شناسهٔ خبر: 67135581 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیشینگ کار حرفه ای بیش از ۲ هزار حساب بانکی دستگیر شد

قم - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب قم از دستگیری، تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست فیشینگ کار حرفه ای بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ حساب بانکی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شامگاه سه شنبه ایرنا از روابط عمومی دادستانی قم، حجت الاسلام والمسلمین حسن غریب با اعلام این خبر افزود: متهم با درج آگهی کار در منزل در سایت نیازمندی ها و از طریق ارسال نرم افزار جعلی و مخرب استخدام فروشگاه ها و درگاه پرداخت جعلی، تلفن همراه قربانیان را هک و حساب بانکی آنها را خالی کرده است.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا قم و بندر انزلی با رصد مستمر فضای مجازی موفق به شناسایی و دستگیری متهم در بندر انزلی با صدور دستورات قضایی دادیار شعبه ۱۶ دادسرای جرائم رایانه ای قم شدند گفت: این متهم در چند سال گذشته با هک گوشی قربانیان پس از نصب بدافزار جعلی استخدام در سازمان های دولتی، اطلاعات بیش از ۲ هزار کارت بانکی را بدست آورده است.

وی گفت: متهم در ابتدا هدف های خود را در سایت نیازمندی ها با درج آگهی کار در منزل با عنوان بسته بندی خشکبار و استخدام در فروشگاه پیدا می کرد و با هدایت آنها به سمت صفحه شخصی تلگرامی برای ارسال شرایط استخدام و سوابق کاری با استفاده از چند سیم کارت اجاره ای اقدام به ارسال بدافزار فروشگاه اتکا و فروشگاه های مشابه برای آنان و هک گوشی آنان و دسترسی به اطلاعات و خالی کردن حساب های شخصی آنان کرده است.

وی افزود: همچنین در سال های اخیر پس از دسترسی غیر مجاز به شماره شهروندان برای آنان پیامک فراخوان تجمعات اعتراضی و توهین به مقامات ارسال کرده است.

حجت الاسلام غریب در مورد هدف متهم از ارسال پیامک های شرکت در اغتشاشات بیان داشت: متهم تصور می کرد با ارسال پیامک های توهین و تجمع از گوشی قربانیان به مخاطبان، آنها دیگر جرات طرح شکایت قضایی را به دلیل ارسال این پیامک های مجرمانه نخواهند داشت.

این مقام قضایی، کلاهبرداری رایانه ای، جعل و استفاده از داده مجعول رایانه ای، پولشویی، دسترسی غیر مجاز به داده ها، نقض تدابیر امنیتی، تولید توزیع و انتشار هر نوع ابزار الکترونیکی به منظور ارتکاب جرائم رایانه ای، توهین به مقامات، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار را از اتهامات مندرج در کیفرخواست این متهم عنوان و خاطرنشان کرد: متهم برای خالی کردن حساب های بانکی از دریافت شارژ و افزایش اعتبار کیف پول های در اختیار خود و خرید ارز دیجیتال استفاده می کرد.

وی بر لزوم هوشیاری شهروندان در عدم استفاده از لینک های آلوده و جعلی با عناوین جذاب و فریبنده تأکید کرد و هشدار داد: مجرمان رایانه ای با هک گوشی قربانیان پس از نصب بدافزار یا پرداخت از درگاه جعلی به تمامی پیامک ها، شماره تماس ها، گالری و تمامی اطلاعات گوشی و فعالیت های بانکی آنان دسترسی داشته و امکان هرگونه فعالیت مجرمانه ای را خواهند داشت.

نظر شما