شناسهٔ خبر: 67283124 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از پر تکرارترین واژگان در نخستین مناظره انتخاباتی

کلیدواژه‌های داغ در مناظره؛ رمزگشایی از اولویت نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری/ وقتی کاندیداها از «مردم» خرج کردند!+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: روند تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم حالا به برگزاری دومین دور از مناظرات تلویزیونی رسیده است؛ تنها چند ساعت به این مناظره مانده و جالب است بدانید که 6 نامزد رسیدن به کرسی ریاست جمهوری بر کدام کلیدواژه‌های پرتکرار در مناظره اول، بیشترین تاکید و تکرار را داشته‌اند. اقتصادنیوز در این گزارش از روش تحلیل محتوا، به بررسی فراوانی کلیدواژه‌ها در اظهارات 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره تلویزیونی پرداخته؛ موضوعی که می‌تواند نشانه ای از تلاش نامزدها برای به خدمت گرفتن کلیدواژه ها برای تاثیر بر افکار عمومی باشد؛ هرچند توفیق آنان به بررسی مولفه‌های دیگری نیاز دارد که هدف گزارش حاضر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، اظهارات نامزدها در مناظره 28 خرداد مورد بررسی قرار گرفته است؛ اظهاراتی که اگرچه در قالب پاسخ به سوالات اقتصادی مجری برنامه مطرح شد اما می تواند تا حدی مبین جهت‌گیری سیاست های پیش روی نامزدها چه در شعارها در روند برگزاری انتخابات و چه سیاست های مورد نظر برای جایگاه ریاست جمهوری پسا انتخابات باشد.  

آنچنان که در مقدمه گفته شد، اقتصادنیوز در این گزارش کوشیده است با تحلیل محتوای سخنان هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری در این مناظره، نشان دهد تکیه کدام نامزدها بر چه کلیدواژه هایی بوده است. اقتصادنیوز در این بررسی به 19 کلیدواژه رسید که بیشترین فراوانی را در اظهارات نامزدها داشته و بسیار تکرار شدند. در مجموع کلمات و عباراتی همچون «بورس»، «واگذاری»، «خصوصی سازی»، «ارز و نرخ ارز»، «دنیا و تعامل با جهان»، «اعتماد»، «کارشناس»، «دلارزدایی»، «مردم»، «فرار مغزها»، «رشد اقتصادی»، «رشد 8 درصدی»، «تحریم یا دور زدن تحریم»، «سفره مردم»، «مهاجرت»، «یارانه و هدفمندی»، «حقوق کارمندان و بازنشستگان»، «نقدینگی» و «فساد» کلیدواژه های پرتکرار مناظره اول هستند؛ هرچند برخی نامزدها برخی از این کلمات را هرگز به کار نبردند و در عین حال برخی دیگر بارها آنها را به خدمت گرفتند.

مردم؛ رمز انتخاباتی برای تمام فصول

تحلیل محتوای اقتصادنیوز نشان می دهد کلیدواژه «مردم» در مقایسه با دیگر کلمات پرتکرار در مناظره اول، رکورددار است؛ کلیدواژه‌ای که همه کاندیداها به کار برده اند و بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است؛ مسعود پزشکیان 13 بار، علیرضا زاکانی 45 بار، امیرحسین قاضی زاده هاشمی 24 بار، محمدباقر قالیباف 25 بار،  مصطفی پورمحمدی 37 بار و سعید جلیلی 15 بار از این واژه در اظهارات خود استفاده کرده اند. در این بررسی آنجا که «مردم» از سوی نامزدها مورد خطاب واقع شده اند محاسبه نشده و تنها به بررسی موضوعاتی که نامزدها آن را به مردم گره زده و از چشم انداز دولت خود برای مردم گفته اند استناد شده است.

بر این اساس، علیرضا زاکانی در طول این مناظره بیشتر از دیگر کاندیداها کلیدواژه مردم استفاده کرد؛ رتبه بعدی به به ترتیب از آن پورمحمدی، قالیباف، قاضی زاده هاشمی، و پزشکیان می رسد.

زاکانی-سایت

سعید جلیلی؛ بی خیال تحریم‌ها تحریم‌ها!

در طول این مناظره 4ساعته همه کاندیداها در خصوص تحریم و دور زدن تحریم سخن به میان آوردند. با این حال مصطفی پورمحمدی رکورددار استفاده از کلید.اژه مرتبط با تحریم است. او 12 بار از تحریم گفت و بعد از او، تحریم در اظهارات زاکانی 11 بار ذکر شد. نکته اما این است که اظهارات زاکانی برخلاف پورمحمدی در ساده انگاری تحریم، بی اثر بودن آن و زیر سوال بردن دولت روحانی و برخی نامزدها درباره مهم دانستن تحریم بود.

در این میان قالیباف 7 بار از تحریم گفت و مسعود پزشکیان 4 بار و قاضی زاده هاشمی 3 بار، قالیباف 7 بار، پورمحمدی 12 و جلیلی یک بار از این واژه استفاده کرده اند.

بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد که سعید جلیلی کمترین دغدغه را درباره تحریم دارد. او حتی در مناظره اول یک بار هم به موضوع تحریم ها نپرداخت و از این کلیدواژه استفاده نکرد؛ سعید جلیلی که سابقه سالها دبیری شورای عالی امنیت و مدیریت تیم مذاکره کننده هسته ای را بر عهده دارد و البته در زمان تصدی او در این جایگاه، ایران بارها از طریق صدور قطعنامه های متعدد شورای امنیت و ،  بارها ایران را با تحریم های متعدد مواجه کرد.

قطعنامه 1803 در 13 اسفند 1386، قطعنامه 1835 در تاریخ 6 مهر 1387 و در نهایت قطعنامه 1929، سه قطعنامه از 6 قطعنامه مهم علیه ایران در دوران ریاست جمهوری است که در زمان تصدی جلیلی علیه ایران صادر و منجر به تحریم های سنگین شد. در واقع پازل قطعنامه های ضد ایرانی در دولت دوم احمدی نژاد با قطعنامه 1929 یعنی ششمین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران تکمیل شد تا کشور برای اولین بار ذیل ماده ۴۲ فصل هفتم منشور ملل متحد برود و حتی می‌توانست منجر به صدور مجوز اقدام نظامی علیه ایران شود.

m7zzfxMOVJzi

بورس؛ نشان قاضی زاده هاشمی

بر اساس بررسی اقتصادنیوز، در طول این مناظره 4ساعته، مسعود پزشکیان 6 بار، علیرضا زاکانی 2 بار،  امیرحسین قاضی زاده هاشمی 8 بار، مصطفی پورمحمدی 2 بار و سعید جلیلی یک بار از واژه بورس استفاده کرده اند؛ پورمحمدی نیز در طول مناظره اشاره ای به کلمه بورس نکرد؛ هرچند یک بار از بازار سرمایه یاد کرد.

آنچه بررسی آماری نشان می دهد، قاضی زاده هاشمی کاندیدایی بود که بیش از سایر کاندیداها از کلمه «بورس» استفاده کرد؛ نامزدی که به وعده عجیبش در انتخابات 1400 درباره بورس شهره شد. او که  در انتخابات ۱۴۰۰ مدعی شده بود مشکل بورس را سه روزه حل خواهد کرد، حالا، سه سال بعد از آن روز، در حالی که مشکل بورس در دولت هم فکران او که خودش هم عضوی از آن بود سبز نشد، یک بار دیگر ادعای سه سال پیش خود را این بار مبالغه آمیز تر بیان کرد. او مدعی شد که مشکل بورس را نه در سه روز بلکه کمتر ازسه روز حل می کند! البته بررسی ها نشان می دهد که او به ترتیب از کلمات «مردم»، «تحریم»، «کارشناس» و «بورس» در اظهاراتش بهره برد اما در میان سایر نامزدها، رکورد استفاده از کلمه بورس به او می رسد.

قاضی-زاده-هاشمی

واگذاری و خصوصی سازی؛ کلیدواژه کم طرفدار

موضوع واگذاری ها که در دولت حسن روحانی بارها به موضوع چالش برانگیز تبدیل شد و دست آویزی برای منتقدان، در مناظره نخست هم به اظهارات نامزدها راه پیدا کرد؛ البته خیلی مورد علاقه نبود. بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد که در استعمال کلمه «واگذاری» ، مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی و سعید جلیلی هر کدام یک بار آن را به کار بردند و دیگر کاندیداها نظیر علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف هیچ اشاره ای به این کلید واژه نکردند.

در عین حال واژه خصوصی سازی هم همانند واگذاری در میان پرتکرارهای مناظره، کمترین سهم را دارد. بر این اساس مسعود پزشکیان یک بار و امیرحسین قاضی زاده هاشمی سه بار از کلمه خصوصی سازی در طول مناظره استفاده کردند. به این ترتیب قاضی زاده هاشمی بیش از سایرین از این کلمه بهره برد.

سعید جلیلی؛ تاکید ویژه بر ارز و نرخ ارز

تحلیل محتوای اظهارات 6 نامزد نشان می دهد که در به کار بردن کلید واژه « ارز و نرخ ارز» که نه تنها در مناظره اول بلکه در اغلب نشست های سیاسی و اقتصادی رسمی و غیر رسمی، به عنوان کلیدواژه اصلی خودنمایی می کند، در مناظره اول، بیش از هر نامزدی، از سوی سعید جلیلی مطرح شد. 

بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد که سعید جلیلی بیش از آنکه درباره نرخ ارز بگوید، از ضرورت ارز آوری گفت و آن را برای پیشرفت کشور مهم خواند. مثلا در بخشی از مناظره گفته بود« اگر می‌گوییم صادرات و ارز آوری داشه باشیم باید همه دستگاه‌ها را به صف کنیم تا انجام شود.» در جای دیگر تاکید کرده بود که «اساتید و دانشجو و دانش آموختگان حق دارند برای جهش کشور و ارزآوری نقش داشته باشند». با این حال در جای دیگر اینگونه به موضوع نرخ ارز پرداخت که . «وقتی تصمیم خلق الساعه بگیرید، ثبات در نرخ ارز و انرژی و تصمیمات دولت نباشد، مشکلات حل نمی شود.»

با این همه سعید جلیلی علاوه بر کلیدواژه ارز، از کلمه مردم هم زیاد استفاده کرد. با این حال در مناظره اول، او رکورد استفاده از کلیدواژه ارز و نرخ ارز را از سایر رقیبانش ربود.

البته او تنها نبود و بعد از او، زاکانی با 9 بار استفاده، قاضی زاده هاشمی 4 بار، قالیباف 4 بار و پورمحمدی یک بار، در اظهارات خود به کم و کیف متفاوت به موضوع ارز و نرخ ارز پرداختند. در این میان مسعود پزشکیان تنها نامزدی بود که در این باره صحبتی نکرد. 

دنیا؛ تعامل با جهان

بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد که مسعود پزشکیان و مصطفی پور محمدی بیش از سایر رقبا از کلیدواژه دنیا بهره بردند؛ هر کدام 9 بار. جالب آنکه سعید جلیلی با تخصص سیاست خارجی، یک بار هم از این کلید واژه استفاده نکرده است. البته او در شعارش از عبارت «یک جهان فرصت» یاد کرده که هدف از بیان آن چیزی دیگر یا فراتر از تعامل با دنیاست. در میان اظهاراتش تنها یک جمله است که به تجربه جهانی اشاره می کند؛ او گفته: «باید از تجربه جهانی استفاده کنیم که یک دانشگاه در یک کشور خارجی به دهمین هلدینگ بزرگ جهان تبدیل شده است.»

با این همه علیرضا زاکانی یک بار، قاضی زاده هاشمی 2 بار و قالیباف 2 بار در اظهاراتشان از کلیدواژه دنیا استفاده کرده‌اند. 

تاکید پورمحمدی بر «اعتماد»

دیگر کلمه پرتکرار در مناظره که برخی کاندیداهای ریاست جمهوری درباره آن سخن بر زبان آوردند، «اعتماد» بود؛ در این زمینه، زاکانی 2 بار، قالیباف یک بار و مصطفی پورمحمدی 9 بار از کلمه اعتماد در سخنان خود بهره بردند و بیشترین فراوانی به کارگیری این کلمه از آن مصطفی پورمحمدی  است.

مصطفی-پورمحمدی

پزشکیان؛ رکورددار ارجاع موضوعات به واژه «کارشناس»

بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد که در میان نامزدها، مسعود پزشکیان بیشترین اشاره و استناد را به کلیدواژه «کارشناس» داشته؛ او در اظهاراتش 20 بار به این کلیواژه اشاره کرد و از ضرورت سپردن کار به کارشناس آن گفت.

بعد از او  پورمحمدی نیز 13 بار و زاکانی و قاضی زاده هاشمی هر کدام 11 بار از این کلمه در سخنان و تشریح برنامه های خود استفاده کردند.

مسعود-پزشکیان

دلارزدایی

به گزارش اقتصادنیوز، در زمینه دلارزدایی تنها کاندیدایی که به آن برای تشریح برنامه و سیاست های آینده خود اشاره کرد، علیرضا زاکانی بود .

«رشد اقتصادی» و «رشد 8 درصدی»

در خصوص کلیدواژه «رشد اقتصادی» نیز قاضی‌زاده هاشمی و قالیباف هر کدام 6 بار، پورمحمدی 2 بار و سعید جلیلی 3 بار از آن در سخنان خود استفاده کرده اند که بیشترین فراوانی در استعمال این کلیدواژه به اظهارات قاضی زاده هاشمی و قالبیاف باز می گردد.

البته در بررسی اقتصادنیوز کلیدواژه مرتبط دیگری نیز وجود دارد که که مرتبط با رشد اقتصادی است اما نامزدها به واسطه تاکید سوال برنامه بر موضوع رشد 8 درصدی، از این کلیدواژه نیز بهره برده اند؛ بر اساس این گزارش، چهار کاندیدا از این کلیدواژه به 2 نسبت استفاده کرده اند؛ به این معنا که پزشکیان و جلیلی 5 بار و زاکانی و پورمحمدی 2 بار در اظهاراتشان به ان اشاره کردند.

دغدغه «فرار مغزها» و «مهاجرت»

به گزارش اقتصادنیوز، در میان کاندیداها تنها فردی که به فرار مغازها اشاره کرد پزشکیان بود که فقط یک بار این واژه را در مناظره خود به کار برد و این عبارت در میان سخنان سایر کاندیداها جایگاهی نداشت.با این حال قالیباف و پورمحمدی به واژه مهاجرت در سخنان خود اشاره کردند؛ هرچند هرکدام فقط یک بار.

سفره مردم

واکاوی اقتصادنیوز نشان می دهد، قالیباف 5 بار، زاکانی 3 بار و قاضی زاده هاشمی 2 بار از عبارت «سفره مردم» حرف زدند.

محمدباقر-قالیباف (3)

یارانه

در بحث یارانه ها که یکی از موضوعات اساسی کشور است و هر سال یکی از چالش های بودجه تامین منابع آن بوده و دولت ها بارها نوع و نحوه توزیع آن با چالش روبرو شده اند، اگرچه در میان واژه های پرتکرار قرار دارد اما همه نامزدها در مناظره اول به آن اشاره نکردند. البته با توجه به موضوع مناظره دوم که امشب برگزار می شود، به نظر میرسد، کلیدواژه یارانه غوغا کند. با این حال در مناظره اول، زاکانی 5 بار، قاضی زاده هاشمی یک بار و قالیباف 2 بار از کلیدواژه «یارانه» استفاده کرده اند و دیگر کاندیداها اشاره ای به این واژه نداشته اند. 

حقوق کارمندان و بازنشستگان

در حالی که دغدغه بخشی از قشر جامعه یعنی کارمندان و بازنشستگان و حقوق شان است، اما فقط 2 کاندیدای ریاست جمهوری به این موضوع اشاره کردند. بررس  اقتصادنیوز نشان می دهد که مسعود پزشکیان یک بار و محمدباقر قالیباف هم یک بار از این واژه در مناظره استفاده کردند.

نقدینگی

با این همه «نقدینگی» نیز یکی از واژگان با فراوانی بالا میان کاندیداها بود و بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد علیرضا زاکانی 17 بار، محمدباقر قالیباف 5 بار و مصطفی پورمحمدی 3 بار از این واژه استفاده کرده‌اند؛ موضوعی مهم که نه تنها در مناظره بلکه در نقد سیاست های اقتصادی ایران، همواره جایگاه خاصی دارد و پرتکرار است.

 

فراوانی واژه «فساد» در اظهارات 2 نامزد

به گزارش اقتصادنیوز، فساد در طول برگزاری نخستن مناظره انتخاباتی فقط از زبان 2 کاندیدا شنیده شد. بر پایه این گزارش، زاکانی 5 بار و قالیباف 2 بار از این واژه استفاده کردند که رتبه بیشترین تکرار این کلمه به زاکانی می رسد.  

نظر شما