شناسهٔ خبر: 67136079 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بناهای بافت‌ تاریخی همدان جز گران‌ترین مناطق شهر در آینده - اکونی

اقتصاد ایران: همدان-سرپرست معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: پیش بینی می‌شود در سالهای آینده بافت‌های تاریخی جز گران‌ترین بناهای تاریخی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

علی عباسیان در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: طرحی که برای شهر تهیه می‌شود در چند مقیاس طبقه بندی می‌شود بعد از اینکه طرح‌های آمایش سرزمین به صورت کلی هدفمندی یک منطقه‌ای در کشور مشخص کرد و پتانسیل‌ها و نقاط قوت را مشخص می‌کند به شهر می‌رسد و در ابتدا برای هر شهر یک طرح جامع را تهیه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح تفضیلی سیاست‌های کلی توسعه یک شهر را مشخص می‌کند افزود: عموماً در سطح و لایه بندی‌های مختلف تهیه می‌شود ولی ۴ نقشه اصلی به عنوان اساس طرح وجود دارد که شامل کاربری‌های پیش نهادی، ضوابط ارتفاعی و تراکمی طرح جامع، معابر و دسترسی‌ها ترافیکی در سطح شهر و پهنه بندی حرائم شهری است.

سرپرست معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان یادآور شد: حدوداً ۵ الی ۷ برابر مساحت یک شهر را بعنوان محدوده بلا فصل هر شهر بعنوان حرائم شهرها در نظر می‌گیرند که نظارت آن برعهده شهرداری است.

وی تصریح کرد: همدان دو پتانسیل ارزشمند که شامل بافت تاریخی و طبیعت است و در خصوص بافت فرسوده و بافت تاریخی دو مقوله در کنار هم هستند و درست است در دل بافت فرسوده بافت تاریخی کنار هم قرار گرفته است اما برای هرکدام سیاست مستقل وجود دارد.

عباسیان متذکر شد: سیاست‌های توسعه شهر بصورت کلی به دوشاخه سیاست‌های توسعه درون زا و سیاست های توسعه درون گاه شهر تقسیم می‌شوند ولی بهترین گزینه و کم هزینه ترین گزینه برای توسعه یک شهر سیاست‌های درون زا هستند چون خدمات شهری مانند آب، برق، گاز و تلفن یک هویتی ارزشمند گرفته‌اند.

وی در ادامه بابیان اینکه سیاست‌های تشویقی شامل سیاست‌های کالبدی مانند افزایش طبقه و تراکم که شامل سیاست‌های ۱۹ گانه تشویقی می‌شود خاطرنشان کرد: سیاست دوم تخفیفات پروانه و سومین سیاست تخفیفات داده می‌شود.

سرپرست معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: در خصوص بافت تاریخی که محدوده ارزشمند است که از هگمتانه تا میدان بعنوان دومین ثبت اثر در یونسکو می‌توان نام برد، بافتی است که در سالهای آینده توریست را جذب می‌کند و می‌تواند منبع درآمد خوبی برای ساکنین و برای شهر باشد.

عباسیان گفت: شرکت بازآفرینی می‌تواند با قراردادهای خاصی که وجود دارد می‌تواند خانه‌های قدیمی را تحویل متقاضیان دهد در جهت حفظ بنا در آن زندگی کنند یا برای شغل خاصی از این محل‌ها استفاده کنند.

وی در پایان تشریح کرد: خیلی از مردم با گرفتن خانه‌های قدیمی وبا تغییر کاربری به بوم گردی، رستوران‌های سنتی برای حفظ این بافت‌ها کمک می‌کنند و این دو سیاست کلی برای حفظ بناهای تاریخی و قدیمی است و پیش بینی می‌شود در سالهای آینده بافت‌های تاریخی جز گران‌ترین بناهای تاریخی خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما