شناسهٔ خبر: 67127222 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرخانه حوزه «دانش‌بنیان مردم‌نهاد» از امروز فعال شد

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از فعال شدن دبیرخانه جدید حوزه دانش‌بنیان مردم‌نهاد از امروز (سه‌شنبه ۲۲ خرداد) برای ارائه گواهی دانش‌بنیانی به فعالان این حوزه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز (سه شنبه) در آیین گشایش دومین نمایشگاه آبادیران در محل مصلی امام خمینی (ره) با اشاره به دیدار رهبر معظم اتقلاب با مدیران و فعالان حوزه دانش بنیان در ماه مبارک رمضان سال گذشته افزود: ایشان در این دیدار شرکت های دانش بنیان را مصداق بارز بحث مردمی سازی اقتصاد دانستند.

وی گفت: پیش از این دو حوزه دانش بنیان؛ شامل شرکت های دانش بنیان و شرکت های خلاق توسط معاونت علمی حمایت می شدند. ویژگی های اینها این است که جمعی از نخبگان علم و فناوری و حوزه هنر و علوم انسانی در بستر شرکت های دانش بنیان و خلاق از حمایت معاونت علمی برخوردار شده اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم نیز می توانستند در این شرکت ها سرمایه گذاری و به توسعه بازار آنها کمک کنند؛ اما یک سوال مطرح بود و آن اینکه اگر قرار باشد اثر و فایده نوآوری چه در حوزه علمی و چه در حوزه هنری به یک گروه خاص برسد، مردم با این بخش فاصله پیدا خواهند کرد.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در همه دنیا نوآوری های فناورانه شکاف طبقاتی ایجاد کرده است. بر همین اساس در معاونت علمی و برای ورود بیشتر مردم به حوزه دانش بنیان مفهوم جدیدی را تحت عنوان شرکت های دانش بنیان مردم نهاد پایه گذاری کردیم.

وی در توضیح بیشتر افزود: ما از امروز در معاونت علمی از هویت سومی حمایت خواهیم کرد؛ تحت عنوان مجموعه های نوآور مردم نها.، تفاوت این مجموعه ها با سایر مجموعه های دانش بنیان این است که آنها برپایه نوآوری مردم را به شکل مستقیم در اداره و مدیریت و بهره برداری از حوزه دانش بنیان مشارکت می دهد. در حوزه سوم یعنی دانش بنیان های مردم نهاد؛ بازیگر اصلی سکوهای فناورانه و نوآورانه از جهت سرمایه گذاری و کار و اشتغال و منفعت از دستاوردهای حوزه دانش بنیانی مردم خواهند بود.

بنابراین از این پس در معاونت علمی دبیرخانه شرکت های دانش بنیان به شرکت های دانش بنیان گواهی خواهد داد و حمایت خواهد کرد؛ دبیرخانه شرکت های خلاق نیز شرکت های خلاق را گواهی و حمایت خواهد کرد. همچنین دبیرخانه شرکت های نوآور مردم نهاد هم به فعالان این حوزه گواهی و انواع خدمات حمایتی را ارائه خواهد کرد.

دهقانی در ادامه از فعال شدن دبیرخانه جدید حوزه دانش بنیان مردم نهاد از امروز سه شنبه ۲۲ خرداد برای ارائه گواهی دانش بنیانی به فعالان این حوزه خبر داد.

در ادامه این برنامه با حضور دهقانی و علی آقا محمدی، قائم مقام وزیر کشور کتاب دانش ورزی حاصلخیز که فعالیت هفت بانوی مدیر در حوزه دانش بنیان را روایت کرده، همچنین چند کتاب تهیه شده توسط معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان از جمله کتابچه نیازمندی فناورانه نهادهای متولی آبادانی کشور، کتابچه توانمندی های زیست بوم نوآوری و فناوری برای آبادانی و پیشرفت مناطق کمتربرخوردار و دبیرخانه آبادیران رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه ملی «آبادیران» با شعار نوآوری برای آبادانی در دوره چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با هدف پیشرفت و آبادانی کشور به دنبال «رفع چالش های مناطق محروم و روستایی»، «ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار» با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایر ارکان زیست بوم نوآوری و فناوری طراحی شده است.

در رویداد ملی آبادیران که از ۲۲ الی ۲۵ خردادماه در محل مصلی امام خمینی (ره) برپا شده است، بیش از ۴۰ نهاد و سازمان دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی و پیشرفت ایران همچون معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوی و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت نیرو، وزارت کشور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان جهاد دانشگاهی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی و تعدادی از پارک های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی کشور به دنبال توانمندسازی و ارتقای مناطق کمتر برخوردار با استفاده از دانش، فناوری و نوآوری خواهند بود.
دومین نمایشگاه ملی آبادیران در پنج بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، سلامت بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی برپا شده است.


در این رویداد چهار روزه که محلی برای اتصال گروه های جهادی و دانش بنیان ها برای شناسایی و رفع مسائل و چالش های مناطق محروم کشوراست، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور ضمن نمایش آخرین دستاوردهای خود به بیان روایت خود از اقدامات و دستاوردهایی که توانسته‌ است مشارکت‌های مختلف مردمی اعم از مالی، اجرایی، فکری و علمی را بدنبال داشته خواهند پرداخت.

این نمایشگاه طی روزهای یادشده از ساعت ۹ الی ۱۷ در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران به شکل رایگان میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

نظر شما