخت ۲۵ مزرعه جدید در استان خبر داد و اظهارکرد: این تعداد مزرعه در حال حاضر در دست ساخت هستند که برخی از آنها از چندین سال پیش تاکنون پیشرفتی نداشتند و معطل تسهیلات هستند.
 
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای بهره‌برداری از این تعداد مزرعه پرورش ماهی سردآبی به ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم و با حمایت و هدایت رئیس سازمان جهاد کشاورزی در حال رایزنی برای جذب و اختصاص این تسهیلات به بخش شیلات هستیم.
 
رستمی تصریح کرد: علاوه بر این در دولت سیزدهم درخواست ۳۵۰ متقاضی احداث مزرعه پرورش ماهی را بررسی کردیم که تاکنون ۱۳۵ مورد از اینها موفق به اخذ موافقت اصولی و ۱۵مورد از این تعداد موفق به دریافت پروانه تاسیس شدند که پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰ مورد دیگر در طی ماه‌های آینده موفق به اخذ پروانه تاسیس شوند.
 
وی ادامه داد: از مجموع ۱۵ طرحی که مجوز تاسیس گرفتند حدود ۱۰ طرح با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ تن، در مسیر اجرا قرار گرفتند و تعدادی طرح نیز از قبل در دست ساخت بودند که در مجموع ۲۵ طرح پرورش ماهی سردآبی در دست ساخت داریم و با تخصیص تسهیلات و تکمیل آنها شاهد افزایش چشمگیر تولیدات ماهی این استان خواهیم بود.
 
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در سال گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد در یک ارزیابی مهم و دقیق موفق به کسب عنوان نخست در شاخص افزایش بهره‌وری در تولید ماهی شده که برای ما و همکارانمان بسیار ارزشمند است.
 
رستمی تاکید کرد: در ابتدای دولت سیزدهم اقدام خوبی که انجام شد این بود که سیمای دقیقی از وضعیت موجود حوزه شیلات و آبزیان از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و کارشناسان این حوزه ترسیم و نقشه راهی برای ادامه این مسیر تعریف شد و اکنون که به پشت سرمان نگاه می‌کنیم، بدون اغراق، دستاورد‌های خوبی کسب شد.
 
وی، افزایش بهره‌وری در تولید، توسعه عمودی و افقی مزارع، احیای واحد‌های راکد، بهره‌برداری از واحد‌های جدید، احداث چندین مزرعه جدید و صدور پروانه تاسیس برای چندین طرح دیگر را از جمله اقدامات انجام شده در شیلات استان برشمرد و گفت که یکی از مهمترین دستاورد‌های دولت در این حوزه، راه‌اندازی زنجیره ارزش غذایی در شیلات است که یک زنجیره منتخب کشوری است و با تکمیل آن تحولی عظیم در تولیدات استان رقم خواهد خورد.
 
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از مهمترین حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید ماهی، خوراک آن بود که کاملا به سایر استان‌ها وابسته بودیم، اما در یک جهت‌گیری درست از سوی متولی ارشد کشاورزی استان و واحد صنایع سازمان جهاد کشاورزی، هشت کارخانه تولید خوراک آبزیان را شروع کردیم که برخی از آنها به مرحله تولید رسیدند و برخی نیز با سرعت خوبی در حال تکمیل شدن هستند و اینها دستاورد‌های ارزشمندی در صنعت پولساز شیلات هستند.
 
رستمی از اجرایی شدن تولید ماهی در پشت سد‌های استان خبر داد و اظهارکرد: ایجاد مجتمع‌های بزرگ تولید ماهی، افزایش تولید ماهیان گرمابی و خاویاری و تولید ماهی در قفس را از برنامه‌های پیش‌روی صنعت شیلات در این استان است که در مسیر تحقق آنها اقدامات خوبی انجام شده و به زودی نتیجه خواهد داد.
 
استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید حدود ۲۲ هزار تن ماهی سردابی رتبه سوم تولیدات کشور را دارد که علاوه بر این افزایش، با افتتاح چندین مزرعه جدید در دست ساخت، شاهد رشد قابل توجه تولیدات این استان خواهیم بود.
 
علاوه بر در دولت سیزدهم با رفع یکی از ضعف‌های آشکار زیرساختی، چندین کارخانه تولید خوراک ماهی احداث شد و این اقدام برای تکمیل زنجیره صفر تا ۱۰۰ تولید در این کالای پول‌ساز یک اقدام مهم و تاریخی است که بعد از ۴۴ سال از عمر انقلاب در این دولت پایه‌گذاری و به نتیجه رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما