شناسهٔ خبر: 67128812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پایداری آب ۱۱۲ نقطه کهگیلویه و بویراحمد دستاورد دولت شهید رئیسی

با درایت دولت شهید رئیسی دسترسی ۱۱۲ شهر و روستای کهگیلویه و بویراحمد در قالب مجتمع‌های آبرسانی به شبکه آبی پایدار فراهم شده است.

صاحب‌خبر -
اگر چه این استان را به سرزمین رودخانه‌های خروشان می‌شناسند، اما پراکندگی روستا‌ها و کوهستانی بودن این استان منجر به کمبود شدید زیرساخت‌های آب آشامیدنی در برخی شهر‌ها و تعداد پرشماری از روستا‌ها شده بود به همین علت دولت سیزدهم برای جبران این عقب ماندگی‌ها اقدام‌های گسترده‌ای انجام داد.
 
همواره یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های جدی ساکنان بسیاری از روستا‌ها و مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد در کنار دیگر مشکلات کمبود منابع آبی پایدار و یا نبود آب آشامیدنی سالم است که ظرف سه سال گذشته دولت سیزدهم و با تمرکز بر رفع این چالش دسترسی ۱۱۲ شهر و روستای این خطه در قالب مجتمع‌های آبرسانی به شبکه آبی پایدار فراهم شده است.
 
اقدام‌های دولت برای رفع تنش آبی و جیره بندی
 
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کمبود آب آشامیدنی در شهر و روستا‌های شهرستان بهمئی سال‌ها بود که در فصل گرما منجر به جیره بندی آب می‌شد گفت: با انجام عملیات اجرایی اصلاح و توسعه شبکه این مشکل مرتفع شده و اکنون مخزن‌های ۲۰ و ۱۵ هزار متر مکعبی این شهر پر و آب پایدار در شبکه جریان یافته است.
 
امید صالحی با یادآوری این نکته که تنش آبی در روستا‌های شهرستان باشت از گلایه‌های همیشگی شهروندان این شهرستان بوده تاکید کرد: با اصلاح شبکه ۱۸ روستای حوزه خان احمد که ۷۰ درصد هدر روی آب در شبکه داشت این مشکل برطرف شده است.
 
وی ادامه داد: اصلاح شبکه آب روستا‌های یاد شده با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار صورت گرفته است.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمد گفت: با بهره برداری از ۲ باب مخزن آب آشامیدنی در شهر ۲۴ هزارنفری مادوان و دهستان سادات محمودی در شمال استان، قطعی مکرر و افت فشار این مناطق برطرف شد.
 
صالحی افزود: مخزن پنج هزار متر مکعبی شهر مادوان که از طرح‌های به جاماده از دولت قبل است با سرمایه گذاری ۷۵ میلیارد ریال احداث و به مرحله بهره برداری رسید.
 
وی ادامه داد: با وارد مدار بهره برداری شدن این زیرساخت آب آشامیدنی شهر ۲۴ هزار نفری مادوان که پیش از این دچار افت فشار می‌شد پایدار شده است.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همچنین با نصب الکتروپمپ ۱۳۰ کیلووات و وارد مدار شدن مخزن یکهزار متر مکعبی مشکل ناپایداری آب روستای پر جمعیت سادات محمودی در شهرستان دنا مرتفع شده است.
 
صالحی ادامه داد: با انجام ۳۵ کیلومتر اصلاح شبکه کمبود آب آشامیدنی در برخی از نقاط شهر یاسوج مانند شهرک ولایت و الغدیر مشکل تنش آبی ساکنان این مناطق تا حدودی برطرف شد.
 
صالحی بیان کرد: در زمینه اصلاح شبکه و خطوط آبرسانی نیز، اصلاح شبکه آب بوستان باشت با اجرای ۱.۶ کیلومتر خط لوله و اعتبار ۱۵ میلیارد ریال بعد از ۳۰ سال صورت گرفت.
 
وی تاکید کرد: همچنین طرح آبرسانی به منطقه امیر شهریار چرام با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال و با اجرای ۴.۵ کیلومتر لوله گذاری و مخزن ذخیره ۳۵ متر مکعبی برای اولین بار بعد از ۴۴ سال عملیاتی شد.
 
برنامه ریزی برای رفع کامل کمبود آب در شهر‌های پرجمعیت یاسوج و دوگنبدان
 
صالحی تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با حفر چاهی با دبی ۷۲ لیتر بر ثانیه که اکنون در حال انجام است قصد دارد تا مشکل تنش آبی در شهر یاسوج را حل کند.
 
صالحی تصریح کرد:اجرای تصفیه خانه آب شهر یاسوج که با اجرای این پروژه جمعیت بالغ بر ۵۶ هزار نفر تحت پوشش آب آشامیدنی سالم قرار خواهند گرفت از دیگر برنامه‌های در حال اجرای دولت سیزدهم برای تقویت زیرساخت‌ها در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.
 
وی عنوان کرد: اعتبار هزینه شده در این تصفیه خانه تاکنون۶۶۰میلیارد ریال است و برای بهره برداری، تکمیل ونگهداری از این تصفیه خانه یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.
 
براساس این طرح قرار است آب رودخانه بشار به آبگیر هدایت، پمپاژ و تصفیه شود و این طرح مناطق مانند سروک، اکبرآباد شهرک ولایت و نجف آباد و مناطقی مانند بولوار رجا، کاشانی‌ها و باهنر‌ها را پوشش می‌دهد.
 
با بهره برداری از این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب یاسوج معادل ۲۰ درصد به حجم ورودی آب تولیدی این شهر اضافه می‌شود.
 
صالحی ادامه داد: در برخی از نقاط شهر دوگنبدان همواره تابستان تنش آبی وجود داشت، اما برای برون رفت از این بحران تاریخی با اعتبار ۳۶۰ میلیارد ریالی، ارتقای ایستگاه‌های پمپاژ در حال انجام است و بزودی با تکمیل این طرح بزرگ، ظرفیت انتقال آب در شهر و روستا‌های این شهرستان با افرایش ۱۰۰ درصدی به ۵۵۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد.
 
جهاد آبرسانی در روستا‌ها
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از سه سال پیش تاکنون آبرسانی به ۱۰۷ روستای استان با جمعیت ۲۳ هزار نفرو با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات محرومیت زدایی انجام شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: برای آبرسانی به این روستا‌ها ۲۶۱ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال و یکهزار و ۳۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب اجرا شده است.
 
میزان سرمایه گذاری‌های انجام شده برای تقویت آب آشامیدنی
 
صالحی گفت: از سه سال گذشته تاکنون ۱۰ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای تقویت و اصلاح شبکه آب آشامیدنی مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است.
 
وی تاکید کرد: فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب در دولت سیزدهم افزون بر رفع تنش آبی در بسیاری از نقاط منجر به واگذاری ۲۳ هزار فقره انشعاب جدید شده است.
 
ضرورت تلاش بیشتر برای تقویت شبکه آب آشامیدنی
 
با وجود تلاش‌های انجام شده برای تقویت و پایداری آب آشامیدنی در مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد به علت فرسودگی ۴۰ درصد شبکه، ضعف زیرساخت ها، پراکندگی روستا‌ها و سختگذر و کوهستانی بودن برخی مناطق، اما همچنان نیاز به تلاش‌های گسترده ضرورت دارد.
 
استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲۶۰ هزار مشترک آب دارد که ۱۹۰ مشترک آب این استان ساکن شهر‌ها و مابقی در روستا‌ها سکونت دارند.

نظر شما